Klikkaa ja lue uusin kerholehtemme!
Tervetuloa SPAUK ry kotisivuille Yhdistysesittelymme Lue kerholehteämme Yhdistyksemme historia Galleriamme Turva-automme esittely Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja Linkit
 
Yhdistyksemme yli 30-vuotias historia!

Highslide JS
 
SPAUK ry perustettiin joulukuussa 1986. Perustamisestaan lähtien yhdeksi toimintatavoitteeksi asetettiin autourheilun turvallisuus ja sen kehittäminen. Ensimmäisen vuoden ajan kerhon toiminta keskittyi lähinnä jäsenistön kilpailutoiminnan ylläpitämiseen ja tukemiseen kotimaassa sekä Belgian kansainvälisessä Poliisirallissa. Myös Suomessa ajettujen poliisirallien järjestelyt jäivät osin Spaukin tehtäväksi.

Kesällä 1987 loppilaiset jäsenemme Ari Rantalan johdolla visioivat suomalaisen rallin turvallisuutta ja syntyi idea turva-autotoiminnasta. Ajatusta puitiin ja tutkittiin joka kantilta ja lopulta päätettiin suorittaa poikkitieteellinen kokeilu sen toimivuudesta käytännössä.

Seuraavan talven Hankirallissa, maaliskuussa 1988, nähtiinkin sitten kerholaiset ensi kertaa turvatehtävissä. Juhani Rautiainen ja Juha Kallava olivat saaneet Helkama Auto Oy:ltä käyttöönsä nelivetoisen Mitsubishi Lancer STW:n, jolla he kiersivät virkapukuihin sonnustautuneina rallireitin läpi huomioiden tarkasti yleisöturvallisuuden. Heti ensimmäisessä koetuksessaan Spaukin turva-autopari sai runsaasti kiitosta osakseen tekemästään uraauurtavasta turvallisuustyöstään.

Sosiaalinen tilaus turva-autotoiminnalle oli olemassa ja virkatehtäviään omassa piirissään rallin aikana suorittavat partiot olivat näin vapautumassa pikataipaleilta normaaliin kisaliikenteen valvontaan.

Nyt oli siis tiedossa, mitä turva-autotehtävä tulisi pitämään sisällään ja miten turvallisuusasioita voitaisiin viedä eteenpäin. Alusta alkaen oli myös selvillä, millaisen turva-autotehtäviin sijoitettavan auton tulisi rakenteeltaan olla. Vaikka tarkoituksena ei ollutkaan ajaa kilpaa, asetettiin auton varustelussa miehistön turvallisuus ykkössijalle. Se tarkoitti jäykempää alustaa ja turvakaaria. Itsestään selvyys oli myös erilaisten viestintälaitteiden tarve. Tällaista autoa saatikka mitään muutakaan kulkuneuvoa aiottuun tehtävään ei autokerhollamme ollut, joten tyhjästä oli lähteminen pikataipaleille rallia turvaamaan. Se mikä spaukkilaisilla oli lähdössä omasta takaa, oli halu tehdä rallin turvallisuustyötä omalla vapaa-ajallaan, korvauksetta talkoohengessä.

Volvolla aloitettiin

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Auton saannista ja sen varustamisesta tähän tehtävään keskusteltiin useiden eri tahojen kanssa ja lopulta kesällä 1988 Spauk sai käyttöönsä Volvo Kaivokselasta mustan Volvo 480 S -henkilöauton, jonka alustaa jäykistettiin ja joka varustettiin asianmukaisin turvakaarin. Volvon rinnalla turva-autotoimintaa aloittamassa ja tukemassa oli myös Hertz Leasing.

Heti kun auton saanti oli varmistettu, lähetettiin sisäasianministeriön poliisiosastolle hakemus auton varustamiseksi poliisiradiolla ja poliisin kattopaneelilla. 8.6.1988 jätettyyn lupahakemukseen saatiin myönteinen päätös heinäkuussa, joten auto esiintyi turva-autona ensi kerran täydessä iskussaan Mänttä 200-ajossa 25.7.1988.

Auton virallinen luovutustilaisuus Spaukin käyttöön pidettiin ennen kisaa, jolloin silloinen poliisiylijohtaja Olli Urponen luovutti Volvon edustajien kanssa turva-auton avaimet Mänttä-rallin kuljettajaparille, nykyiselle puheenjohtaja Eero Lagukselle ja jäsen Mikko Rantaselle, jotka poliisihaalareihin sonnustautuneina ottivat avaimet kiitollisina vastaan.

Vain kuukausi ensi koitoksen jälkeen Spaukin turva-auto miehistöineen sai kutsun osallistua Jyväskylän Suurajoihin, joka ajettiin 25. - 28.8.1988. Ralli oli todellinen haaste tuoreelle autourheilukerholle ja sen vuoksi itseoikeutettuna matkaan lähti turva-autoidean isä Ari Rantala, joka avukseen sai Eero Laguksen. Koska kyseessä oli tavallista pidempi ja raskaampi ralli oli turva-auton taival varmistettu Volvo Kaivokselan järjestämällä huollolla.

Spaukin toiminta ensimmäisessä MM-rallissaan sai varauksetonta kiitosta osakseen jopa niin, että AKK:n rallivaliokunnassa asia oli esillä ja 12.10.1988 pidetyn rallivaliokunnan kokouspöytäkirjaan kirjattiin pykälän 133 kohdalle:

- ..."todettiin, että poliisin turva-auton ajopaikka on turvapäällikön jälkeen. Tänä vuonna asia on todettu positiiviseksi. Rallivaliokunta toivoo, että myös vuonna 1989 poliisien turva-auto voisi auttaa kilpailun järjestäjiä…"

Kaudella 1988 turva-auto oli mukana kahdeksassa rallissa ja neljässä muussa tapahtumassa, joten rallien turvallisuustyö Spaukin osalta oli alkanut kaikkia ennakko-odotuksia paremmin.

Uudella Volvolla jatkettiin 1989 - 1990

Highslide JS
 
Vuosi 1989 aloitettiin samalla autolla Tunturirallista. Auto kuitenkin vaihtui heti tämän jälkeen ja jo helmikuussa ajetussa Hankirallissa Spaukilla oli käytössään valkoinen Volvo 480 SE Turbo. Tämän rallin maaliin ei auto kuitenkaan saapunut.

Turva-autohistorian ensimmäinen ulosajo oli tosiasia. Tapahtuma sai jäsenistön miettimään uudelleen ja syvällisesti tehtävänsä tarkoitusta ja se oli myös sysäys turva-automiehistön koulutustilaisuuksille. Oppia ikä kaikki.

Monta suunnitelmissa ollutta kisaa jäi ikävän tapahtuman johdosta väliin ja vasta toukokuussa oli Volvo saatu uuteen iskuun, jolloin sitä käytiin esittelemässä mm. Belgiassa ajetussa Kansainvälisessä Poliisirallissakin.

Vuonna 1989 auto osallistui kuitenkin kaikkiaan 21:een ralliin ja viiteen muuhun tapahtumaan eripuolella Suomea. Kauden lopulla ministeriömme antoi yksiselitteisen ohjeen olla jatkossa käyttämättä poliisin virka-asusteita turva-autotoiminnassa.

1990 tehtävien lukumäärä nousi jo 26:een ralliin ja muitakin tapahtumia oli hieman entistä runsaammin, joka kokonaisuutena oli vankka osoitus turva-autotoiminnan tarpeellisuudesta. Volvon mukana turvallisuustyötä olivat tukemassa Nokia Mobira, Valio, Hertz, Neste ja VR.

Syksyllä Volvo ilmoitti jättävänsä autourheilun sponsoroinnin muille yrityksille, joka tarkoitti myös Spaukin ja Volvon yhteistyön päättymistä. Johtokunnalle tuli kiire hankkia jostakin käyttöönsä uusi turva-auto vuodelle 1991.

Opel vahvana autourheilumerkkinä mukaan - nelivetoinen Calibra 1991 - 1993

Highslide JS
 
Neuvotteluja käytiin pitkin syksyä eri tahojen kanssa kunnes kävi ilmi, että Suomen General Motors oli valmis yhdessä Spaukin kanssa lähtemään mukaan suomalaisen rallin turvallisuustyöhön. Maahantuoja luovutti autokerhon käyttöön uuden Opel Calibra 4x4 urheiluauton, jonka se myös varusteli kaikin tarvittavin varustein ja hienosäädöin.

Tästä alkoi myös uusi aikakausi Spaukin rallikilpailujen turvallisuustyössä. Parhaiten se ilmeni lisääntyvällä tehtävämäärällä mutta ennen kaikkea AKK ry:n kanssa tehdyllä virallisella sopimuksella rallien turvaamisesta. Tuo sopimus allekirjoitettiin Hyvinkäällä ajetun Itä-Häme rallin yhteydessä 5.1.1991 AKK:n Jarmo Mahosen ja Spaukin Eero Laguksen toimesta.

Sopimus oli voimassa sellaisenaan aina vuoteen 2000, jolloin sen sisältöä tarkennettiin ja tehtyjen päivitysten jälkeen sen allekirjoittivat 30.10.2000 sopijaosapuolina Riku Bitter ja Eero Lagus.

Spaukin AKK:n määrittelemä asema turvallisuustyössä lisäsi entisestään turva-autotehtävien määrää ja nosti niiden vaatimustasoa. 1991 Spauk oli Calibralla mukana jo yli 30:ssa rallissa ja muitakin tapahtumia kertyi alun toistakymmentä, joten aktiivisen jäsenistön talkootyömäärä oli huippulukemissa. Mittariin kertyi kilometrejä reilut 40.000 vuoden aikana ja kustannuksia olivat Spaukin kanssa jakamassa Neste, Auto-Bil Center, Bosch, Enso Gutzeit, Pohjola, VR, Esso Rantatie ja Esso Vallila.

Vuodet 1993 -1996 nelivetoisella Opel Vectralla

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Calibaralla jatkettiin aina vuoteen 1993, jolloin Opelin maahantuoja halusi vaihtaa auton mallia, tarjoten nyt Spaukin käyttöön tuliterän kaksilitraisen ja nelivetoisen Opel Vectran. Rallien määrä vakiintui vuositasolla 34 - 36 rallin välille. Ne ja muut tapahtumat huomioiden oli spaukkilaisille tarjoutunut upea ja haasteellinen vapaa-ajan harrastus sekä samalla luotettava asema turvaamistyössä.

Vectran mukana turva-autotehtäviä tukivat yhteistyökumppaneina Esso, Nokia, Sonera, Bosch, VTTK, Olvi, Maxell, Immobiliser ja A&P Hotels.

Astrojen aika 1996 - 2003

Vuonna 1996 Vectra vaihtui Opel Astraan. Ensimmäisellä Astralla turvattiin ralleja kolmen vuoden ajan ja seuraavalla, joka myös jäi viimeiseksi Opeliksi turva-autotehtävissä, jatkettiin aina helmikuulle 2003, jolloin Opel Oy vetäytyi pois autourheilun sponsoroinnista.

Astran aikakaudella sisäasianministeriön poliisiosasto teki odottamattoman ja käsittämättömän päätöksen siitä, ettei Spaukin turva-autossa saanut enää käyttää poliisin kattopaneelia ja -vilkkuja, eikä myöskään paikallispoliisiin yhteydenpitoa huomattavasti helpottanutta poliisiradiota.

Päätöksellä ei kuitenkaan ollut minkäänlaista vaikutusta itse turva-autotoimintaan, joskin poliisijohdon maine sai tässä kohtaa kireäpipoisuudestaan pienen kolahduksen. Spaukkilaiset ovat alun reaktioista huolimatta kyenneet kiillottamaan ministeriön päätöksellään tahrimaa kuvaa ja turva-autotoiminta sekä poliisin vapaa-ajallaan näin tekemä turvallisuustyö ovatkin nyt arvossa arvaamattomassa.

Astrojen aikakautta olivat tukemassa Sonera, Nokia, Neste, Kärcher, Bosch, Esa Skyttä, Ässä Rengas Oy sekä Osaset Oy. Spauk ry:n ja Opel Oy:n pitkä yhteinen taival loi ralleihin käsitteen Spauk-turva.

2003 - 2004 Peugeot 206 GTI

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Pitkän Opel-kauden jälkeen saivat Spaukin "nokkamiehet" neuvoteltua turva-autokseen pienen ja pippurisen Peugeot 206 GTI:n. Maan Auto Oy:n omistama uusi turva-auto oli ensimmäisessä tehtävässään Mikkelissä 15.3.2003 ajetussa SM Rallissa.

Uuden auton myötä rallien turvallisuustyössä Spaukin kanssa olivat kaudella 2004 mukana Maan Auto Oy, Viking Line Marketing Oy, Resta-Mesta Oy, Kaha Oy, Ässä Rengas Oy ja Nokia.

Etuauto- ja erilaisia promootiotehtäviä kertyi turva-autolle reilut 30 kilpailukauden aikana. Spauk ja turva-auto olivat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisissa rallikilpailuissa.

2005 - 2007 Peugeot 307

Kaudella 2005 sopimus Maan Auto Oy:n kanssa jatkui ja turva-autoksi saatiin lisävarustettu Peugeot 307. Myös vanhat yhteistyökumppanit jatkoivat turva-autotoiminnan tukijoina.

Autossa oli mm. monipuolinen yhteydenpito- ja tutkavarustus sekä videokamera.

Turva-auto osallistui kilpailunjärjestäjien pyyntöjen mukaisesti kotimaisten rallien arvosarjojen (SM, NuSM, LadyCup, F-Cup, HRT) etuautotehtäviin, nuotituksen valvontaan sekä tarvittaessa myös reitin ennakkovalvontaan. Näiden lisäksi punainen Peugeotimme oli mukana valikoidusti aluekilpailuissa sekä rallisprinteissä.

Vuoden 2006 alussa Spauk ry:n ja Maan Auto Oy:n tekemän kaksivuotisen sopimuksen perusteella 307 siirtyisi kerhon omistukseen vuoden 2007 lopulla.

Tilanne kuitenkin muuttui radikaalisti kauden viimeisessä turvaamistehtävässä Lapualla, kun kuljettajan ajovirhe suisti turva-auton ojaan ja matka päättyi siihen. Tämän ei pitänyt olla mahdollista, mutta näin vaan tapahtui.

Onneksi vahingot jäivät vain materiaalipuolelle, kun nykyautojen tapaan Peugeotin törmäysenergiaa sitovat ratkaisut toimivat odotetusti. Auton vauriot olivat kuitenkin sen verran laajat, ettei korjaaminen tullut kysymykseen. Kausi päättyi poikkeuksellisesti vakuutusyhtiön lunastusmenettelyyn.

2008 - 2011 Peugeot 207 HDi - Turva-autotoiminta siirtyi dieselaikaan

Highslide JS
 
Puheenjohtaja Eero Laguksen ansiokkaiden neuvottelujen tuloksena Spauk hankki uuden turva-auton tammikuussa 2008. Nyt siirryttiin moderniin Peugeot 207 HDi -malliin. 'Leijonakuninkaan' vääntävä 110 hevosvoimainen dieselmoottori tarjosi riittävät voimavarat kaikissa ajo-olosuhteissa.

Myös auton varustelussa siirryttiin nykypäivään eli turvakaaria ja kiinteää tutkaa ei enää asennettu. Peugeot oli kuitenkin varusteltu monipuolisesti rallikilpailujen etuautotehtäviin.

El-Car Oy asensi hälytys- ja lisävalot, navigaattorin, viestivälineet sekä muut elektroniset varusteet. Rallysystems teki autoon säädettävän alustan ja Ossi Lankinen Automaasta toteutti 4-pisteturvavöiden asennuksen, pohjan suojaukset sekä vastasi auton määräaikaishuolloista ja muusta teknisestä ylläpidosta.

Presstimen teippaus kruunasi kokonaisuuden. Auton ulkoasu muuttui entistä tyylikkäämmäksi vuodelle 2009, jolloin puolittainen yliteippaus teki Peugeotista yhden rallireittien hienoimmista kulkuneuvoista.

Turvallisuustyötä omalta osaltaan tukivat yhteistyökumppanimme: Ouneva Group, Viking Line, El-Car Oy, Tikkurilan Rengas Oy, Presstime Finland Oy ja Rallysystems Oy.

2011 - 2016 Ford Kuga TDCi - Näyttävä paluu nelivetoiseen

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Eero uurasti jälleen kerran itseään säästämättä uuden turva-auton hankintaprosessissa, kun periaatepäätös auton ostamisesta oli tehty. Laajamittaisen kartoituksen jälkeen valinta kohdistui pitkän ja ansiokkaan autourheiluperinteen omaavaan Fordiin. Lopulliset kaupat tehtiin huhtikuussa, jolloin uudenkarhea nelivetoinen Kuga TDCi Titanium -varustein siirtyi kerhon hallintaan.

Kesän 2011 aikana Kuga sai uuden näyttävän ulkoasun, jonka toteutuksesta edelleen vastasi yli 20 vuotta alalla toiminut Presstime Finland Oy.

Todella onnistunut yliteippaus herätti ansaittua huomiota mm. Suomen MM-rallin reitillä, jossa turva-automme toimi osana kilpailun virallista organisaatiota vuoden 2011 kilpailussa, jolloin jopa Fordin tehdastallin henkilöstö kävi kuvaamassa ja kyselemässä lisätietoja autosta ja sen tehtävistä. Kugan tekninen varustelu ja ylläpito olivat edelleen El-Car Oy:n hoidossa.

Toimintaamme olivat tukemassa pitkäaikainen pääyhteistyökumppani Ouneva Group (= Ouneva Oy, Alsiva Oy, Jotwire Oy, Eswire Oy, Valukumpu Oy), sekä El-Car Oy ja GT-Rengas.

Spauk ry:n johtokunta oli pakotettu tekemään raskaan, mutta yksimielisen päätöksen loppukesällä 2016, että maineikas turva-autotoimintamme päättyisi vuoden lopussa, koska toiminnan kulut olivat vuosien varrella nousseet tasaisella vauhdilla ja samaan aikaan kerholehtemme ilmoitustuotto oli ratkaisevasti pienentynyt.

Lisäksi Kuga alkoi olla siinä iässä, että se olisi vaihdettava. Ja siihen ei pienellä kerhollamme ollut taloudellisia mahdollisuuksia, koska auton ylläpitäminen vaati vuositasolla ison kasan euroja.

Yhteistyökumppanit ja tukijat olivat harvassa. Yritetty oli, todella laajalla rintamalla. Ajat vaan olivat sellaiset, ettei uusia löytynyt. Asiasta informoitiin kilpailunjärjestäjiä ja lajiliittoa.

28 vuoden rupeama oli tässä - näin luulimme. Mutta yllättäen saimme erinomaisen yhteistyötarjouksen, joka realisoitui sopimuksen allekirjoitukseen tammikuussa 2017. Kerta kiellon päälle !

Toiminta jatkuu sittenkin - Mercedes-Benz GLC - The Best or Nothing !

Highslide JS
 
Kiitokset aktiivisen jäsenemme Harri Savolaisen ja puheenjohtajamme Eero Laguksen sekä turva-autovastaava Pauli Heikkolan panostukseen sopimusneuvotteluissa, Spauk sai vuodeksi 2017 Veholta käyttöönsä turva-autoksi todella näyttävän Mercedes-Benz GLC kaupunkimaasturin. Auton luovutti Veho Henkilöautojen verkostosta vastaava myyntijohtaja Mikko Vesala Mercedes-Benzin uudessa autotalossa MB Airportissa Vantaan Koivuhaassa 12. tammikuuta 2017

Rallit ajetaan kaikissa olosuhteissa kaikkina vuodenaikoina. Mercedes-Benzin jatkuvatoiminen 4Matic- neliveto lisää turvallisuutta myös kaikkein haastavimmissa keleissä. Nelisylinterinen ahdettu 170-hevosvoimainen Euro VI-normit täyttävä dieselmoottori tuottaa 400 Nm vääntömomentin, joka siirtyy tiehen 9-vaihteisen automaattivaihteiston kautta.

Mercedes-Benz GLC:n aktiivista turvallisuutta lisääviä varusteita ovat mm. dynaamiset LED-ajovalot.

Moderni varoitusvalopaneeli ja Seekerin lisävalot sekä Vehon suunnittelema näyttävä teippaus kruunaavat kokonaisuuden. Uusi turva-auto on huomioitu laajasti alan eri mediajulkaisuissa.

Spauk ry täytti joulukuussa 2016 kunnioitettavat 30 vuotta. Turva-autotoiminta on ollut kerhon suurin ja näkyvin toimintamuoto. Siitä on tullut suorastaan instituutio rallien kotimaisissa arvosarjoissa.

Turva-auton miehistö toimii kilpailunjohdon alaisuudessa ja kiinnittää erityistä huomiota yleisön sijoittumiseen, etumerkkien ja niistä huolehtivien järjestyksenvalvojien paikallaoloon sekä turva-alueisiin. Turvallisuustyötä on tehty ja tehdään tänäkin vuonna talkoohengessä, jäsenistön vapaa-ajalla.