Klikkaa ja lue uusin kerholehtemme!
Tervetuloa SPAUK ry kotisivuille Yhdistysesittelymme Lue kerholehteämme Yhdistyksemme historia Galleriamme Turva-automme esittely Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja Linkit
 
Spaukku 2 / 2017 - Päätoimittajan mietteitä

Spaukku 2/2017Tätä juttua kirjoittaessani kesä on jo pitkällä. Lumet ovat sulaneet ja lehti on puussa. Eilen oli jopa kesän pisin päivä eli kohti syksyä ollaan menossa ja päivät vain lyhenevät. No, ei asiat niin kurjasti kuitenkaan ole vaikkakin kelit eivät aivan parhaasta päästä olekaan. Hellepäivät antavat vielä odottaa itseään. Kyllä ne sieltä kuitenkin vielä tulevat ja ehdimme varmasti nahkammekin polttaa vielä monta kertaa.

Formulakausi on jo pitkällä ja mikä mukavinta, kärkikahinoissa on nähty muitakin kuin vain Mercedeksen kuljettajia. Toivottavasti niin Ferrari kuin Red Bull saavat autonsa ja miehistönsä sellaiseen iskuun, että kärkipaikoista tulee ihan oikeesti kunnon kisa. Nyt tietysti voi sanoa, että kisat ovat tosi tylsiä, sillä Vettel ja Hamilton kilpailevat ykköspaikasta ja Valtteri ja Kimi kakkoskuljettajina sitten siitä kolmannesta paikasta. Tuohon kakkoskuljettajuuteen minä en ainakaan halua vielä uskoa.

Sääli on tietysti tunnetusti sairautta, mutta minua ainakin häiritsee Verstappenin touhuaminen radalla. Hän ajaa aivan mielettömästi tilanteisiin, joissa saattaa sitten vaarantaa omansa, saati sitten toisten turvallisuuden. Tietysti rohkeasti pitää mennä, mutta ei uhkarohkeasti. Siinä saattaa joskus käydä vielä tosi huonosti.

Toivon, että sinivalkoisten lasien läpi asiaa katsoessani näkisimme niin Kimin kuin Valtterinkin niillä kaikkein korkeimmilla palkintopalleilla. Olisihan suomalaisten kaksoisvoitto aivan tolkuttoman hieno juttu. Saataisiin kuulla sitä kunnon musiikkiakin.

Rallin MM-sarja on ollut kovin mielenkiintoinen. Siellä on voittajia ollut useampikin ja tittelit ovat vielä ihan oikeesti jakamatta. Siellä on todellista kilvanajoa. Hienoa on ollut seurata Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin menestystä. Nyt kun Esapekka Lappi on päässyt vihdoin ja viimein mukaan kisatouhuihin, saattaa autoon tottumisen jälkeen tulosluettelot olla mukavaa luettavaa. Lisäähän se varmasti myös tallin sisällä itseluottamusta ja kuljettajien keskuudessa myös positiivista painetta menestyä entistä paremmin.

Tulossa on pian myös kotoinen Neste Rallimmekin heinäkuun viimeisellä viikolla. Odotukset ovat korkealla ja näkemistä varmasti riittää jo siinä, miten uudet WRC-autot käyttäytyvät Suomen nopeilla teillä. FIA on tietysti ollut huolissaan kilpailun kovista nopeuksista ja onkin vaatinut pieniä entrauksia erikoiskokeille. Se on tietysti lisännyt päänvaivaa järjestäjille löytää mielekkäät ratkaisut reitille, ettei tarvitsisi lähteä teennäisiä hidasteita kiertelemään vaan kilpailijat saisivat ajaa tosissaan lujaa ja ottaa mittaa toisistaan.

Kilpailuhan on jo useampana vuonna valittu parhaimmaksi kilpailuksi MM-sarjassa ja siihen on tietysti pyrkimys nytkin. Meistä jokainen voi tietysti omalta osaltaan vaikuttaa asiaan. Jos ja kun menemme seuraamaan näiden hurjapäiden kilpailua, niin muistakaamme katsoa itsellemme se turvallinen katselupaikka ja pitäkäämme myös toisista katselijoista huolta, mikäli he eivät ole asiaa
sisäistäneet tai oivaltaneet.

Myöskin matkalla kisapaikoille tai matkalla kotiin kannattaa ajella maltilla niitä yhteisiä pelisääntöjä noudattaen ja olla kohtelias muille tienkäyttäjille. Sama pätee nyt ja aina myös kesälomaliikenteessä. Varmasti on mukavampi olla ehjänä ja terveenä määränpäässä kuin olla osallisena onnettomuudessa, olipa sitten itse syyllinen tai ei. Lisäksi kannattaa muistaa myös se tosiseikka, että hauskaa ei ole myöskään, mikäli tolppa välähtää tai poliisi joutuu paikan päällä antamaan maksullista liikennevalistusta. Käytetään ne rahat vaikka jäätelön syöntiin.

Hyvää juhannusta ja erinomaisia lomakelejä ja rentouttavaa kesää! -Kaukis

EeroJuhani: Puheenjohtajan Palsta: Aika rientää

Lagus
 
Tätä lukiessasi ovat päivät alkaneet taas lyhentyä. Onneksemme ei kesä kuitenkaan ole vielä ohi. Monilla on lomakausi parhaillaan menossa ja monilla se on vielä edessäpäin.

Kerhotoiminta on talven jäljiltä jatkunut normaalilla tavalla. Kilpa-autoilua aktiivisesti harrastavat spaukkilaiset ovat heränneet keväthorroksestaan ja aloittaneet vauhdin säädön loppukauden kilpailuja varten. Turva-auto miehistöineen tekee hyvää työtä rallien turvallisuuden eteen ja on muutenkin ollut näyttävästi esillä. Meneillään on monta turva-autoon liittyvää mielenkiintoista projektia, jotka aukeavat meille ajallaan.

Belgian kansainväliseen poliisiralliin osallistui tänä vuonna itseoikeutetusti motoristi Leo Leinonen ja hänen lisäkseen mixed luokkaan pari Jari Latvala - Kari Mustalahti. Kyseessä oli historian 60. Kv. Poliisiralli, joka ei tosin järjestelyissä juurikaan ilmennyt. Kisatunnelmaan pääset seuraavilla sivuilla.

Jos suomalaisten kilpailuun osallistujien määrä jäi vähäiseksi, niin sitä näyttävämpi ja äänekkäämpi oli kannustusjoukkojen läsnäolo. Reitin varrella kun seisoi kisaa seuraamassa monta kokenutta Belgian kävijää. Pelkästään rallin seuraamisen ei aika mennyt, sillä ryhmällä oli aikaa käydä verestämässä muistoja menneiltä vuosilta mm. Saiven kasarmikuppilassa, Span F1 moottoriradalla, Stavelotin automuseossa, Bastognessa panssarikenraali Pattonin muistomerkillä, Nurburgringillä ajamassa Nordschleife eli Green Hell ja monessa muussa vuosien varrelta tutuksi tulleessa paikassa. Upeita ja muistorikkaita kohteita olivat kaikki. Hotellivalinta oli jo ennalta selvä, Univers Hotel & Brasserie, Liege. Yksi matkan kohokohta oli torstaina porukalla hotellin alakerrassa nautittu "kivipihvi". Haluan esittää nöyrät kiitokseni mahtavasta matkaseurasta, niin kilpailijoille kuin meille kannustusmatkalaisillekin.

Lomista huolimatta turva-autotoiminta jatkuu katkeamattomana. Pian on edessä rallin osalta kesän huippuhetki Neste-rallin merkeissä. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee seuraamaan maailman parhainta rallitapahtumaa, onhan paikalla hyvin esillä myös Mercedes Benz turva-automme.

Toivotan jälleen kerran kaikille lukijoillemme ja tukijoillemme turvallista kesäliikennöintiä, mukavia lomahetkiä ja runsaita kalavalheita. Syksyllä kuullaan kuka sen pisimmän on kertonut.

Belgian kv. poliisirallin 60. juhlakilpailu

Belgian Poliisiralli Kilpailu ajettiin nyt tosiaan jo 60. kerran eli ihan pienestä kilpailusta ei nyt kuitenkaan ole kysymys. Toki aika on tehnyt tehtävänsä, sillä osallistujamäärät eivät enää ole sellaisia kuin aikaisemmin. Suomestakaan ei ollut mukana nyt yhtään poliisisarjalaista autokuntaa. Joskus heitä on ollut useampaankin joukkueeseen ja kalustona kotimaisten kilpatallien huippukalustoa. Parhaimpina vuosina mm. italialaisilla oli ajokkeinaan Lancian tehdastallin kilpureita... Onneksi Suomea edusti mixed-luokassa pari Jari Latvala-Kari Mustalahti ja mp-luokassa Leo Leinonen. Heidän kilpailustaan ja menestyksestään voitte lukea hieman tuonnempana tästä lehdestä.

Mitä kilpailusta nyt tulisikaan, ellei paikalla olisi kotimaisia voimia kannustamassa edustajiamme tässä jalossa kilvassa. Nyt matkalle lähti kaksitoista kerholaista, jotka vanhoina kilpailijoina ja mukana olleina lähtivät verestämään myös vanhoja muistoja. Suurkiitokset Eerolle tämän elämysmatkan matkajärjestelyistä!

Jos kaikki tuolta matkalta pitäisi kirjoittaa muistiin, niin tämä kesä ei riittäisi tuon tarinan kirjoittamiseen. Sen voin sanoa, että tosi paljon saimme taas uusia kokemuksia ja elämyksiä.

Kari Mustalahti: 60. Police Rally Liege, Latvala - Mustalahti

60. Police Rally Liege Juhlakilpailu Belgiassa ajettiin 13.5.2016. Tällä kertaa ei Suomesta ollut mukana kuin yksi autokunta, Jari Latvala ja Kari Mustalahti. Osallistuimme kilpailuun mixed-luokassa. Autona oli vanha tuttu Mitsubishi Lancer evo 3.

Oli mukava lähteä matkaan, kun odotettavissa oli kesäinen Belgia. Kotimaan kelit kun ovat olleet melko kylmiä. Belgiassa olikin koko viikon mukava noin 20 asteen lämpö ja muutenkin kesäisen vihreää.

Reitti ja nuotitus

Keskiviikko-aamuna suuntasimme reitille nuottien tekoon. Reitti käsitti kolme erikoiskoetta, jotka ajettiin neljä kertaa kilpailussa. Ensimmäinen oli 8 km, toinen 12 km ja kolmas 16 km. Tiet olivat nopeita, mutta kuitenkin ajettavia. Pisin suora oli 400 metriä. Keskiviikko ja torstai oli aikaa tutustumiseen ja ajoimme kaikki erikoiskokeet 5-6 kertaan läpi. Kakkonen oli ns. rinki, eli sitä ajettiin kaksi täyttä kierrosta ja kolmannen kierroksen lopusta sitten ulos maaliin. Systeemi hieman epäilytti, sillä lähtöluettelo oli tehty "arvalla" ja kisassa oli odotettavissa perässä ajoa ja ohituksia.

Tuttuja ja iltapalaa

60. Police Rally LiegeTorstaina palasimme reitiltä perinteiseen majoituspaikkaan Univers-hotelliin ja siellä olikin sitten tuttuja, kun Spaukin 12 hengen kannattajaryhmä oli saapunut paikalle. Siinä vaihdettiin kuulumisia ja parhaita katselupaikkoja suunniteltiin pihvien paistuessa tulikuumalla kivellä. Yksi paikka oli meillä mielessä ja siihen porukka sitten kisapäivänä suunnistikin ja onnistuneesti! Ilmeisesti kisan ainoa kaato nähtiin juuri tuossa paikassa.

Kilpailu

Kilpailu lähti mukavasti käyntiin ja kuten olimme arvailleet, niin kakkosella edessämme oli Renault Clio. Pari kilometriä ajettiin perässä ja sitten pääsimme sujuvasti ohi. Muuten ensimmäinen lenkki sujui mukavasti. Ensimmäinen huolto ja taas matkaan. Tuloksista ei ollut mitään tietoa, mutta sekin kuuluu kisan luonteeseen.

Toinen lenkki sujui samoissa merkeissä kuin ensimmäinenkin ja sama Clio oli taas jaloissa. Tietä saatiin taas hyvin ja matka jatkui. Kuusi erikoiskoetta oli ajettu ja siinä vaiheessa saatiin kuulla kolmen ensimmäisen tuloksista. Olimme vahvassa johdossa mixed-sarjassa ja yleiskisassakin 4-5 sijalla.

Kolmannelle lenkille startattaessa oli pieni sateen uhka, mutta keli pysyi kuivana. Nyt päästiin ajamaan rinki-ek ilman jonossa ajoa ja aika parani seitsemän sekuntia.

Vielä oli neljäs lenkki jäljellä ja sen ajelimme kohtalaista vauhtia läpi ja niin lopulta pitkän päivän päätteeksi maaliin.

Tuloksia

Lopputuloksena oli koko yleiskisan 5. ja mixed-yleiskilpailun voitto.

Sunnuntaina oli sitten Congressipalatsissa perinteinen gaala-ilta. Tummat puvut päälle ja siellä pokattiin pytyt ja kuunneltiin juhlallisesti Maamme-laulu puhallinorkesterin esittämänä.

Kilpailu oli kokonaisuutena kohtuullisen hyvin järjestetty, mutta saa nähdä, miten jatkossa. Järjestäjät ovat samoja kuin 27 vuotta sitten ja ikä alkaa painaa!

Kaikkiaan onnistunut kisa, tekniikka ja miehistö toimi niin kuin pitääkin.

Leo Leinonen: Belgia 2017 tuhkimotarina

Belgia 2017 Leo-poika se moottoripyörällä Belgiaan lähti ja raekuuroja Tukholmassa morjesti. Niin siinä kävi, ettei minun alun perin ollut tarkoitus tänä vuonna osallistua tähän Liegen poliisien autourheilukerhon järjestämään 60-vuotisjuhlakilpailuun. Kari Mustalahden kanssa soittelin kuukautta aiemmin ja kuulin, että varustekassini menisi heidän mukanaan, koska ovat Jari Latvalan kanssa menossa Belgiaan. Juttelin arvon pj:mme Don Eeron kanssa ja kuulin, että paikalle ovat tulossa entisiä kilpailijoita. Siis mittava suomalaiskannattajaryhmä. Vielä kun kaksi hyvää ystävääni Englannista ottivat yhteyttä ja kysyivät, olenko tulossa, muutin mieleni. Tilasin laivaliput. Päätin lähteä kamelillani (KTM 950 vm 04 ) vanhaan malliin ajaen läpi Ruotsin ja Saksan pelipaikalle. Laivalippujen hinnat autolle ja trailerille olisivat maksaneet 400 € enemmän.

Lämpötila +3 C

Belgia 2017Kun lähdin Tukholman satamasta maanantaina 8.5. oli lämpömittarissa tuo lukema. Kaikki vaatteet päälle ja sitten tuli vielä muutama raekuuro. Ajattelin, ei tämä voi olla totta. Onneksi kuurot olivat pieniä, eikä tien pinta jäätänyt. AA, ajatus ja asenne, kaikessa mitä teet on mukana oltava järki ja oikea asenne. Vaatteita olin varannut niin, etten palellut ja asenne oli positiivinen. Puolenpäivän ja Jönköpingin jälkeen alkoikin paistaa aurinko. Oikaisin tietä nro 30 Växjöhön ja pysähdyin ottamaan päivänokoset auringonpaisteeseen mukavalle pienelle metsätielle, valkoisia pilviä katsellen.

Liegen Poliisiralli tunnettiin Ruotsissa

Malmön satamassa Amsterdamiin oli menossa kaksi göteborgilaista eläköitynyttä poliisia moottoripyörillä. Keskustelussa toinen heti muisti jonkun kollegan nimeltäkin, joka oli joskus 80-luvulla osallistunut kisaan autolla. Keskustelu jatkui laivalla ja pyysin herroja ensi vuonna mukaan. Tuskin tulevat, vaikka “nuorempi” olikin selvästi innokas moottoripyöräilijä ja kiinnostunut tapahtumasta.

PL ja LT

Belgia 2017Saksan moottoritiekulttuuri on mennyt pilalle. Enemmän kuin puolet rekoista on puolalaisia ja niiden kuskit ovat kahjoja. Jos toisen rekka kulkee 1 km/h nopeammin kestää toisen tai muutaman juuri hieman hitaamman rekan ohitus seitsemän kilometriä. Siispä kaksi reunakaistaa oli tukossa rekoista. Ja niitä riitti. Jono oli kuin karvaköysi, kuten naapuri vaarini joskus 60-luvulla kuvaili rottien määrää Ruovedellä, kun vanha Osuuskauppa purettiin ja rotat juoksi Ritoniemen taloon. Liettualaiset oli kakkosena ja D-rekkareita korkeintaan joka kuudes rekka. Kuulin vielä eräältä hollantilaiselta, että puolalaiset rekkakuskit asuvat rekoissaan, odottavat viikonkin ajoa huoltoasemien levähdyspaikoilla 600 € / kk palkalla, millä Hollannissa ei maksa edes kk-vuokraa. Josta syystä hollantilaiset rekkakuskit syljeksivät kotona kattoon.

1. Maailmansota

Sitä varten tehdyssä linnakkeessa Fort Lantin kasarmiolosuhteissa majoituin 20 € / yö engelsmannien kanssa. Jälleen ajatus ja asenne. Hyvin varustautuneena nautin paikasta. Voitte kuvitella kaasukammiotyyppistä suihkua, saarivaltion kuuden hengen kuorsaussinfonia ja fart-äänet olivat kokemus. Aamupala tehtiin itse ja joku kävi hakemassa aina tuoreet croissantit. En sentään ollut siellä ainoa suomalainen, Jari Latvalan kilpa-kalusto majoittui muurien sisällä. Teamin nähdessä meidän kompleksin kuulin kommentin- ralli loppuisi, jos näissä olosuhteissa tarttis majoittua.

Parasta housut jalassa

Jälleen kerran ke ja to harjoittelu oli matkan huippu. Ensin kierrettiin rata kaksi kertaa Paul McKinneyn vanilla ja sen jälkeen vaihdettiin pyörät alle, mikä on ollut aina sitä parasta ajamista. Kisassahan oli kaikissa kolmessa EK:ssa samaa kuin viime vuonna. Ykkösen alku täysin sama, kakkonen suurimmaksi osaksi sama ja kolmosen loppuosa sama. Nämä jo muistin viime vuodesta melko hyvin. Otin vielä pakettiautosta 2 ja 3 EK:t videolle, jotka katsoin muutaman kerran. Painan reitin ja sen yksityiskohdat mahdollisimman hyvin autonomiseen hermostooni. Erityisesti vaaralliset paikat, nopeat paikat ja jarrutuspaikat. Harjoittelussa ajoimme reippaasti, kuitenkin varoen tiellä liikkuvia maajussien traktoreita, minkä frogit jättivät tekemättä. Pelkäänkin, että siellä vielä joskus tapahtuu pahin vahinko nimenomaan harjoitellessa.

Emborgh

Belgia 2017Se on kaupunginosa Liegen eteläpuolella, jossa Nicholas-niminen nuori mies pitää rengasliikettä. Häneltä olen joka reissu ostanut renkaat ja jarrupalat ennen kisaa, niin kuin tein nytkin. Tällä kertaa takajarruissani oli vikaa ja jouduin ostamaan maanantaina ennen kotiinlähtöä vielä uuden sisärenkaan lisäksi toiset jarrupalat taakse. Toinen pala oli rallin jälkeen loppu. Nicholas on paras kaverini Belgiassa, syystä että jo toisen kerran hänen ammattiosaamisensa ansiosta selvisin vielä takaisin kotiin.

Tivoli

Ennen katsastusta kokoonnuttiin Liegen keskustaan Oikeusministeriön palatsin aukiolle ravintolapuiston päähän, jota Tivoliksi kutsutaan. Sieltä poliisimoottoripyörien saattelemina siirryttiin ruokailun jälkeen Renault-huoltamolle katsastukseen. Tälläkin kertaa se sujui paikalliseen tyylin rivakasti. Kertalisenssin ostin 35 € Moottoriliiton pj:ltä Kurt Ljungvistiltä saamallani leimalla varustetulla luvalla. Osallistumismaksu mp-luokkaan on 200 € pitäen sisällään banquet-illalliskortin.

Kumi puhkesi

Belgia 2017En voi ymmärtää, kuinka vain minulla voi olla niin huono tuuri. Jälleen takarengas puhkesi kesken kisan. Odotellessani 8 EK:lle lähtöä katsoin rengasta ja näin niin kuin rautalangan pään renkaan urassa. Potkaisin rengasta, se oli tyhjä ja tietenkin vain neljä minuuttia lähtöön. Kiireellä työkalut esille ja tongeilla revin teräslangan pätkän irti renkaasta. Kaivoin vaahtopullon. Pullon venttiilin pään liitos rikkoutui, enkä saanut rengasta täyteen. Michel Monostori, belgialainen siviilikuski antoi vielä kolme painepulloa, joilla sain renkaaseen siedettävästi ilmaa. Järjestäjät huomasivat ongelmani ja sain kuusi minuuttia lisäaikaa. Lähtöni siirtyi numeron 116 paikalle. Puolikkaalla takarenkaalla ajoin EK:t 8 ja 9. Taukopaikalle mennessä pääsin huoltoasemalle, ostin uuden vaahtopullon, jolla sain renkaan täyteen. Menetin kuitenkin ajoissa vain vähän. Sakkoakin sain vain viisi sekuntia. Houffalizessä kolme vuotta sitten rengas meni kesken EK:n, enkä tiedä kellään muulla olleen mp-luokassa rengasrikkoja.

Tulos

Poliisiluokassa sija 9 / 17. Kokonaiskisassa 12 / 23. Kisaan starttasi 23 pyörää, joista kuusi siviiliä. Kaksi pyörää keskeytti kaatumisen takia. Ranskalainen kaatui melko pahasti ja hänet vietiin ambulanssilla sairaalaan. Pyörästä lähti etupää erikseen. Mies selvisi lihasvammoin ja oli käsi kääreessä mukana sunnuntai-illan banquet-juhlassa. Belgialainen siviili kaatoi oman pyöränsä, saaden sarven kylkeensä, mutta oli myös juhlassa mukana. Muitakin ulosajoja oli, mutta ei keskeytyksiä. Ekalla kierroksella kävin itsekin perunapellon penkalla lopussa kiristyvässä vasemmalle kääntyvässä mutkassa. Onneksi vauhtia ei ollut muutoinkaan kovin paljoa.

Tuhkimo

Belgia 2017Niin miksi tuhkimotarina, ei rengasrikkojen takia vaan Kari ja seurue sen nimen minulle antoi. Kiireellä kun pakkasin kisan jälkeen huoltoautoon menevät varusteeni, laitoin sinne vahingossa myös toisen käyttökenkäni. Banguet-juhlaan mennessä huomasin, että se puuttuu. Olimme jo Karin kanssa sopineet, että otan iltajuhlaan toiset vaatteet mukaan, jotka vaihdan päälleni myöhemmin juhlien jälkeen. Kari vie pukuni vielä huoltoauton kassiin, sillä poikien piti tietystä syystä päästä lähtemään ma jo heti aamuvarhaisella kohti Saksaa. Kari toi minulle juhlaan toisen kengän ja nimittivät “Cinderellaksi”. Niin kuin saduissa tässäkin kertomuksessa sai onnekas matkailija kenkänsä takaisin. Onnellisena ja tyytyväisenä hän matkasi hyvissä olosuhteissa takaisin rakkaidensa luo kotiin.

Kiitos Latvala Teamille ja Kari Mustalahdelle, mahdollistitte matkani toimittamalla varustekassini pelipaikalle. Kiitos Spaukille ja Eerolle pihvistä sekä tuesta. Pahoittelen, etten ehtinyt F1-kisastudioon arvostettujen ex-kilpailijoiden seuraan. Lähdin englantilaisten ystävieni kanssa Awayelleen 30 km päähän tuttuun paikkaan syömään, enkä ehtinyt paikalle.

Kotimatka sujui ja pers kest. Mikäli ensi vuonna kisa järjestetään, olisi se minun 11. kertani.

Kaukis ja Elmo: Tahko SM-ralli

Tahko SM-ralli 2017 Tahko SM-ralli ajettiin tänä vuonna 10.-11. maaliskuuta. Tämä ralli oli Nilsiän Urheiluautoilijoiden juhlaralli, sillä tämä perinteikäs autourheilukerho viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan. Heille parhaimmat onnittelumme!

Saavuimme Nilsiään jo torstai-iltana, jotta olisimme valmiit heti aamulla aikaisin alkavan ennakkotutustumisen valvontaan. Perjantaiaamuna saimme kilpailunjohtaja Hannu Parviaiselta kumppaneineen hyvät evästykset ja perustelut, missä valvontaa tuli tehdä. Perjantai sujuikin varsin maltillisesti, eikä meidän tarvinnut puuttua kilpailijoiden tekemisiin yhtään kertaa. Suuri kiitos ja hatunnosto heille, ettei ylilyöntejä tullut. Osansa varmasti auttoi myös ilmojen haltijat, sillä välillä satoi niin kovin märkää lunta, ettei meinannut eteensä nähdä.

Kilpailupäivän aamuna saatoimme herätä kauniiseen keväiseen auringonpaisteeseen yöllisen napakan pakkasen jälkeen. Juhlakilpailu saisi siis ansaitsemansa kelin ja toiveissa oli, ettei erikoiskokeetkaan auringon lämmittäessä menisi aivan sohjoksi ja siten kaikilla kilpailijoilla olisi suhteellisen hyvä keli kilpailla sijoituksistaan.

Tahko SM-ralli 2017Kilpailussahan ajettiin yhteensä kuusi erikoiskoetta ja aina kahden erikoiskokeen jälkeen tultiin huoltoon Tahko Span edustalla olevalle parkkialueelle. Tahko Spa toimi myös kilpailukeskuksena.

Kilpailu eteni pitkin Tahkon jylhiä maisemia ja vauhdikkaita teitä. Yleisöäkin oli paikoin runsaasti seuraamassa tätä talvikauden viimeistä SM-kilpailua. Kilpailussa oli todellakin nähtävää, sillä olihan mukana peräti 25 SM1-luokan ja 17 SM2-luokan kilpailijaa ja hurja taistelu myös muissa luokissa Nähtävää siis riitti.

Yleisökin oli sijoittunut pääsääntöisesti hyvin turvallisille katselupaikoille. Aina tosin sitten pitää olla joku änkyrä, joka ei ole sisäistänyt turvallisen katselupaikan merkitystä. Nyt se oli pieni seurue, joka oli laittanut pöytänsä ja tuolinsa heti oikealle kääntyvän risteyksen siimoituksen taakse. Siinä he kaikessa rauhassa söivät paistamiaan makkaroita ja nautiskelivat virvokkeita. Edes järjestysmiehen vakuuttelut vaarallisesta katselupaikasta eivät olleet saaneet seuruetta liikkeelle. He kuulemma hyvin ehtisivät alta pois, mikäli ralliauto ajaisi jostain syystä risteyksestä suoraan. Eihän siinä muu auttanut kuin kertoa heille, ettei erikoiskoetta ajettaisi kuin siirtymänä, elleivät he siitä välittömästi siirry pois turvallisempaan paikkaan. Myös muut paikalla olleet katselijat olivat kanssamme samaa mieltä. Otimme asiasta myös kilpailun johtokeskukseen yhteyttä ja kerroimme tilanteesta. Paikalle luvattiin lisää järkkäriapua ja kun myös muut etuautot saivat tiedon tilanteesta, niin loppujen lopuksi tilanne selkiytyi ja erikoiskoe ajettiin suunnitellusti.

Kilpailureitti oli varmasti vaativa ja vauhtia riitti. Voittajat ovat olleet selvillä jo tovin.

Kilpailujärjestelyt sujuivat mallikkaasti kuten aina. Erityishuomiona voisimme mainita sen ystävällisyyden, jonka saimme kokea hoitaessamme asioita ennen kilpailua ja sen aikana.

Suurkiitokset myös erinomaisesta majoituksesta ja huolenpidosta rallin aikana.

Sari: SM O.K. Auto Ralli Kouvolassa 9.-10.6.2017

SM O.K. Auto Ralli 2017 Vihdoinkin koitti SE päivä, että sain hakea uuden turva-automme Vantaalta. Siinä tosin tuli pari pientä muuttujaa ja jos joku Kouvolassa kovin tarkasti katsoi Mersun keulaa, niin muuttujat jättivät myös puumerkkinsä. Mutta korostan, kerhomme jäsenillä ei ollut tähän osuutta. VesaIlmarilta saatte lisätietoa, hän kun sattui olemaan paikalla kun rysähti, tietenkin.

No mutta, auto saatiin siihen kuntoon, että päästiin Kouvolaan ja retki peltipajalle on sitten edessä O.K Rallin jälkeen, jotta saadaan MB edustuskuntoon.

Valvontaa

Perjantaina aamusta varhain ajoimme Lahden kautta Kouvolaan ja kilpailutoimistoon Hotelli Vaakunaan. Siellä pikapalaveri toisen tutkaamaan lähtevän porukan kanssa ja lainasimme heille myös meidän toisen tutkan. Työnjako oli tehty ja me suunnistimme Valkealan ja Tuohikotin ohi kohti Savitaipaletta. Vettä sateli vähän joka vellin välissä. Ilahduttavaa nuotituspäivässä oli se, että yhtään maksulappua ei tarvinnut kirjoittaa, ei meidän, eikä niiden toisten. Tätä muistimme mainostaa järjestäjien suuntaan.

Kilpailupäivä

SM O.K. Auto Ralli 2017Varsinaisena kilpailupäivänä lauantaina oli vähän sillä lailla kisajännitystä enempi ilmassa. Saimme nimittäin kyytiin Tuulilasi-lehden toimittajan koko päiväksi. Aamulla klo 8 oli treffit sovittu kilpailutoimiston pihalle ja aika liki sitä näytti kello, kun nuori mies ilmoittautui kyytiläiseksi. Siinä vähän tarinoitiin turva-autoilun saloista ja lähdettiin pikkuhiljaa reitille, 6-tielle ja kohti Lappeenrantaa. Vielä Kouvolassa oli aurinkolasikeli, mutta jo siirtymällä alkoi vesisade, joka ei sitten pidempiä taukoja pitänyt koko päivän aikana.

Aamulenkillä ajettiin neljä pätkää putkeen, sitten huilattiin ja huollettiin hiukan Somerharjulla ja aamun pätkät ajettiin uudelleen. Paitsi että ei ihan kaikkia ajettukaan. Huollosta jatkettiin lisämääräyksen voimalla suoraa erikoiskokeelle nro 6 johtuen siitä, että sade ja ensimmäinen kierros oli pehmentänyt viitosen niin huonoon kuntoon, ettei sinne voinut enää kilpureita päästää. Harmi, mutta tätä on autourheilu, tilanteet muuttuvat. Ajeltiin siis vain kolme pätkää Luumäen ja Savitaipaleen välimaastossa ja viimeinen erikoiskoe viihdytettiin yleisöä Tykkimäen moottoriradalla. Ja kas vain kun aurinko jälleen lämmitti läsnäolollaan, oli katsomossa jopa tungosta. Hyvä niin, sillä ihan hirmuista yleisöryntäystä ei päivän mittaan ollut havaittavissa. Johtuiko keliolosuhteista vai mistä.

Yhden kerran pyydettiin ystävällisesti erästä ryhmää siirtymään pois ulkokurvista, mutta muuten ei ollut huomauttamista. Ja eräälle valokuvaajalle muistutettiin että se Photo-liivi ei tee hänestäkään kuolematonta, että josko hiukan siirtyisi. Hiukan viihdykettä takapenkin toimittajalle, joka muuten tottelee nimeä Arttu, saatiin onneksi yhdellä pätkällä, kun eräs tienvarren asukas halusi aivan välttämättä lähteä kotoa pois kesken kilpailun ja hänet piti tietysti sitten saattaa. No, saattokeikka meni periaatteessa ihan hyvin. Nuoren neidon kuljettama auto päästettiin talon pihasta meidän eteen kuten tapana on, ja hän kaasuttelikin menemään ihan mukavaa vauhtia. Se mikä meitä hymyilytti ihan äänen oli, että ihan pikkuisen hän olisi voinut niitä vesilammikoita kiertää, edes isompia. Neitokainen jätti tien varteen useammankin katselijan vaatteitaan kuivattelemaan ja ehkä muutama kirosana saattoi ilmoille kajahtaa.

Jälleen kerran, sateesta huolimatta, on pakko kehua näitä pätkiä tällä suunnalla. Reitti oli todella vauhdikas ja vaihteleva. Siitäkö johtui sitten, että ulosajoja tuli aika paljon. Ei mitään vakavaa, mutta kyllä peltisepillä töitä riittää, muuallakin kun Asunmaan pajalla. Ja järjestelyt täällä pelaa aina. Ei mitään isompaa huomautettavaa kilpailutoimistossa eikä pätkillä. Muutamia juttuja otettiin puheeksi loppupalaverissa, joihin voisi kiinnittää huomiota.

Tulokset ovat jo kaikkien tiedossa, mutta onhan se Rovanperän Kalle nyt kehuttava vielä kerran. Kyllä ei voi kun ihailla kaverin kylmäpäisyyttä ja ylivoimaa. Maalissa isä-Harri oli melko leveän hymyn kanssa poikaa vastassa.

Nyt annetaan taas muidenkin ajella Mersulla ja vietetään keskikesän juhlaa. Heinäkuussa, huomioikaa muuten kaikki aikaistettu ajankohta, Lahden Historiikki EM-ralli ajetaankin jo viikko ennen Neste Rallia. Nuotitus alkaa 19.7. (Sarin päivä muuten), ja itse kilpailu ajetaan 21. - 22.7.

Harri Savolainen: Ralliralliarallallaa ja vähä muutakin!

Jari-Pekka & Seurahuone rallit 2017 Hieman on ollut kiireitä kun ei ole oikein ehtinyt kirjoittelemaan kerholehteen muutamaan kuukauteen. Eläkkeellä ollessa sitä joutuu nimittäin hoitamaan kaikki asiat omalla ajalla. Töissä ollessa saattoi kiireiden keskellä pirauttaa vaikkapa puheenjohtaja Lagukselle, mutta nyt siihenkin tunnin juttutuokioon kuluu omaa aikaa!

2016

Kaakisen Pekan kanssa ajeltiin syksyllä 2016 muutama kisa ja 0-autokeikka. Mitään erityisempää ei sattunut, eikä shampanjajuhliinkaan ollut aihetta.

MB turva-autoksi

Syksyllä 2016 Turun SM-rallin yhteydessä tuli VEHO Oy:n myyntijohtaja Mikko Vesalan kanssa juttua SPAUK:n turva-auto toiminnan loppumisesta. Puitiin siinä asiaa porukassa ja Mikko otti asiakseen tutkia, mitä mahdollisuuksia hän voisi löytää toiminnan jatkon turvaamiseksi? Tilanne tuolloin oli todella synkkä. Puheenjohtaja Lagus oli käynyt useissa firmoissa kyselemässä mahdollista yhteistyökumppania, mutta tuloksetta. Vaikutti siltä, ettei vapaaehtoisin voimin tehtävä rallien turva-auto toiminta enää ollutkaan kiinnostava kohde? Myöskään keskusjärjestöltämme ei juurikaan ollut odotettavissa tukea pyrkimyksillemme pysyä mukana turvaamassa ralleja!

Mutta onneksemme VEHO Oy näki meissä potentiaalisen yhteistyökumppanin. Mikko Vesala teki mahdottomasta mahdollisen ja sopimus solmittiin toiminnan aloittamisesta. VEHO on hyvin moderni organisaatio, jolta on löytynyt uusiakin ideoita yhdistellä menestyvän autotalon ja turva-automme toimintoja. He arvatenkin huomasivat, jotta yhden tai kahden lehden mainoksella saa meiltä jopa parempaa näkyvyyttä koko vuodeksi? Lisäksi autovalinta osui nappiin Uudenkaupungin autotehtaan uuden MB GLC-tuotteen kanssa. Nyt sitten mennään yhdessä Suomi 100 juhlavuoden merkeissä eteenpäin ajatuksella Made in Finland!

Uusista toimintaamme esille tuovista ideoista on esittäytyminen Neste Rallin yhteydessä, jonne kerho on hankkimassa ständin. Olemmehan toki olleet mukana myös varsinaisessa reittityöskentelyssä vuosien ajan, mutta ymmärrettävää on myös rallin yhteistyösopimusten aiheuttamat rajoitteet. Uusi turva-automme tulee siis tällä kertaa olemaan esillä kilpailukeskuksen alueella. Kun paikalla on miehitystä, toivotamme yleisön tervetulleeksi tutustumaan autoomme sekä toimintaamme. Tämä on hyvä esimerkki uusista tuoreista ideoista kehittää kerhon toimintaa ja tuoda esille hyvää asiaamme yhteistyökumppanimme kanssa!

Uusien tuulien myötä olisi suotavaa jäsenistömme aktiivisempi ote turva-autoiluun. Voidaan ajatella, ettei aina molempien miehistön jäsenten tarvitse olla spaukkilaisia. On mahdollista ottaa mukaan paikallisen kisajärjestäjän edustaja, jolloin vain kuljettajan tulee olla kerhosta. Kynnys lähteä reissuun on varsin matala, sillä olemmehan me melkoisen vahvoja ammattilaisia turvallisuuden sektoreilla!

Tahko SM-ralli

Sattuneista syistä johtuen Kaakisen Pekan kanssa on ajotaukoa ja vehkeet ns. telakalla. Olin jouten kartturin hommiin ja kiitos Kannisen Veksin, kun hän oli suositellut palveluksiani Malavan Timolle. Timo otti yhteyttä ja sovimme yhteisestä kisareissusta Tahkolle. Timo on niittänyt mainetta rallisprinteissä, josta on napsinut pyttyjä ja männä vuonna hän voitti seniorien Suomi Cupin. Rallissa hänen ajokkinsa on Mitsubishi EVO9, jolla osallistuimme SM2-luokkaan. Kisa oli Timolle vasta viides tämän 300-heppaisen menopelin ohjaimissa. Kuten Timo totesi itsekin, ettei ole aivan yksinkertainen juttu aloittaa kisailut voima-autolla 55:n vanhana! Mutta hyvässä hengessä ajelimme kisan tyylillä maaliin ilman isompia kommelluksia. Viimeisellä pätkän ekalla 10 kilometrillä Mitsu ei suostunut kulkemaan kuin kahdeksaakymppiä, vaikka mitä koetettiin. Tähän kruisailuun kului aikaa ja jäimme hieman toisesta tavoitteestamme. Ne nimittäin olivat ensiksikin maaliin pääsy ja toiseksi päätimme, ettemme saa hävitä luokan voittajalle kymmentä minuuttia enempää! Viimeksi mainittu jäi toisen yrittämän varaan! On se ralli vaan niin raakaa peliä, että alta pois! Olimme samalla huoltopilttuulla Janne Erosen kanssa, joka johti SM2-luokkaa ennen viimeistä erikoiskoetta. Hänelle oli tulollaan ensimmäinen iso voitto ja Erik Pietarisen päänahka vyötäisille. Mutta mites kävikään? Pietarinen sai pitää päänahkansa kun Erosen Mitsu teki teknisen tenän muutama kilsa ennen maalia! Timo keskittyy kesän aikana Future Cupin ja sprintin SM-sarjan ajamiseen, jossa kausi onkin alkanut mainiosti. Raahen SM-sprintissä Timo voitti senioriluokan ja yleisenkin puolelle verraten edelle ehti vain viisi kilpailijaa! Suomi Cupissa Timo johtaa senioriluokkaan kolmen ajetun osakilpailun jälkeen.

Belgia 60-vuotta

Belgian poliisirallia ajettiin tänä vuonna juhlallisissa merkeissä. Kisa on järjestyksessään 60. ja sinne teki mieli mennä yhdessä kerhomme belgialaisen Alain Renkinin (Renkinen Suomessa) kanssa. Hommaa hiottiin talven mittaan ja sovimme osallistuvamme ralliin Cuy Colsoul Rallysportin Mitsu EVO kympillä. Sitten astui kuvaan terveysalan Mr Murphy ja romutti suunnitelmamme. Alainille tuli pieni, mutta toisaalta suuren suuri kuulohäiriö, jonka johdosta emme halunneet ottaa riskejä. Belgian asfaltilla nopeudet ovat sitä luokkaa, ettei tämän tapaisten ongelmien kanssa kannata lähteä leikkimään. Se oli sitten siinä, mutta ootellaan rauhassa vuotta 2018. Alainilla on tallissa Suomesta ostettu kaari- ja korivalmis Escort MkII, joka odottelee siellä 300 hepan moottoria ja sequental-vaihteistoa. Jos ne löytyvät (vain rahasta kiinni) niin keväällä 2018 soittelemme kovaa ja korkealta! Jäädän odottelemaan!

Belgiassa tuli käytyä penkalla seuraamassa kisaa. Yleiskilpailun voittoon ajoi Hubert Deferm aivan tuhannen tulimmaisen kiivaskulkuisella Escortilla. Samanmoisesta laitteesta Renkin näkee unta melkein joka yö! Suomesta mukana oli vain yksi autokunta. Historiikki Mitsu EVO 3:lla kisaan osallistui Jari Latvala-Kari Mustalahti. Hyvin sujuikin kaverusten kisa, jonka jälkeen Jari totesi ajaneensa parhaan asfalttikisansa koskaan! Moottoripyörien puolella kesto-osallistuja Leo Leinonen teki jälleen hyvän suorituksen. Onneksi olkoon pojille! Olishan se huimaa saada mukaan useampikin kisailija Suomesta. Kustannukset toki ovat melkoiset, mutta vaikkapa kisavehkeiden rahtaukseen voisi etsiskellä edullisia ratkaisuja? Myös vuokraaminen on mahdollista luotettavien kanavien kautta!

Riihimäki SM

Kartturikeikkaa pukkaa ja tällä kertaa Teemu Kiisken Fiestan kyytiin toukokuun lopulla Riihimäelle. Emme ole ajaneet koskaan yhdessä, mutta eiköhän kokeneet rallimiehet hanskaa homman kuntoon varsin helposti? Teemun rallitiimi www.kiiskiracing.fi mainostaa itseään näin, ”Ei ehkä Suomen nopein, mutta komein”! Tästä voi tulla hieman paineita meikäläiselle, kun kilometrit ovat jättäneet jälkiä naamaan? Täytyy käydä kampaajalla, ihonkuorinnassa, kasvohieronnassa ja nenäkarvojen trimmauksessa, niin eiköhän noilla hoidoilla jo yhden reissun selvitä ”Suomen komeimmassa rallitiimissä”? Kisasta tarkemmin kunhan saadaan ensin ajettua!

Hyvää kesää jokaiselle ja kokemuksia kaikilta aloilta!!!

Tuomo Laitila ja Tatu Savela: Jari-Pekka Ralli, Heinola, 4.2.2017

Neste Jari Pekka Ralli 2017 Edellinen ralli ajettiin Hankasalmella viikkoa aiemmin ja nyt ollaan lähdössä Heinolaan ajamaan. Oman kilpailukalenterin talvirallit sattuivat hieman nippuun, kun tarkoitus oli ajaa kaksi talvirallia ja niilläkin sattuu olemaan vain viikko väliä toisistaan. Tosiaan edellinen ralli Hankasalmella meni ihan treenatessa ja viikon aikana tein auton peräpäähän pieniä muutoksia, että saisin hieman lisää aurausta, pysyy kuulemma paremmin perä urassa kun auraa reippaammin. Kotitallissa kääntelin takapään auraukset mittatangon kanssa uuteen uskoon ja sen verran kävin ajamassa, että ratin keskikohta on kokolailla keskellä. Työt häiritsivät jälleen harrastusta testaamiset ja muut valmistelut jäi jälleen välistä.

Kilpailua edeltävänä iltana pakkailin huoltoauton valmiiksi, että pääsee viivytyksettä lähteen aamulla. Kilpailu oli melko lähellä, alle 200 km ja kilpailunumero sen verran iso, ettei tarvinnut aamuyöstä lähteä matkaan. Aamulla starttailin klo 07 aikaan liikkeelle ja Rientosen Juhani oli lupautunut jälleen lähtemään huoltomieheksi. Tatu hyppäsi matkalta kyytiin ja sitten vaan Hiacen keula Heinolaa kohti. Heinolaan päästyä auto alas kyydistä, ilmoittautuminen ja odottelemaan omaa katsastusaikaa. Huoltoparkissa seisoskelin auton takana ja kiinnitin huomiota takapään camber-kulmiin. Aurausten säädössä camber oli muuttunut niin paljon, että mikäli noilla säädöillä lähdetään kisaan, käy samalla lailla kuin edellisvuoden Jari-Pekka rallissa eli lähtee renkaan sisäsyrjältä kaikki piikit käveleen. Katsastusaika alkoi olla käsillä, mutta sen jälkeen oli onneksi aikaa käännellä pyöränkulmia. Katsastus meni ongelmitta, niin kuin yleensä ja huoltoparkkiin päästyämme aloimme säätään camber-kulmia uuteen uskoon rullamitan ja vatupassin kanssa. Pyöränkulmat saatiin käytettävissä olleiden mittalaitteiden ja silmän mukaan melko lailla mieluisiksi ja sitten odoteltiinkin omaa lähtövuoroa

Ennen rallia sanoin Tatulle ja Juhanille, että minulle ei saa kertoa enää ikinä aikoja, nyt ajetaan vaan omaa ajoa ja pyritään varmasti maaliin, olkoon sijoitus sitten vaikka viimeinen. Lisäksi Bemarissa on edelleen sama käyntihäiriö, mikä oli jo Hankasalmellakin. Täytyi vain toivoa, että vehkeet pelaisi maaliin saakka.

EK1 (9,04km) Jari-Pekka

Ensimmäinen pätkä näytti lähtevänkin melko pieneltä tieltä. Valojen sammuttua auto liikkeelle ja pedaali lattiaan. Tiehän tosiaan olikin sitten pientä, sellaista puolentoista auton levyistä. Meidän numerolla ajettuna tielle oli kulunut jo sellaiset spoorit, ettei tarvinnut päätään vaivata millaisia ajolinjoja käyttää. Positiivisena asiana perän aurauksen muutos toimi ja perä pysyi huomattavasti paremmin urassa kuin Hankasalmella. Pito tuntui muutenkin olevan melko hyvä, olihan Tatu saanut tähän ralliin järkkäiltyä lähes uudet jääpyörät eteen ja ei takapyörätkään huonot olleet. Pätkä tultiin varman päälle läpi ja auto tuntui oikeastaan aika hyvältä ajaa. Sijoitus tällä pätkällä oli B-junnujen 13. ja oman luokan 6.

EK2 (11,76km) WestMac

Toisella pätkällä mökkitie-teema näytti jatkuvan. Jälleen ajatuksena oli, että auto pitää saada maaliin ehjänä. Tie oli taas sellaista kärrypolkua, että koko ajan oli hiekkaa esillä ja spoorit taas sitä luokkaa, ettei ajolinjojen kanssa tarvinnut todellakaan päätään vaivata. Eipä sitä olisi kyllä tarvinnut muutenkaan ajolinjoja miettiä kun tie on niin kapea, ettei voi ajaa kuin yhdestä kohtaa tai menee ojaan. Auto pelasi muuten ihan hyvin ja tuntui hyvältä ajaa, tie vaan oli aivan liian pientä. Sijoitus tällä pätkällä B-junnujen 11., oman luokan 3.

EK3 (7,02km) Mega-Auto

Tiet jos tästä pienenee, niin niitä kutsutaan luontopoluiksi. Tie oli kapeaa ja puhki kulunutta. Positiivisena asiana auto tuntui hyvältä ajaa, takapää pysyi hyvin urassa ja pitoa oli ihan mukavasti. Monta paikkaa oli sellaista mihin ajattelin, että voisi mennä kovempaa, mutta varman päälle nostelin turhankin paljon. Sijoitus tällä pätkällä oli B-junnujen 10. ja oman luokan 4.

EK4 (11,63km) Omakatsastus

Pätkä oli taas pientä tietä ilman penkkoja. Varman päälle maaliin ilman tilanteita ja sijoitus oli B-junnujen 13. ja oman luokan 6.

EK5 (14,30km) Pekan-Leipä

Hieman päästiin tällä pätkällä vähän isommalle tielle. Vaikka tie olikin vähän isompaa, tiellä oli yllättävän paljon irtolunta. Mahdollisesti jossain edellä menneellä oli takarenkaat ihan loppu, sen verran leveitä liikkeitä oli tehty pätkän läpi ja puhdasta uraa ei löytynyt oikein mistään. Lisäksi hiipivä pimeys meinasi häiritä ajamista. Pätkältä jäi käteen B-junnujen 12. ja oman luokan 5. sijoitus.

EK6 (9,64km) Kylätähti

Viimeinen pätkä oli tieltään rallin paras, vaikkakin irtolunta oli melko paljon tiellä pyörimässä. Pimeä oli laskeutunut ja lisäksi oli alkanut sataa lunta. Ajaminen oli todella vaikeaa, kun auton valot muodostivat lumisateen kanssa sellaisen seinän auton eteen, ettei tietä tahtonut nähdä. Päällimmäisenä jäi pätkältä mieleen valtavan pitkä suora, missä nostin monta kertaa, kun tiessä oli pieni nyppy ja lumisateen vuoksi ei osannut sanoa jatkuuko tie suoraa nypyltä vai kääntyykö. Aina se tie vaan kuitenkin jatkui ja vauhtia piti alkaa kelaamaan taas nypyltä toiselle. Pätkä tultiin varman päälle maaliin ja sijoitus oli B-junnujen 10. ja oman luokan 4.

Lopputulos Jari-Pekka rallissa oli B-junnujen 8. ja oman luokan 3.

Yhteenvetona todettakoon, että tiet olivat niin pientä ränniä, ettei siellä varmaan yleensä liiku ketään ja sen vuoksi pohjia ei ollut juuri lainkaan ja tiet meni puhki joka paikasta. Puhki menneet tiet syö renkaat nopeasti ja budjettiharrastajalle se ei ole kovin positiivinen asia. Koko kisan läpi spoorissa ajaminen ei muutenkaan ole mitenkään mielekästä, vielä kun penkkojakaan ei ole missään.

Seuraavaksi suunnitelmissa on lähteä kesäkuussa Toivakkaan katselemaan olisiko siellä saatu ralli rakennettua oikein kunnon teille, niin kuin edellisessäkin Toivakka rallissa.

Yhteistyökumppanit: Mecamiehet Oy, Kuljetus Ahola & Möttönen Ay, KO-PA Logistic Oy, T:mi M.O.Salminen ja TJ Katsastus Oy

Ennätystasainen MM-sarja kohti Suomen MM-rallia

Rallin MM-sarja 2017 Rallin MM-sarjan puolimatkankrouvissa on nähty viisi eri kuljettajaa voittajana, kun seitsemän osakilpailua oli takana. Sääntömuutosten jälkeen väriä ja vauhtia on siis rallimaailman huipulla riittänyt.

Omansa voitoista on onnistunut ottamaan myös Jari-Matti Latvala, joka hurjasteli voittoon Toyotalla jo kauden toisessa osakilpailussa Ruotsissa. Tämän jälkeen Latvala on joutunut tyytymään vaatimattomampiin paikkoihin tulosluettelossa, mutta tuurilainen on kuitenkin kerännyt jokaisesta osakilpailusta pisteitä on ja on sarjassa neljäntenä. Jos auto kulkee loppukaudella ja mies hallitsee ajolinjat, niin Latvalalla on mahdollisuudet jopa mestariksi asti.

MM-taistosta jännittävä

Rallin MM-sarja 2017Kahteen voittoon on pystynyt ainoastaan Sebastien Ogier. Ranskalaisen nimiin ovat menneet kauden avaus Monte Carlo ja Portugali. Puolimatkassa Ogier pitää tutusti MM-sarjan kärkipaikkaa hallussaan, mutta takana kärkytään ahnaasti ja Ogier saa tehdä tänä vuonna kaikkensa taistelussa MM-tittelistä.

Lähimpänä Ogierin niskaan hengittää Hyundain Thierry Neuville, joka alkukauden töppäilyjensä jälkeen on ryhdistäytynyt jälleen voittajaksi. Epäselvää ei ollut kauden alussakaan siitä, etteikö Neuville olisi ollut alkukauden nopein kuski, mutta kun pitää päästä myös maaliin. Voittajaksi Neuville nousi Argentiinassa.

Tänak tuorein voittaja

Viron Ott Tänak on käynyt jo useampaan otteeseen lähellä voittoa MM-sarjassa, mutta epäonni vei viime vuonna voiton Puolan rallissa muille. Sardiniassa sitten koitti Tänakin vuoro ja virolainen Ford-kuljettaja juhli ansaitusti ykköstilaansa Välimeren auringon paahteessa. Ei ole ihme, jos MM-sarjassa kolmantena oleva Tänak täydentää voittosarakettaan jo aivan lähiaikoina.

Elfyn Evans oli lähellä päästä voittojen makuun urallaan Argentiinassa, mutta pieni virhe maksoi voiton lipumisen Neuvillen käsiin viime metreillä.

Rallin MM-sarja 2017Citroen puolestaan on karmaisevassa kriisissä, kun ykköskuski Kris Meeke on siirretty sivuun ja tilalle ainakin Puolassa on nostettu Andreas Mikkelsen. Meeke voitti Meksikossa, mutta sen jälkeen kausi on ollut katastrofi. Mutta myös autossa taitaa olla jotain perustavaa laatua oleva suunnitteluvirhe, sen verran Citikka pomppii sinne tänne.

Esapekka Lappi tuli ja näytti

Tommi Mäkisen johtama Toyota aloitti kauden kahdella autolla kuljettajinaan Latvala ja Juho Hänninen. Esapekka Lappi sai tyytyä alussa tetsikuljettajan rooliin, kunnes pääsi irti Portugalissa. Muutama väläytys pieksämäkeläiseltä nähtiin jo Portugalissa, mutta Sardiniassa sitten jysähti oikein kunnolla.

Lappi täräytti viidet pohjat ja voitti rallin päättäneen Power Stagen. Kansainvälinen media äityi jo otsikoimaan uudesta tulevasta suomalaisesta maailmanmestarista, eikä syyttä.

Lappi kuitenkin tietää, että matkaa huipulle on vielä.

Rallin MM-sarja 2017- Nyt pystyin ajamaan muutamia pohja-aikoja, mutta tarvitsen vielä lisää kokemusta siihen, että pystyn ajamaan viisi pohja-aikaa peräkkäin ja missä rallissa vaan. Sitten voidaan puhua voitoista ja mestaruuksista. Tiedän kuitenkin, että pystyn siihen, Lappi totesi rauhallisesti.

Näytöillään Lappi kyllä käytännössä niittasi itselleen tallipaikan Toyotan leiristä tulevalle kaudelle. Latvala on saanut rinnalleen oivan nuoren haastajan.

Suninen nousee WRC:n rattiin

Lapin ohella Teemu Suninen on mielenkiintoinen seurattava, kun MM-kanavaani suuntaa Suomen MM-ralliin. Jo ennen Keski-Suomen Grand Prixiä Suninen pääsee M-Sportin Ford Fiesta WRC:n rattiin Puolan huippunopeilla teillä.

Puolassa tiet ovat nopeita kuin Suomessa, joten WRC 2 –luokassa alkukauden menestyksellä ajanut jokelalainen saa tärkeää tuntumaa kovaan vauhtiin. Tälle kaudelle Suninen on nimenomaan asettanut tavoitteekseen kovat tulokset WRC:llä ja WRC 2 on ollut vain ajotuntuman ylläpitoa. Jyväskylässä on näyttöjen paikka, joten meille suomalaisille on luvassa huippujännittävä viikonloppu heinäkuun lopulla.

Vilppu Linjama: Kuhmoisten Sora-ralli 11.3.2017

Kuhmoisten Sora ralli 2017 Talvikauden toiseksi viimeinen ralli ajettiin maaliskuun alussa Kuhmoisissa. Oman auton ollessa vielä telakalla muiden kiireiden vuoksi, hyppäsin Eetu Ekosen kyytiin kartanlukijaksi. Autona meillä oli Eetun historic-luokan herrasmieskilpuri Volvo 240 turbo vakioluokan säännöillä.

Ajelimme aamutuimaan Kuhmoisiin ja hoidimme ilmoittautumisen sekä katsastuksen. Tuon jälkeen meillä jäi hyvin aikaa lähdön valmisteluihin ja jutusteluun muiden kilpailijoiden kanssa.

Kilpailu reitti sisälsi neljä erikoiskoetta, joista kaksi ensimmäisintä oli viety Neste Oil rallin Päijälän erikoiskokeen maisemiin.

Ensimmäinen erikoiskoe oli viety pienemmälle tieosuudelle, joka jo lämmenneen päivän ja edellä menneen reilun 60 kilpailijan vuoksi oli paikoittain urilla. Eetun auton ominaisuudet ovat kilpa-autoksi erikoiset, koska autossa on vakio turbotekniikka. Näin ollen voimaa ja suorituskykyä riittää vaikka suurin ääni ohjaamossa tulee tuulen suhinasta ja soran ropinasta. Autossa pystyy juttelemaan normaali ajossa ja pätkilläkin riittäisi hieman normaalia voimakkaampi puhe.

Ensimmäisen erikoiskokeen ainoa erikoisuus oli edellä ajavan ohittaminen pätkän puolessa välissä. Edellä ajanut Mercedes-Benz 450 SLC ei ole ehkä parhaimmillaan lumisella tiellä urissa ajettaessa. Ensimmäinen erikoiskoe oli nopeasti ohitse ja suunnistimme erikoiskokeelle kaksi.

Kuhmoisten Sora ralli 2017Toinen erikoiskoe oli kokonaisuudessaan Päijälän erikoiskokeen pohjaa. Tie on suhteellisen isoa mutta kääntyviä paikkoja ja ylityksiä on paljon. Erikoiskokeen pitkissä kääntyvissä mutkissa tuli esiin yksi Volvon ominaisuus, kun pitkässä kääntyvässä mutkassa kiihdytettäessä moottori antaa hyvin tehoa, mutta alusta alkaa antamaan perästä myöten ja rupeaa pomputtamaan. Kakkos-erikoiskokeen maalissa oli lähes kymmenen auton jono, kun maalipää oli niin metsässä, ettei sinne pelanneet nykyaikaiset verkkoyhteydet. Pienen odottelun jälkeen ajelimme Kuhmoisten keskustaan huoltoon.

Huollossa meillä oli runsaasti aikaa viihtyä ja nauttia rallitunnelmasta. Huolto teki nopeasti normaalit tarkastukset autoon ja tuon jälkeen jäimme odottamaan tauolta poistumista. Tauolta poistumiseen oli oma aikatarkastusasemansa. Autoja oli meidän saapuessa jonossa toista kymmentä. Jonkin aikaa jonon etenemistä ja omaa aikaa katsoessa huomasin, ettei aikamme vastannut paikkaamme jonossa. Tarkistin asian vielä useampaan kertaan ja nousin autosta kävellen at:lle merkkauttamaan lähtöaikamme. Palatessani autolle, muiden autojen kabiineissa kävi kova sutina muidenkin tarkastaessa omaa aikaansa. Jouduin kertomaan oman aikamme arviolta viidelle autokunnalle. Samaan aikaan at-jonon perästä juoksi porukkaa kohti aikatarkastusasemaa. Kävi ilmi, että kilpailijoiden at:ltä poistumisajat olivat toisen erikoiskokeen maalipään ongelmien vuoksi sekaisin, eikä normaali lähtöjärjestys pitänytkään enää paikkaansa.

Me jatkoimme kolmannelle erikoiskokeelle Pihlajakoskelle. Pihlajakosken erikoiskoe on isoa tietä koko matkaltaan. Se osoittautui yllättävän vaikeaksi, sillä olemme molemmat Eetun kanssa katsoneet sen videolta kesäkelissä väärään suuntaan. Näin ollen mutkien muistaminen ja hahmottaminen videoon verraten oli vaikeaa. Useammassa kohdin hidastimme turhaan, kun muistimme jonkin paikan tiukemmaksi. Muutamassa kohdin tie kääntyi taas enemmän mitä muistimmekaan.

Kolmannen erikoiskokeen jälkeen oli lyhyt siirtymä, jonka jälkeen starttasimme erikoiskokeelle neljä. Pätkä kulki pientä ja erittäin vaihtelevaa tietä. Kuski syttyi erikoiskokeella ihan kunnolla ja ajossa oli tuttua yrittämistä. Yhdellä pitkällä suoralla ajoimme auton levyistä uraa pitkän matkan huippunopeutta rajoitinta vasten. Volvo huippunopeus taitaa olla 170 km/t paremmalla puolella, joten aika haipakkaa mentiin.

Pätkän lopussa oli hyvä fiilis. Hieno reitti ja rallipäivä oli takana. Ajelimme vanhaa Hassin tiepohjaa kaikessa rauhassa maalaismaisemista nautiskellen maaliin Kuhmoisiin. Kilpailun jälkeen hain oman autoni ja lähdin suunnistamaan kohti Jyväskylää, jossa odotti virkatehtävät yövuorossa.

Pee & Jii - Onnistunut paluukeikka

Onnistunut paluukeikka Automerkin vaihtumisella tai pitkällä kilpailutauolla ei ollut vaikutuksia - kyyti riitti palkinnoille Keravalla

Reilut 2,5 vuotta sitten olimme edellisen kerran lähtöviivalla. Paikkana Jyväskylä ja tapahtumana 1000 Lakes Rally. Ajokkina tuo ikoninen Toyota Celica 2000 GT. Sen jälkeen tuli 'pari muuttujaa', joilla oli suuret vaikutukset: Jorma myi Celican ja kaikki Toyotaan liittyvät varaosat pois. Ajatuksena oli keskittyä vapailla säännöillä rakennettavaan putkirunkoiseen keskimoottoriseen rata-autoon. Mutta mutta…

Suunnitelma kuitenkin muuttui radikaalisti. Omat projektit jäivät odotukselle, koska tietty massiivinen Puuppolaan keskittynyt 'rakennustyömaa' halusi Jorman työpanoksen täysipäiväisesti. Loppu onkin hienoa ralliautoiluhistoriaa.

Hektisestä Gazoo-pestistä huolimatta Jorma kasasi päätyönsä ohella korivalmiina hankkimaansa ykköskoriseen Escortiin BDA-tekniikan ja muokkasi Fordin 'käteensopivaksi', lopulliset hienosäädöt tehtiin talvella ajettujen shakedownien jälkeen.

Onnistunut paluukeikkaOli siis aika lähteä kokeilemaan, miltä meno maistuu numerot kyljissä ja sekuntikellon käydessä. Kesäkauden avannut TerraWise Ralli oli mitä sopivin suorituspaikka. 4 ennakkotutustuttavaa erikoiskoetta - Keravan, Pornaisten, Monninkylän ja Askolan maisemissa.

Kilpailupäivän aamutunnit kuluivat nuotituksessa. Tarjolla oli hyväkuntoisia itäuusmaalaisia teitä. Ykkönen (1.67 km) ajettiin Keravan laidalla ja pääasiassa asvaltilla. Kakkonen (Laukkoski, 14.28 km) kahteen kertaan, EK:t 2/4. Särkijärvi Askolassa kolmantena, 8.26 km. Huolto- ja tankkaustauot Monninkylässä. Siinä aurinkoisen kevätlauantain ohjelma.

Kyllä kansa tietää…

EK 1 kruisailtiin tunnustellen. Kakkosella oli jo menemisen meininkiä. Erikoiskokeen loppupuolella oikea-vasen mutkayhdistelmä pitkän suoran päässä pääsi hieman yllättämään liukkaudellaan. Ajoura ei ollut puhdistunut odotetusti irrallisesta pintamateriaalista, joten ensimmäinen oikea valui hieman leveäksi, kun jarrutus ei hidastanut vauhtia tarpeeksi. Jorma suoriutui tilanteesta hienosti kokemuksellaan ja seuraavaan vasuriin mentiin taas oikeilla linjoilla. On toki myönnettävä, että me molemmat vedimme yhdet ylimääräiset sisäänhengitykset, kun paikka tuli aavistuksen niin sanotusti silmille. Kyytiä oli kuitenkin ihan mukavasti. Nuotti paikkaan oli '… 300 !! OH j VT …' Netistä löytyneellä tallenteella paikalla ollut runsaslukuinen yleisö antaa suoritukselle asiaankuuluvat taputukset. Ammattikatsojat tiesivät paikan toimivuudesta. Nuottivihkoon tuli kuitenkin lisähuomiot toiselle ajokerralle. 

Monninkylän huolto- ja tankkaustauon jälkeen EK 3 ja uudelleen tuo kakkonen, nyt nelosena. Parityöskentely löysi vanhat tutut rutiinit ja eteneminen loppulenkillä sujui yllätyksittä. BDA laukkasi välillä hyödyntäen kaikkia moottorin tuottamia energiavaroja, joita on 252 hv. On muuten 'Peetussa' voimaa ja hienot soundit!

Päivän pituus sai jatkoa, kun pääsimme palkintojenjaossa pokkaamaan kolmospytyt luokassamme. Voittoon ajaneet Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen (Escort RS) olivat suvereeneja omilla minuuttiluvuillaan. Yhtä selvä kakkonen oli pari Pasi Sormunen - Henri Honkasalo (Volvo 242).

Yleiskilpailun nopeimmat olivat SM-sarjan kärkikuljettajia R5-luokan autoilla järjestyksessä Juha Salo, Marko Mänty ja Mikko Lehessaari.

Vilppu Linjama: Kerro Alppimaasta, kerro mulle... TOTTAKAI!

Sveitsi 2017 Otsikon mukaisesti ja vanhaa lastenlaulua mukaillen, lupasin päätoimittajalle kirjoittaa tuoreeltaan lyhyen kertomuksen seikkailuistamme Sveitsissä ja vähän muuallakin.

Kaveriporukkamme kuopuksen täytettyä 40-vuotta, varasimme toisen kaverimme kanssa meille kolmelle lennot Sveitsin Geneveen. Tällä ystävällä sattuu olemaan kesäasunto Lausannen lähellä Lutry-nimisessä paikassa ja tarkoitus oli lähteä viettämään huvilalle laatuaikaa.

Niinpä starttasimme automme toukokuisen keskiviikon iltapäivänä Jyväskylästä kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Tämän vuoden toukokuun kylmyyden vuoksi, meistä tuntui erityisen mukavalta lähteä. Lufthansan lento vei meidät ensin Muncheniin, jossa vaihdoimme konetta.

Munchenin lentoasemalla menimme portille, josta lentomme oli lähdössä kohti GVA lyhenteellä merkittyä kaupunkia. Koneeseen astuessamme, ihmettelin jatkolennon operaattorina toimivaa italialaista Air Dolomiti-yhtiön konetta. Koneessa italialainen miehistö toivotti italiaksi hyvää iltaa ja jakoi italiankielisiä esitteitä. Koneen muita matkustajia katsoessa, väki näytti olevan pääosin tummahiuksia italialaisia. Tuossa vaiheessa allekirjoittaneen otsalle nousi hiki. Välähdyksenomaisesti mieleen piirtyi ajatus siitä, että olimme varanneet epähuomiossa lentoliput Italian Genovaan, Sveitsin Geneven sijaan. Sveitsin Geneve kirjoitetaan englannin kielessä Geneva, joten yhden kirjaimen sekoittaminen vieraassa kielessä olisi varsin inhimillistä. Koneessa emme yksinkertaisesti kehdanneet kysyä henkilökunnalta, olemmeko menossa Italiaan vai Sveitsiin?

Sveitsi 2017Avattuani tilanteen matkakumppaneille, alkoi ensin viisi minuuttia jatkunut epätodellinen naurukohtaus. Tuon jälkeen vedimme jälleen rivit suoraksi. Ensin katsoimme kartalta minne Genovan kaupunki sijoittuu. Sitten tarkastettiin Genovan sääennuste, joka lupasi hyvää Välimeren rannalla sijanneeseen kaupunkiin. Tuon jälkeen teimme suunnitelman auton uudelleen vuokraamisesta ja majoituksen varaamisesta ensimmäiseksi yöksi. Sitten nopea matkasuunnitelma Genovasta kohti Toscanaa. Ja jälleen matkaa tehtiin tunnelma katossa.

Lyhyen jatkolennon lopuksi liuimme rannikkoa pitkin laskuun. Sateessa ja pimeässä rullailimme terminaalille ja yht`äkkiä terminaalin seinässä paistoi valoteksti Geneve Aeroporte. Olimmekin siis tulleet alkuperäiseen oikeaan paikkaan. Tunnelmat olivat hiukan sekavat, sillä niin vahvasti olimme ajatelleet sekaannuksen tapahtuneet ja ehtineet jo hieman innostua Italiaan menosta.

No, paluu vanhaan suunnitelmaan ja haimme vuokra-auton lentoasemalta, josta ajelimme illan pimeydessä Lausanneen huvilalle.

Aamulla herättyämme, kävimme Lutryn lähikaupassa tekemässä ruoka-ostokset. Seutukunta on varsin vaurasta ja siinä mielessä erikoinen, että sieltä kiinteistöjä saa hankkia vain Sveitsin kansalaiset. Ystävälläni on suomalais-sveitsiläinen puoliso, joka on asunut lapsuutensa tuolla alueella ja sitä kautta seutu on heille toinen kotiseutu. Vaurautta heijastelee myös alueen autokanta ja ihmisten ammatit sekä taustat. Naapurissa asustelee muuan rouva Dassler, jonka tiettävä sukulainen Adi Dassler on veljensä kanssa perustanut kaksi urheiluun erikoistunutta tuotemerkkiä, Adidaksen ja Puman.

Sveitsi 2017Huvilan pihalla aamulla seisoessa, pihakatua pitkin lipui toinen toistaan hienompaa kalustoa. Erikoisin lienee ollut Maseratin uusi maasturimalli, joka hintataso Suomessa on yli 600 tuhatta euroa. Viikonloppuisin kauniina päivinä, alueen talojen autotalleista lähdetään ulkoiluttamaan urheiluautoja, joukossa muun muassa erivärisiä Ferrareita.

Kauppareissun jälkeen kävimme kävelyretkellä Lutryn satamassa. Lausanne sijaitsee etelä-Sveitsissä Geneve-järven rannalla. Toiselle puolella järveä on Ranska ja sen alppivuoret, jotka jatkuvat myös järven itäpäässä. Lausannen alueen rinteillä on asutuksen lisäksi runsaasti viininviljelmiä. Lausannen kaupunki tunnetaan myös siellä sijaitsevasta Olympia-komiteasta sekä Nestlen pääkonttorista sekä muista suurista yrityksistä.

Lutryn satamasta päätimme lähteä ajamaan rantatietä itään päin. Tie johtaa ensin Vevey-nimiseen kylän suuntaan. Pysähdyimme matkalla olleen linnan luona, josta jatkoimme eteenpäin. Ennen Veveytä tuli tien varteen teollisuuskiinteistöjä ja huomiomme kiinnittyi keltaiseen rakennukseen, jonka seinässä luki Garage Donati. Kiinteistön pihassa ja sisällä korjaamossa oli näkyvillä noin 10 kappaletta erilaisia vanhoja Ferrareita ja muita klassikkoautoja.

Sveitsi 2017Pysäytimme auton ja katselimme tieltä halliin sen avoimista ovista erikoista autokalustoa ihmetellen. Sisällä oli haalarit päällä muutama asentaja, joista vanhin meidät huomattuaan viittilöi meidät sisään. Kommunikoimme muutamalla sanalla englanniksi ja katselimme ympärillemme. Tiloissa olevat Ferrarit olivat 60-, 70- ja 80-luvulta. Osa oli siviiliautoja, mutta useammassa autossa oli myös kaaret sisällä. Hallin edessä oli myös 60-luvun Maserati, yksi Porsche ja englantilainen MG. Korjaamon erikoisin auto ei kuitenkaan ollut Ferrari vaan tallissa ollut Lola MK6 GT-kilpa-auto. Auto, joita englantilainen pieni urheiluautopaja teki kilpakäyttöön aikanaan ainoastaan kolme kappaletta. Siviiliautoja tehtiin muutamia kymmeniä. Autot voittivat aikanaan joitakin kilpailuja radoilla, mutta suurempi meriitti lienee automallin toimiminen esikuvana legendaariselle Ford GT40-automallille. Lola-autojen hinnat liikkuvat miljoonissa ja jos tallissa ollut auto oli yksi aidoista tehtaan kilpa-autoista, sille tuskin löytyy edes hintalappua.

Aikamme korjaamoa ja sen toimintaa ihmeteltyä, jatkoimme matkaa. Ajelimme eteenpäin Geneve-järven päähän, josta palasimme takaisin majoitukseen. Ruokailun jälkeen lähdimme käymään Lausannen länsipuolella Glandin kylään, jossa yritimme löytää järven rannalla sijaitsevan Michael Schumacherin kartanon. Kävimme kartanon lähiteillä, mutta alueen miljoonien hintaiset talot oli tarkoin suojattu muurein ja portein.

Sveitsi 2017Toisen päivän aamuna keli oli pilvinen ja sääennuste lupaili päiväksi sadetta. Parempaa säätä oli tarjolla noin tunnin ajomatkan päässä sijaitsevassa Ovronnazin alppikylässä, jossa sijaitsevassa kylpylässä olemme aiemmilla kerralla käyneet. Ajelimme sään perässä Ovronnaziin ja päätimme lähteä patikoimaan alppimaisemiin. Lähdimme seuraamaan erästä merkittyä reittiä, joka johtikin toiseen kylään. Kylästä polku jatkui lähinnä olevaa kalliokukkulaa kohden. Polku pieneni ja jyrkkeni eteenpäin mennessä. Päädyimme maisemapaikalle, jonne kolmikon heikkopäisin päätti jäädä huilaamaan. Jatkoimme synttärisankarin kanssa eteenpäin. Jossain vaiheessa polku katosi jyrkkään kallio-osuuteen ja kohdassa joutui kiipeilemään seinämään kiinnitetystä kaiteesta tukea ottaen. Äkkijyrkkiä pudotuksia jyrkällä reitillä ei ollut mutta kohtia, joissa lipeäminen olisi pysähtynyt vasta kymmeniä metrejä alempana. Jossain kohden reittiä alkoi jo keski-ikäisten ja hieman ylipainoisten miesten pohkeita hapottamaan. Sinnikkäästi jatkoimme eteenpäin. Lopulta tulimme huipulle, josta avautui huikaiseva näkymä alla sijanneeseen laaksoon. Kovin reunalle ei huvittanut mennä, kun tuolla sivulla vuorta putoaminen olisi pysähtynyt viininviljelmiin vasta useita satoja metrejä alempana. Huipun valloitusta tuuletellen, palasimme alas vuorelta ja siitä autolle.

Sveitsi 2017Ajelimme alas laakson pohjalla sijaitsevaan Zionin kylään. Paikallisessa hampurilaispaikassa vietimme ruokailun ohessa pienen sometustuokion. Sveitsi ei kuulu EU:hun ja tiedonsiirron hinta omassa liittymässäni oli Sveitsissä 11,80 euroa per megatavu. Niinpä nettiä tuli käytettyä vain paikoissa, joissa oli ilmainen langaton verkko. Hampurilaispaikassa katselimme seuraavan päivän säätä ja se näytti edelleen viileältä ja sateiselta. Etelä-Euroopan etäisyydet ovat melko lyhyitä ja katselimme lähiseutujen sääennusteita. Italian Torinon kaupunki oli ainoa lyhyen ajomatkan päässä oleva paikka, jonne luvattiin aurinkoista säätä. Päätimme pikaisella aikataululla lähteä iltaa pitkin ajamaan auringon perässä Alppien yli Italiaan. Varasimme yöksi majoituksen ja sitten mentiin.

Vaikka matka vastasi Jyväskylän ja Helsingin välistä etäisyyttä, se tuntui sateessa ja pimeässä paljon pidemmältä. Perille päästyämme Torinossa oli vielä täysi perjantai-illan meno päällä. Asetuimme majoitukseen ja kävimme lähistöllä sijaitsevan Po-joen rannassa olevassa ravintolassa tietenkin pizzalla. Italiassa kun oltiin.

Torinon kaupunki sijaitsee lähellä Italian länsirajaa, alppivuoriston tuntumassa. Vehreään laaksoon sijoittuvan kaupungin läpi virtaa Po-joki. Kaupungin teollisuuslaitoksista tunnetuimmat lienevät Fiatin ja Ivecon autotehtaat. Myös kaupungin jalkapallojoukkue Juventus on useimmille tuttu. Aamulla heräsimme auringonpaisteeseen ja kesään. Kukat kukkivat ja ilma oli kirkas. Otimme hotellilta lainaan polkupyörät, jolla lähdimme tutustumaan kaupunkiin ja sen puistoihin. Ajelimme verkkaisesti pitkin kaupunkia. Italian kaupungeissa suunnistaminen on helppoa. Ajaa vain liikennevirran mukana jotain väylää, niin saapuu aina jonkun kirkon tai piazzan luo. Sieltä lähtee seuraamaan uutta väylää ja taas tulee seuraavaan paikkaan. Kiertelimme keskustan alueella ja välillä pysähtelimme ihmettelemään italialaista menoa. Lopulta ajelimme vielä lähistöllä sijainneelle kukkulalle, jossa sijaitsevan kirkon pihalta avautui upea maisema Torinon yli.

Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Niinpä palauttelimme pyörät hotellille ja joimme sen puutarhassa vielä limpparit sekä maailman parasta cappucinoa. Kotimatkan aluksi pysähdyimme vielä matkan varrella olleeseen Outlet-kylään, josta jatkoimme illan hämärtyessä kohti Lausannea ja huvilaa.

Illalla vuorossa oli huvilan siivous ja kamppeiden pakkaus. Arki löi silmillä meidän herätessä kello 03.40 aikaan ja lähdettyä ajamaan kohti lentokenttää. Paluumatka kului torkkuessa ja ehdimme iltapäivällä Jyväskylään perheidemme pariin viettämään äitienpäivää.

Mukava pikku loma ilman isompia suunnitelmia ja aikatauluja. Paljon nähtiin ja koettiin. Näillä jaksaa taas arjessa seuraavaan reissuun.

Sami-Matti Trogenin kuulumisia

Sami-Matti Trogen Formula nelosten kauden kolmas NEZ-sarjan osakilpailu ajettiin viikonloppuna Ahvenistolla juhlakisan merkeissä, radalla on tehty Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa jo viisikymmentä vuotta.

Dramatiikkaa aika-ajoissa

Kilpailu alkoi perjantaina aika-ajolla, jossa nähtiin dramaattisia hetkiä. Elias Niskanen ajoi kaiteeseen, josta auto singahti osittain takaisin radalle. Sami-Matti ajoi Niskasen perässä ja onnistui nipin napin väistämään kolarin.

Aika-ajoa oli jo takana jonkin verran ja se keskeytettiin punaisin lipuin kolarin vuoksi, joten siihen saakka saadut ajat jäivät voimaan. Tässä vaiheessa Sami-Matti oli hienosti sijalla neljä, kunnes uutiset kilpailun johdolta tavoittivat kuljettajat. Kolme nopeinta, tanskalainen Christian Lundgaard ja suomalaiset Juuso Puhakka ja Tuomas Haapalainen olivat ajaneet punaisten lippujen noustessa turhan vauhdikkaasti ja näin Sami-Matti löysi itsensä paalupaikalta.

- Oli tiukka paikka, ajoin Niskasen perässä ja näin, kun hän ajoi kanttarin päältä, perä irtosi ja saman tien oli auto kaiteessa ja kimposi radalle. Pääsin onneksi väistämään, ja pian sen jälkeen näinkin punaiset liput joten nostin jalan kaasulta.

Kilpailu

Sami-Matti TrogenEnsimmäinen kilpailu ajettiin lauantaina ja Sami-Matti oli lyhyen formulauransa ensimmäistä kertaa ruudussa yksi.

- Myönnän, että vähän jännitti lähteä siitä ja ehkä se vaikutti startin epäonnistumiseen. Olin lämmittänyt kytkintä liikaa warm up -kierroksella, ja auto sammui ruutuun. Pidin kytkimen alhaalla ja sain nopeasti moottorin käyntiin, mutta muut viuhuivat ohi molemmilta puolilta kun pääsin matkaan Onneksi kukaan ei ajanut perään. Pääsin vielä vähän nousemaan ja tulin maaliin kahdeksantena, mutta harmitti vietävästi se lähdön mokaaminen.

Kilpailupäivän päätteeksi ajettiin toinen startti. Siihen lähtöruutu määräytyi aika-ajon toiseksi parhaan kierroksen perusteella ja Sami-Matti oli jälleen paalupaikalla.

- Keskityin starttiin huolellisesti ja kun valot vaihtuivat pääsin hyvin liikkeelle. Toisesta ruudusta lähtenyt Nikita Volegov ampaisi kuitenkin todella kovaa matkaan ja pääsi edellä ensimmäiseen mutkaan. Alex Smolyar yritti myös vimmatusti painaa ohi, mutta päätin, ettei tuo temppu kyllä onnistu ja väänsin sisälinjalle ja pidin hänet takana. Alussa Volegov pääsi vähän karkuun, sitten sain kurottua välimatkaa vähän umpeen. Sitten tuntui, että renkaiden pito heikkeni ja pari kertaa auto lähti sladiin, joten en pystynyt enää vastaamaan hänen vauhtiinsa. Sain kuitenkin pidettyä Smolyarin takana ja ajoin toiseksi.

Sarjan nuorimman kuljettajan noustua toiseksi korkeimmalle korokkeelle, oli median kiinnostus valtaisaa.

- Oli aivan mieletön tunne kun tajusin, mitä tuli tehtyä. Ajossa olin niin keskittynyt omaan suoritukseen, ettei siinä miettinyt sijoitusta. Kun sitten nousin podiumille, olihan siinä hymy herkässä. Palkintojen jälkeen tuli aika monta kameraa ja mikrofonia eteen ja olin vähän hämmästynyt saamastani huomiosta.

Sunnuntaina uusi kilpailu

Viikonloppu jatkui sunnuntaina aamun aika-ajolla ja kilpailulla. Se sujui kommelluksitta, ja Sami-Matti oli hetken hätyyttelemässä kärkeä. Sijoitus ei aivan siellä loppuun saakka pysynyt vaan hän sai lähtöruudukseen kahdeksannen paikan. Kilpailu lähti käyntiin vauhdikkaasti, eturivin kuljettajat pääsivät liukkaasti matkaan ja ajoivat kierros kierrokselta muilta karkuun. Sami-Matti oli pitkään kilpakumppanin imussa ja kun paikkaa ei ohitukseen ei näyttänyt tulevan, hän teki kylmäpäisen ratkaisun.

- Startti onnistui hyvin ja pidin paikkani muutaman kierroksen ajan. Kyttäsin edellä menevän Bent Viscaalin virhettä. Tuntui, että kovempaa pitäisi mennä, sillä halusin nousta kohti kärkeä. Päätin kokeilla ohitusta varikkomutkassa, leikkasin sisälle ja renkaat olivat aika lähellä toisiaan ja niin pystyin puristamaan ohituksen loppuun ja nousin seitsemänneksi. Vitsi, mä tein sen vielä oman VIP-katsomon edessä, se oli siistiä! Pääsin aika nopeasti Viscaalista eroon, mutta seuraavat sijat olivat sen verran kaukana, että pyrin pitämään keskittymisen omassa ajossa.

Kaksi aika-ajoa ja kolme kilpailulähtöä, formulauran ensimmäinen paalupaikka ja nousu palkintokorokkeelle, joten viikonloppu oli vähintäänkin onnistunut.

- Kyllä mä olen tyytyväinen. Se ekan startin moka harmitti hetken, mutta otin sen opin kannalta. Toinen sija oli enemmän kuin uskalsin toivoa, mutta kun tuollaista on saanut maistaa, sitä janoaa lisää. Se, mikä teki viikonlopusta vielä arvokkaamman, oli paikalla ollut runsas joukko tukijoitani, oli mahtavaa ajaa heidän kannustaessa, Sami-Matti päättää.

Seuraava F4 NEZ -sarjan osakilpailu ajetaan heinäkuun alussa Pärnussa ja Espanjan Formula 4 -sarja starttaa kesäkuun viimeisenä viikonloppuna.

Sami-Matti TrogenSMP F4 NEZ tilanne kolmen kilpailuviikonlopun jälkeen:

1) Christian Lundgaard Tanska 120p
2) Xavier Lloveras Espanja 118p
3) Alexander Smolyar Venäjä 99p
10) Sami-Matti Trogen Suomi 23p

Rallicrossia Honkajoella

Kauden toinen RX Academyn osakilpailu ajettiin lauantaina Honkajoella, se oli Sami-Matille ensimmäinen rallicrosskilpailu yli puoleen vuoteen. Jussi Pinomäen vetämä RX Academy ajaa rallicross SM-osakilpailujen yhteydessä omaa sarjaansa Renault Clioilla. Voittajalle on tiedossa arvokas palkinto, tallipaikka ensi kauden EM-rallicrossin super1600-luokkaan.

Sami-Matti TrogenSami-Matin kilpailukalenteri on todella tiukka, takana on jo kolme viikonloppua formula 4 NEZ-sarjaa ja lukematon määrä testiä. Se ei nuorukaisessa näkynyt, vaan crossiauton rattiin tartuttiin hymy kasvoilla.

- Onhan tämä aivan erilainen maailma taas formuloiden jälkeen. Oli hyvä, kun pääsin testaamaan päiväksi autoa kisaviikolla, sain siitä luottoa tämän lajin pariin. Piti hetki treenata, mutta aika nopeasti pääsin taas jyvälle, miten tätä crossia taas ajettiinkaan.

Kilpailussa ajettiin kolme alkuerää ja kaksi semifinaalia, joista molemmista kolme nopeinta pääsi finaaliin.

Ensimmäinen alkuerä meni Sami-Matilta täydellisesti, startti onnistui ja hän ajoi lähdöstä maaliin ykkösenä. Toinen lähtö meni samalla kaavalla, muut katselivat takavaloja. Alkuerissä aika ratkaisee, ja kahden ajetun erän jälkeen Sami-Matilla oli molemmista päivän nopein kellotus.

Kolmas alkuerä meni hyväksi koetulla tavalla, jälleen tuli voitto. Tällä kertaa kuitenkin toisessa lähdössä ollut Kalle Markkanen onnistui saamaan paremman ajan, joten Sami-Matti oli kokonaisuudessaan alkuerän toinen. Nämä tulokset takasivat paikan semifinaalin ykkösruutuun.

- Meni jopa vähän yli odotusten nuo alkuerät. Ei ollut oikeastaan mitään ongelmia, nämä autot toimivat todella hyvin ja oma ajokin lähti heti oikeaan suuntaan. Sain jo ensimmäisestä startista itseluottamusta ja se siivitti hyvään vauhtiin.

Semifinaalin lähtö oli odotetun tiukka, Sami-Matti oli ensimmäisen kaarteen taistelussa hyvin mukana, ajautui aavistuksen ulos parhaalta ajolinjalta, mutta pääsi toiseksi. Lisälenkillä käynnin ajoitus osui hyvin, mutta se ei tuonut järjestykseen muutosta, vaan Sami-Matti oli maalissa toisena.

- Aika nappiin meni ensimmäiset pari kierrosta, kunnes alkoi kova taistelu takasuoran päättävässä mutkassa. Pikku osuma autoon, siitä meni vähän linja leveämmäksi kuin oli tarkoitus ja ykköspaikka vaihtui toiseen sijaan. Koitin tehdä kaikkeni, että olisin vielä noussut takaisin johtoon, mutta tuli yritettyä vähän ylikin ja meni muutama paikka liian kovaa. Niissä meni sekunnin kymmeyksiä hukkaan, ja kun nämä autot ovat niin tasaväkisiä, en saanut eroa kurottua umpeen. Mutta finaalipaikka on kuitenkin taskussa, joten siihen olen tyytyväinen.

Finaalissa lähtöruutu oli toisessa rivissä, joten startin ja ensimmäisen kaarteen onnistumisella oli suuri merkitys tavoitteen saavuttamiseksi.

- Sain hyvä startin ja nousin toisesta rivistä heti taistelemaan johtopaikasta Jari Huttusen kanssa, mutta ihan ei kyyti riittänyt ykkösmutkassa ja voisi sanoa, että kisa ratkesi siihen. Kuten semissäkin, pidin nilkan suorana koko ajan, välillä ehkä liiankin. Kunnia sille kelle se kuuluu, Huttunen veti kyllä niin hienosti.

Mutta olihan mahtava viikonloppu. Varovasti asetin itselleni tavoitteeksi paikan podiumille, tosin kyllä mä voitto mielessä lähdin heti aamun ensimmäiseen starttiin. Toinen sija ensin vähän harmitti, mutta olen lopulta ihan tyytyväinen koko päivän suoritukseen.

Sami-Matti siirtyy rallicrossista takaisin formulan rattiin jo alkavalla viikolla, rajusti urakoivan kuljettajan seuraava etappi on Espanjan formula 4-sarjan avauskilpailu MotorLandissa.

- Hyvin tuntuu virtaa riittävän, crossi oli kivaa vaihtelua, joka paremminkin antoi kuin vei energiaa. Nyt vain täysi keskittyminen taas päälle, katkaisijasta formulavaihde silmään ja menoksi, Sami-Matti päättää.

Tulokset
1) Jari Huttunen
2) Sami-Matti Trogen
3) Jesse Kallio