Klikkaa ja lue uusin kerholehtemme!
Tervetuloa SPAUK ry kotisivuille Yhdistysesittelymme Lue kerholehteämme Yhdistyksemme historia Galleriamme Turva-automme esittely Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja Linkit
 
Spaukku 3 / 2017 - Päätoimittajan mietteitä

Spaukku 3/2017 Kesä kai oli ja meni. Ominaista tälle niin sanotulle kesälle oli, että ainakaan minun asuinalueellani ei ollut yhtään, siis ei yhtään, hellepäivää. Sitä vastoin vettä on kyllä satanut yli oman tarpeen ja tuullutkin niin kovaa, ettei tuonne järven aavoille ole aina ollut asiaa, vaikka mieli olisi kyllä tehnyt. Harvassa ovat olleet myös prätkäilypäivät, jolloin poutasäässä pääsi ajelemaan kesäistä maisemaa ihailemaan.

Onhan tuossa tietysti hyvätkin puolensa ollut. Siinä missä eteläisessä Euroopassa on ollut pitkiä kuumia hellekausia kaikkine lieveilmiöineen, meillä ei ole edes nurmikko palanut, eikä ole tarvinnut turhia kastella. Nahka ei liioin ole palanut auringossa. Niin ja ei ole tarvinnut käydä uimassa.

Maailma muuttuu, joskaan ei välttämättä parempaan suuntaan. Turun tapahtumat ovat varmasti järkyttäneet meitä kaikkia. Olemmehan tähän asti tottuneet elämään kohtuullisen rauhallisessa ja turvallisessa kotimaassamme. Hyvä on ollut kuitenkin huomata, miten tällainen tapahtuma on tuonut meitä lähemmäksi toisiamme ja miten olemme kanssa eläneet näiden tapahtumien keskellä. Meitä ei ole unohdettu myöskään maamme rajojen ulkopuolella. Siitä on hyvä esimerkki viestistä, jonka olemme saaneet vastaanottaa belgialaiselta ystävältämme.

Ajatukset ovat varmasti kaikkien tapahtumassa menehtyneiden, loukkaantuneiden, heidän läheistensä ja muuten mukana olleiden, eritoten uhreja auttaneiden puolella. Hattua pitää nostaa myös viranomaisille asioiden nopeasta haltuunotosta ja avoimesta tiedottamisesta. Kiitos teille siitä!

Autourheilurintamalla on kesän aikana saatu nauttia suomalaisittain erityisen hienoista suorituksesta niin formuloissa kuin rallissakin. Suomalaiset ovat seisseet korkeimmilla palkintopalleilla, ja muutenkin on saatu todellakin hienoja sijoituksia eri sarjoissa. Mikä ilahduttavinta, Suomessa on nyt paljon nuoria lupauksia, jotka tosissaan haastavat nykyiset lajien valtiaat. Hyvänä esimerkkinä Esapekka Lappi, Teemu Suninen, Jari Huttunen, Kalle Rovanperä ja monet, monet muut. Unohtaa ei liioin sovi Tommi Mäkisen luotsaamaa Toyota Gazoo Racingin rallitallia. Aivan mahtavaa.

Suomalaisten menestys oli todella erinomaista tämänvuotisessa Neste Rally Finlandissa, mikä on lisännyt ihmisten kiinnostusta lajiin. Katsojia oli huomattavasti enemmän kuin aikaisempina vuosina. Nähtävää ja kuultavaa varmasti riitti, sillä kyllä nämä nykyiset ralliautot ovat melkoisia ohjuksia, ja ääntäkin riittää. Ihmetellä täytyy, miten nuo autot pysyvät tiellä sellaisissa vauhdeissa. Tunnen erityisen suurta kunnioitusta näiden autojen kuljettajia ja karttureita kohtaan. On se meno vain niin hurjaa.

Mestaruudet sarjoissa on vielä ratkaisematta, joten jännitettävää riittää. Ensi vuosi tuo varmasti suuriakin muutoksia näissä lajeissa. Aika näyttää, kuka ajaa missäkin tallissa ja millaisia ovat ensi vuoden autot. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

Ajokelit eivät tästä jatkossa ainakaan parane, joten ajelkaahan maltilla! Kaukis

EeroJuhani: Puheenjohtajan Palsta: Siitä se taas ...

Lagus
Lomat on pääosin pidetty, piste. Säitäkin riitti, piste. Kalaa ei tullut, piste. Liekö yrityksen puute, piste. Kukaan ei tosin huolinut veneeseensäkään, piste. Onneksi työ jatkuu, piste. Työpaikalla ei vieläkään esiinny ikärasismia, piste. Se on hyvä juttu se, piste. Turva-autotoiminta jatkuu vilkkaana, piste. Paljon on ollut tapahtumia, piste. Kaikki tykkää, piste. Sekin on hyvä juttu se, piste.

Lomakausi on ohi ja se näkyy ja tuntuu työpaikkaliikenteessä. Hermoja ei kuitenkaan ole tarvinnut menettää ja tuntuukin siltä, että me pääkaupunkiseutulaiset olemme oppineet ruuhkassa ajamisen parhaat niksit. Dennis joukkoineen on pitänyt sopivissa määrin huolen valvonnasta ja oman näkemykseni mukaan vauhdit ovatkin sen seurauksena olleet kovin maltillisia. Elokuun lopun tehovalvonta kameratolppineen ja -autoineen osoitti suunnan olevan oikea. Turha tästä on kiristää, tuntuu siltä, että kaikki ovat tyytyväisiä, minäkin olen.

Vehon sponsoroimalla turva-autollamme on ollut edelleenkin kysyntää. Ralleja on kierretty entiseen malliin. Erityistä huomiota toimintamme sai osakseen Jyväskylän MM-rallin aikaan, jolloin auto ja Spauk ry:n edustajat olivat näyttävästi esillä rallin keskeisillä paikoilla. Kiitos Veho ja Mikko Vesala, kiitos spaukkilaiset Harri Savolainen ja Vesa Ikonen. Yhteistyö Vehon kanssa on myös ollut lehdistössä näyttävästi esillä. Turva-autosta ja toiminnastamme on valmistettu ja valmisteilla myös elävää kuvaa, josta kerromme myöhemmin.

Kalavalheita en voi kertoa kun niissä ei olisi siteeksikään totta. Mitä nyt mato-onkeen tarttui jokunen lahna, muutama särki ja pieni ahven. Jonkinlaista kalamiehen lohtua sain niistäkin.

Toivotan oikein mukavaa syksyn odotusta kaikille.

Rallimiehet niittivät mainetta Jyväskylässä, piste. Onneksi olkoon siitä, piste. Se on hyvä juttu se, piste. Formulakausi jatkuu, piste. Kimillä sopimus Ferrarille 2018, piste. Onneksi olkoon siitä, piste. Sekin on hyvä juttu se, piste.

Jouni Kyröläinen: Autoglym Rally Sastamalassa

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
Autoglym Rally kaasuteltiin heinäkuun puolivälissä kesäisissä olosuhteissa Sastamalassa. PR-Racing oli onnistunut saamaan kisan vetonaulaksi belgialaisen Thierry Neuvillen, joka oli hakemassa tuntumaa suomalaisiin sorateihin Jyväskylän MM-rallia varten. Mukana oli myös vanha konkari, Timo Salonen sekä hieman nuorempi konkari, Mikko Hirvonen. ”Löysä” ajoi näytösajona kaksi erikoiskoetta ja Hirvonen osallistui kisaan komealla historic-Escortillaan.

Spauk:sta kisan turvallisuustalkoisiin osallistuivat allekirjoittaneen lisäksi Vuoren Tuomas ja Lisman Jukka. Tuomaksen kanssa hoitelimme perjantaisen nuotituksen valvonnan. Kisapäivän aamuna Mersun penkille istahti Jukka Tuomaksen lähdettyä juhlimaan serkkunsa häitä.

Kisapäivä alkoi meidän osaltamme varhain klo 07.00 pidettyllä etuautopalaverilla hotelli Ellivuoressa. Palaverissa käytiin jo niin tutuksi tulleita etuautojen tehtäviä. Järjestäjien mukaan päivän aikana olisi tiedossa runsaasti saattoja. Lisäksi saimme tehtäväksi tarkkailla EK 2/5:lla Perämaassa paria paikkaa mahdollisten "maisemointitöiden" varalta.

Hotellin terassilla nautittujen kahvien jälkeen olikin aika suunnata Mersun keula reitille. Kisapäivä sujui turva-auton miehistöltä leppoisissa merkeissä. Perämaassa olivat pusikot ja puut paikoillaan. EK 4:llä Pukarassa saimme sitten ainoan saattomme, kun eräs pariskunta halusi lähteä ajelemaan Poriin. Lisäksi saimme tehtäväksi ottaa kyytiin reitin varrelta yksi järjestyksenvalvoja ja kuljettaa hänet pätkällä muutama kilometri eteenpäin. Saatettava saatiin saatettua pätkän maaliin ja järkkärikin kuskattiin oikeaan paikkaan.

Kaiken kaikkiaan rallin järjestelyt sujuivat hienosti. Tiet olivat hienoja ja hyväkuntoisia. Ja yleisöäkin oli saapunut reitin varrelle mukavasti. Kyllä kelpasi nauttia moottoriurheilusta kauniina kesäpäivänä.

Tuomas Vuori: Ensikosketus turva-autotoimintaan Autoglym Rallyssa, Sastamalassa 14.-15. heinäkuuta

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Kuka minä olen

Terve vaan kaikille, olen Tuomas Vuori Nokialta. Olin pitkään Etelä-Suomessa töissä, kunnes vaihdoin työpaikkaa tänne kotiseudulle Pirkanmaalle. Nyt vuodenvaihteessa vaihdoin asemapaikkaa ja pääsin vihdoin töihin kotipaikkakunnalleni Nokialle ja sain partiokaverikseni Jouni Kyröläisen. Siinä yövuoroissa tuli juteltua erinäisistä asioista, kuten rock and roll -musiikista sekä yksilö- ja joukkueurheilusta, kunnes juttu ajautui ralliin. Jouni kertoi Spaukin toiminnasta ja huomasi kiinnostukseni asiaan kutsuen minut mukaan. Olen aina ollut kiinnostunut autourheilusta ja etenkin rallista, mutta en ole asiaan sen enempää perehtynyt. Televisiosta rallia on joskus tullut katsottua ja livenä viimeksi, kun Jyväskylän Suurajojen yleisöerikoiskoe ajettiin Tampereella. En muista koska se oli, mutta on siitä sen verran aikaa, että pidin isää kädestä kiinni. Näillä meriiteillä päätin lähteä mukaan.

Torstai

Ralli alkoi meidän osalta jo torstaina. Ajoimme Spaukin turva-auton kisakeskuksen Hotelli Ellivuoren pääoven eteen meille osoitetulle paikalle ja menimme sisään kertoaksemme järjestäjille saapumisestamme. Saimme tarvittavan materiaalin viikonlopulle. Torstaille meille ei ollut suunniteltuna ohjelmaa, joten katselimme, kun tallit saapuivat paikalle ja alkoivat pystyttää leirejään. Lehdistötilaisuuteen meitä toivottiin ja sinne me mentiinkin kuuntelemaan ja katselemaan rallitähtiä. Tulihan siinä istuttua kahvilla MM-sarjassa toisena olevan WRC-kuskin Thierry Neuvillen kanssa. Kuuntelimme siinä samalla kun toimittaja kyseli belgialaisen mietteitä tulevasta rallista. Hän kertoi, että nyt ajettava Autoglym Rally toimii hänelle ja Hyundaille testirallina Neste Rallia varten. Illan esiintyjä Jani Wickholm aloitti soittovehkeiden roudaamisen kyseiseen tilaan, jossa lehdistötilaisuutta juuri oli pidetty. Illalla siis soi rallikansalle rokki ja ajattelimme Jounin kanssa, että nyt on oikein sopiva aika vaihtaa maisemaa ja lähteä kotiin valmistautumaan seuraavaan oletettavan pitkään nuotituspäivään. Toivottavasti kuskit saivat nukuttua.

Perjantai

Perjantai oli sitten nuotituspäivä, joka alkoi niin meidän kuin kuljettajienkin osalta aikaisin aamulla. Rallissa oli neljä EK:n pätkää, jotka ajettiin kahteen kertaan. EK kilometrejä kertyy tässä rallissa 110. Ajoimme kaikki EK:t pariinkin kertaan ja välillä pysähdyimme ja otimme nuottiautojen nopeuksia tutkan näytölle. Mitään huomautettavaa emme löytäneet kuskien ajotavoista vaan saimme nauttia tänä kesänä poikkeuksellisen kauniista heinäkuisesta päivästä. Ei satanut vettä eikä tarvinnut talvivaatteita, pitkä takki riitti.

Itselle tämän reissun kohokohta oli edessä perjantaina illalla, nimittäin kohta starttaava testierikoiskoe. Minulla oli edessä seuraavana päivänä häät Vääksyssä, joten harmikseni en voinut lauantaille ralliin jäädä vaan luovutin paikkani konkarille eli Jukka Lismalle. En ole nähnyt ralliautoa tositoimissa livenä vuosiin, joten odotukset olivat suuret. Enkä joutunut pettymään vaan testierikoiskoe oli hieno kokemus!

Kävelimme lähtöviivalle omaa lähtövuoroaan odottavien autojen ohi ja jäimme joksikin aikaa katsomaan, miltä ne autot näyttävät ja kuulostavat. Siinä tuli nähtyä kaikki nimimiehet kuten Thierry Neuville Hyundai Motorsport WRC autolla, Ole Veiby Printsport tallin Skoda Fabia WRC2 autolla sekä myös suomalaisia legendoja, kuten Mikko Hirvonen Historic Ford Escortilla ja näytösajon lauantaina ajava Timo Salonen. Siinä viivalla autoja katsoessa hämäläinen hämmästyi, kuinka se ralliauto siitä viivalta oikein lähtee, miltä se kuulostaa ja kuinka sitä kiveä lentääkään.

Tämä oli minun osalta ensimmäinen ralli, mutta sen verran hommasta ja tunnelmasta innostuin, ettei tämä jää takuulla viimeiseksi.

Lahti Historic Rally 19.7. - 22.7.2017

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Uusi järjestäjä, uusi ajankohta ja uusittu reitti. Näillä eväillä lähdettiin tämän vuoden Lahden historiikkikisaan.

Perinteistä oli kuitenkin se, että liikkeelle lähdettiin jo keskiviikkona aamusta klo 09.00, koska nuotitus alkoi silloin ja meidän autokuntamme lähti tietenkin muiden mukana reitille. Lahdesta Orimattilan suuntaan lähtiessämme vettä satoi ihan #’’#, siis aika paljon. Hiukan siinä jo kirottiin, että onhan kiva sateessa pönöttää tutkan kanssa. Olimme kuitenkin liian hätäisiä. Sade lakkasi ja ensimmäinen valvontapäivä sujui oikein leppoisasti. Niin kun sujui myös nuottipäivä numero kaksi, eli torstai. Muutama kilpailija pysäytettiin ja toruttiin vahvasti, että jos ei ajaminen rauhoitu, niin menee maksun puolelle. Hyvin ohjeistettiin, sillä kukaan ei meiltä maksulappua saanut.

Kilpailu

Perjantaina kilpailun virallinen startti tapahtui, sekin perinteisesti, Vesijärven satamasta. Koska keli oli tämän kesän ilmat huomioon ottaen upea, oli kansaakin liikkeellä ihailemassa toinen toistaan upeampia kilpureita. Ja siis onhan se nyt mainittava, että lähtöpaikkana satama on yksi kauneimmista, mistä minä olen vuosien varrella liikkeelle lähtenyt.

Matka alkoi melko pitkällä siirtymällä tietä nro 24 kohti Lammin kirkonkylää, sillä kierrettävänä oli Vesijärvi. Siinä menomatkalla ajettiin ensimmäinen pätkä. Reitti kulki Lammin kirkonkylän läpi ja kaksi seuraavaa pätkää lyhyellä siirtymällä ajettiin ennen kuin oli päivän ensimmäisen huoltotauon aika. Huoltoparkki sijaitsi Lammin Betonin pihalla. Ainakaan siinä vaiheessa kun meillä oli tauko, ei pahoja ruuhkia näkynyt, eikä jälkipuheitakaan kuulunut, joten kaikki mahtui alueelle. Huollon, joka siis meidän kohdalla tarkoitti ainoastaan miehistön huoltoa, jälkeen ajettiin aamupäivän kolme pätkää uudelleen. Jälleen siirtymää kohti Lahtea, jossa oli vielä huolto ennen kuin autot ajettiin yöksi Parc Fermèhen.

En tiedä kuinkahan vanhaksi sitä pitää ihmisen tulla, että tottuisi näihin aikaisiin herätyksiin ja olisi heti toimintakykyinen. Nyt oli onneksi aikaa herätellä, siirtymä kisapäivän nro kaksi alkajaisiksi oli nimittäin reilu 50 kilometriä ja suuntana Orimattila. Ja vielä vähän ohikin. Artjärvi, Myrskylä, Mallusjoki ja Sammalisto, siinä muun muassa paikannimiä tämän toisen ajopäivän reitiltä. Ja kuten edellisenäkin päivänä, kolme pätkää kilvanajoa, sitten huoltoon Lahteen ja aamupäivän pätkät uudelleen.

Reitti oli uusittu, mutta joitakin pätkiä on ajettu muissa kilpailuissa, koska matkan varrella löytyi tuttuja paikkoja. Mutta olihan hieno ja nopea reitti. Vauhtia oli paikoitellen niin, että piti jo hidasteilla hillitä. Siis kilpailijoilla, ei meillä tietenkään. Hidasteista pidettiin puheita kilpailun tauolla ja jälkeenkin, sillä kaikkiahan ne eivät miellytä. Nyt oli ek:n 9/12 shikaani ehkä vähän ahdas, koska jopa Mersulla sai katsoa tarkkaan ettei tullut osumaa. Liekö vauhdin hurmaa vai mistä johtui, koska ulosajoja tuli jonkin verran. Yötauon jälkeen kilpailua johtanut Antero Laine tömäytti mm. Audin ulos ja johtopaikka vaihtui keskeytykseen heti lauantain alkajaisiksi. Siitä aukesi Mika Turkille tie keskimmäiselle paikalle sataman palkintojenjakotilaisuudessa. Enempää tuloksia en tähän nyt kirjaa, koska ne on luettu jo moneen kertaan.

Lopuksi

En tiedä vaikuttiko aikaistettu ajankohta osallistujamäärään, mutta enemmänkin olisi nimiä listaan sopinut. Vai vaikuttiko se, että Suomessa rallin ehdoton päätapahtuma Neste Ralli ajettiin nyt historiikkirallia seuraavalla viikolla. Se ainakin, kuulemma, vaikutti siihen, että toimitsijoita oli vaikea löytää. Aika vähissä on se väki, joka pelkästään rakkaudesta lajiin pystyy ja jaksaa monta viikonloppua viettää metsän siimeksessä. Onneksi heitä vielä on ja jälleen kerran lähetän heille isooot kiitokset!

Neste Ralli menee meikäläisellä ralliradion ääressä, mutta syksymmällä on vielä muutama turva- autokeikka tiedossa, joten niitä ja varsinkin kesälomaa odotellessa

Kukkis: Mietteitä Lahti Historic Rally 2017 jälkeen

Belgian Poliisiralli
 
Joulukuussa 2016 tuli yllättäen kutsu tilaisuuteen ”pelastetaanko Suomen EM ralli”, ei toki noilla sanoilla, mutta ajatus ainakin itselleni oli tuo. Kuukauden ajan tilannetta hierottiin ja 11. tammikuuta 2017 kuusi autourheiluseuraa oli valmiit allekirjoittamaan uuden yhdistyksen perustamisasiakirjan. Yhdistys sai nimekseen Lahti Historic Rally ry siitä syystä, että yhdistyksen tavoite on jatkaa EM-rallin järjestämisperinnettä Suomessa ja nimenomaan Lahdessa ja Lahti Historic Rally -nimellä.

Uuden yhdistyksen perustajajäseniä ovat LahUA, PoppooTeam, PäijHUA, LamUA, KSAU ja HeiUA, joista jokainen keskuudestaan valitsivat uuden yhdistyksen hallitukseen yhden jäsenen ja hänelle varajäsenen. Itse tulin valituksi HeiUA:n jäseneksi hallitukseen ja sitten puheenjohtajaa valittaessa uuden yhdistyksen puheenjohtajaksi. Autourheilussa olen monessa liemessä keitetty, mutta tämä tyhjästä lähtö oli uutta. Oli uusi yhdistys, joka piti saada rekisteröityä, säännöt hyväksyttyä Patentti- ja rekisterihallituksessa, hakea LY-tunnusta ja AKK:n jäsenyyttä. Kaikki onnistui aikanaan, mutta esim. AKK:n jäsenyyttä ei voinut hakea ennen kuin yhdistys oli saanut rekisterinumeron eli hakemus ja säännöt oli hyväksytty Patentti- ja rekisterihallituksessa. Aikaa kului ja kilpailua piti tehdä, vaikka virallista kilpailunjärjestäjää ei vielä ollut. Poppoo Team ry oli hakenut FIA:lta kilpailulle lupaa ja siksi mm. kilpailukalenterissa näkyi vielä vanhan järjestäjän tiedot eli uusi yhdistys toimi Poppoo Teamin mandaatilla aina 21.04.2017 asti, sillä silloin AKK:n hallitus hyväksyi Lahti Historic Rally ry:n jäsenekseen ja samalla virallisesti kilpailun järjestäjäksi. Tämä tietysti helpotti järjestelyiden jatkamista, koska nyt voimme yhdistyksenä tehdä sopimuksia ja viedä jo sovittuja asioita kohti finaalia.

Itse olin mielenkiintoisessa tilanteessa Lahti Historic Rally ry:n puheenjohtajana; ry:n tilillä olevat seurojen sijoittamat rahat eivät riittäneet kunnolla edes kilpailujen lupamaksuihin ja silti piti varata tiloja, huoltoalueita, päättää osallistumismaksuista ja mitä niihin sisältyy, sekä monesta monesta muusta asiasta, joista aiheutuu kuluja. Tosin päätökset tehtiin yhdessä hallituksen muiden jäsenten kanssa, mutta koin kuitenkin kantavani hivenen suuremman vastuun puheenjohtajana ry:n taloudesta.

Myönnettäköön, että joskus toukokuun puolen välin paikkeilla usko yhdistyksen selviämiseen oli koetuksella; kaikki oli uutta ja tuntui, että joka suunnasta tulee jotain maksettavaa ja ry:n tili on lähes tyhjä. Jatkoimme kuitenkin päätoimihenkilöiden kanssa kilpailun rakentelua ja kun saimme kilpailun auki Kitiin alkoi myös ry:n tilille tulla osallistumismaksuja ja tilanne vakiintui. Laskuja tulee edelleen, mutta tilillä on rahaa millä niitä voi maksaa. Ei tämä mikään kultakaivos ole, mutta todennäköisesti vastuista selvitään.

Olen ollut HeiUA:n puheenjohtajana jo vuosia, mutta siihen tehtävään tulin yhdistyksen toimittua jo lähes 50-vuotta ja talouden ollessa vakaa, mutta nyt Lahti Historic Rally ry:n puheenjohtajana olen kokenut ne yhdistystoiminnan taloudellisesti jännittävimmät ajat. Kuitenkin, hetkeäkään en vaihtaisi pois. Kiitos lankeaa asiaan uskoneille autourheilun ystäville, jotka pyyteettömästi osallistuivat Lahti Historic Rally 2017 tekemiseen. Mielestäni kilpailua tehtiin suurella sydämellä autourheiluun uskoen ja itseään säästämättä. Ennen kilpailua jostain liikkeelle lähteneet huhut, että ensi vuonna kilpailua ei enää järjestetä, latistivat tunnelmaa. Nyt viimeistään voidaan katkaista siivet kaikelta spekulaatiolta siitä, että järjestetäänkö Lahti Historic Rally 2018. Kyllä se järjestetään, anomus on FIA:lle esitetty ja päivämäärälle 10.-11.08.2018.

Mitä mietteitä itselle jäi tästä ensimmäisestä rallista? Ainakin se, että tulevaisuudessa pitää päästä huomattavasti aikaisemmin tekemään kilpailua, on entistä tarkemmin harkitava, miten kilpailua markkinoidaan ja ehkä tärkein on se, että miten saadaan Lahti Historic Rally ry:n perustajajäsenet paremmin ottamaan vastuuta kilpailun tekemisestä.

Minulle itselle jäi hyvä fiilis Lahti Historic Rally 2017 kilpailusta, toki myös Lahti Historic Regularity ja Xerox Ralli –kilpailuista; toivottavasti myös yhteistyökumppaneille ja yleisölle. Ensi vuonna uudelleen.

Harri Savolainen: Ralli Riksussa ja ”mannekiinina” Jyväskylässä!

Belgian Poliisiralli
 
”Kun saapuu syys”, lauletaan laulussa ja kun ikkunasta katselee pihalle, niin eipä tuohon juurikaan ole lisättävää. Kesä alkaa olla ohitse ja siihen mahtui paljon muunkin lisäksi pari tapahtumaa, joista skrivaan muutaman rivin!

Riihimäki SM-ralli

Riihimäellä ajetussa SM-rallissa jouduin kovan paikan eteen. En sen vuoksi, etteikö ralli olisi tuttu ja tuttua hommaa muutenkin. Painetta heitti mukana olo Suomen komeimmassa rallitiimissä Teemu Kiisken kartturina. Tiimi mainostaa itseään heidän rentoon tyyliinsä sopivasti ”Ei nopein, mutta komein”! Tässä tiimissä on päästy hyvin lähelle harrastuksemme sisintä, jossa ammattilaisuudelle ja sinne pyrkimiselle ei ole sijaa. Tiimi on harrastajien porukka, jossa ajetaan hyvällä kohtuuhintaisella kalustolla pilke silmäkulmassa ilman julmia paineita menestyä!

Itse kisassa toteutimme tiimin spirittiä. Rennolla otteella turhia puristamatta ajoimme maaliin ja nappasimme muutaman SM-pisteen siinä sivussa. Kisapäivä oli mitä komein, ja nyt muisto vain viime keväältä!

Neste Rally Finland

Kerhomme oli esillä varsin komeasti suomalaisten juhliin päättyneessä kotoisessa MM-rallissa. Hommasimme ständin Messukeskuksen aukiolta melkein podiumin vierestä. Sen toteutuksesta vastasi DEZOO Oy Teijo Lahden toimesta. Olen aina sanonut, jotta ammattilaisten kanssa on hyvä tehdä hommia, ja niin oli nytkin!

Toimme esille turva-automme hyvin putsattuna ja kiillotettuna Made in Uusikaupunki! Allekirjoittaneelle lankesi pesti toimia ”mannekiinina” yhdessä Ikosen Vesan kanssa. Yhteistyökumppanimme VEHO Oy:n ikipirteä ammattilainen Elina Ahlholm toi tarvittavaa silotetta meidän kerholaisten karkeamman kuoren suojaksi. Hän tuntee isäntänsä kaluston ja oli oiva apua meille, kun piti paneutua autojen teknisiin tietoihin. Kiitos vaan Elina sinulle, kun jaksoit kuunnella meitä ja olit suureksi avuksi kaikin tavoin.

Tilaisuus Paviljongilla oli varsinainen suksee! Ständillämme kävi ihmisiä niin paljon, ettei edes arviota osaa heittää ilmoille! Vierailijoiden joukossa oli edustusta myös eri maista. Kaukaisin morjestelija oli Meksikosta, joka oli kiinnostunut toiminnastamme. Mieleen jäi parhaiten Prahasta kotoisin oleva rouva, joka suorastaan rakastui, ei minuun, vaan autoomme ja erityisesti sen teippaukseen. Se oli muutoinkin kehujen aiheena läpi koko viikonlopun. Rouva tosin kummasteli aluksi, ettei ollut kuullutkaan maasta nimeltä Uusikaupunki? Hän tavaili tekstiä Made in Uusikaupunki sitä ihmetellen. Selventelin hänelle asioiden oikean laidan ja sitten naurettiin päälle. Rouva aprikoi prahalaisen yhtiönsä vaihtavan piakkoin autokalustonsa uuteen. Heillä on kuulemma käytössä kymmenkunta Mersua. Rouva lupasi odottaa niin kauan, että he saavat hankituksi autot, jotka on tehty Suomessa. Paviljongilla spiikkerinä toimi kansanedustaja Timo Heinonen, joka kiitettävästi huomioi kerhomme sekä yhteistyökumppanimme kertoen toiminnastamme yleisölle. Kiitokset eduskunnan suuntaan!

Teimme myös täsmäiskun kahden AMG-varusteisen Mercedeksen kanssa Aki Teiskosen VIP-tilaisuuteen Laukaan erikoiskokeen varrella. Kosken Pekka Veholta pyöritti balettia vipissä, jossa autojen ympärillä kävi myös melkoinen vilske. Ja miksikäs ei, sillä olihan esillä todellista ”Mersuherkkua”, Mercedes-AMG E 63S+ ja Mercedes-AMG GLC43.

Paviljongilla jutuilla piipahti myös runsaasti nuoria kyselemässä tietämystämme poliisin ammatista. Vaikka poliisin PR-valistus ei kuulukaan virallisesti meidän toimintaan, niin eihän sitä kehdannut myydä ”ei oota” kyselijöille. Tulee mieleen, varsinkin kun hyvän oppilasaineksen saaminen poliisin koulutuksen on vaikeutunut viime aikoina, tällaiset tilaisuudet olivat mitä mainioin paikka jakaa myös poliisin virallista PR-materiaalia. Valistusta toki tehdään poliisihallituksen ja koulun toimin, mutta esimerkilläni on yksi kiistämätön etu. Siinä pääsee hyvin kontaktiin autourheilusta/poliisityöstä kiinnostuneiden ihmisten kanssa ja se on todella edullista valistustyötä. Olisikohan poliisin puolella virallisempaakin kiinnostusta tämän tapaiseen yhteistyöhön? Kerhomme on aina valmis uusiin avauksiin!

Special kiitos yhteistyökumppanillemme VEHO Oy:lle, jossa Mikko Vesala, Pekka Koski ja Elina Ahlholm puursivat väsymättä, jotta kaikki sujuisi odotetusti. Hyvin meni, yhteistyössämme on poweria!

Muutamien kuvien kera toivotan hyvää syksyä ja uskallanko sanoa jo myös ”Joulun odotusta”?

Koilis-Savo Ralli 19.8.2017 Kaavilla

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
Lomakauden päätteeksi turva-auto otti suunnakseen Kaavin, jossa kilpailtiin juniorimestaruussarjan neljännessä osakilpailussa. VesaIlmari joutui astetta kovempiin tehtäviin (bestman), joten lähdin Sarin repsikaksi Koillis-Savon ytimeen. Nyt oltiin uusissa maisemissa, sillä muistaakseni tällä alueella ei ole aikaisemmin turva-autoiltu.

Kilpailureitti oli kokonaisuudessaan 249 kilometriä, joista 6 erikoiskokeen osuus 80 km. Erityismaininnan ansaitsee EK 3, jolla oli mittaa peräti 34.14 kilometriä! Siinä riitti haastetta 114 ilmoittautuneille autokunnille sekä myös etuautoille.

Kilpailutoimisto ja huoltoalueet oli sijoitettu Kaavin uusittuun koulukeskukseen. Tilaa oli riittävästi ja tarjotut ruokailupalvelut kiitettävät, sillä aamiaistakin sai jo kello kuudesta alkaen. Koko pitkän päivän kisaravintola piti noutopöydän herkullisena.

Etuautomiehistöille oli varattu mökkimajoitus Raukusta, joka on Koillis-Savon Kennelkerhon toimintakeskus. Paikka sijaitsi Luikonlahdessa, noin 20 km Kaavilta Outokummun suuntaan. Mökkejä ja toimintakeskusta voi vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin ja sieltä löytyy perustasoista kesämajoituskapasiteettia useammalle kymmenelle hengelle.

Turvallisuusjohtaja Esko Kähkösen johdolla pidetyssä etuautopalaverissa käytiin kilpailun aikataulu ja suunniteltu kulku läpi sekä jaettiin erityistehtävät nolla-autoille. Samalla todettiin sadonkorjuun viivästyminen hyväksi asiaksi, sillä nyt ei todennäköisesti ollut maatalouskoneita liikenteessä.

Poikkeuksellisen pitkä erikoiskoe (EK 3, Savulahti) vaati tavallista enemmän huomiota myös etuautoilta, vaikka väliteitä ei ollut kuin muutama. Sulkusiimoja oli vastaavasti tavallista enemmän, kun kaikki pienetkin pistotiet oli siimoitettu mahdollisten marjastajien informoimikseksi.

Kilpailutapahtumat sujuivat suunnitellun aikataulun mukaan. Harvinainen päivä, sillä yhtään viivästystä tai poikkeamaa ei ollut. Erikoiskoehenkilöstöt olivat paikoillaan ja toiminnot aikatarkastusasemilla sujuivat virheettömästi. Virve-radioiden viestityskin pysyi minimissään.

Nuorten ja junioreiden kamppailu sijoituksista ei näköjään kiinnostanut paikallista rallikansaa, sillä yleisöä oli todella vähän reitin varrella. EK 1:llä oli varmaan alle 10 katsojaa. Ei edes ennalta tiedetyt vanhat toimintapaikat houkutelleet porukkaa. Ne, jotka olivat tulleet paikan päälle, olivat sijoittuneet turvallisesti. Hyvä niin.

Rallipäivä oli osaltamme pulkassa noin 17:30. Siis etuautotehtävän osalta. Jäljellä oli kuitenkin viiden tunnin automatka kotiin. Onneksi GLC:n kyyti on tasaisen pehmeää. Ainoastaan vilkkupaneeli katolla aiheuttaa ylimääräistä suhinaa. Sekin korjautuu hienosäädöllä.

Tuomo Laitila ja Tatu Savela: Jari-Pekka Ralli, Heinola, 4.2.2017

Belgian Poliisiralli
 
Edellinen ralli ajettiin talvella Heinolassa ja pitkän ajotauon jälkeen sovitellaan taas ajohanskaa käteen ja kypärää päähän. Kilpailua edeltävänä iltana pakkailin huoltoauton valmiiksi, että pääsee viivytyksettä lähteen aamulla. Kilpailu oli melko lähellä, reilu 50km ja kilpailukeskuksen ovi jo näkyi. Aamulla starttailin ennen kello yhdeksää liikkeelle ja Rientosen Juhani oli lupautunut jälleen lähtemään huoltomieheksi. Tatu hyppäsi matkalta kyytiin ja sitten vaan Hiacen keula Toivakkaa kohti. Toivakassa auto alas kyydistä, ilmoittautuminen ja odottelemaan omaa katsastusaikaa. Ennen rallia sanoin Tatulle ja Juhanille, että minulle ei saa taaskaan kertoa aikoja. Bemarin käyntihäiriötä sain hieman karsittua, mutta en kokonaan pois. Tämän rallin jälkeen on tarkoitus laittaa M3:n läppärungot ja suuttimet paikalleen ja korvata alkuperäinen moottorinohjaus säädettävällä mallilla, kunhan saa vehkeet ehjänä maaliin saakka.

EK1 (10,00km) Ruuhimäki

Ensimmäinen pätkä näytti lähtevänkin melko pieneltä tieltä. Valojen sammuttua auto liikkeelle ja pedaali lattiaan. Pätkän alkuosa olikin sitten jotain mökkitietä ja alku mentiin autoa säästämällä. Paikoitellen oli spoorissa sellaisia pään kokoisia kiviä ja niitä kiertelin sillä ajatuksella, että saisi ajaa koko kisan läpi. Pienen tien jälkeen tultiin pikitielle, jota oli lyhyehkön matkaa. Pikitien jälkeen mentiin jälleen soralle ja edessä oli legendaarinen, Neste rallista tuttu Ruuhimäki. Loppu tie olikin isoa ja kovavauhtista, vaikkakin vauhdin saavuttamisen kanssa tuntui olevan ongelmaa. Ruuhimäentien hyppyrit otettiin ehkä turhankin varoen. Pätkä päästiin maaliin, joka olikin päällimmäisenä tavoitteena. Sijoitus tällä pätkällä oli B-junnujen 31. ja oman luokan 13.

EK2 (17,70km) Hoho

Tämä pätkä oli sama, mikä ajettiin kaksi vuotta sitten Toivakka rallissa, mutta toiseen suuntaan. Lähtö oli isommalta tieltä, josta pätkä kääntyi pian aika pienelle tielle. Vaikka tie oli pientä, ei se missään nimessä ollut huonokuntoista. Paikoitellen oli kurveihin tullut vähän spooria, mutta kiviä ei ollut tielle noussut. Pätkän aikana käännyttiin pieneltä tieltä isolle tielle ja jälleen isolta pienelle useampaan kertaan. Paikoitellen tie oli oikeinkin kovavauhtista, mutta huippunopeuden saavuttaminen tuntui olevan työn ja tuskan takana, Bemarista puuttui niin sanotusti veto. Pätkä tultiin varman päälle läpi, vaikkakin maaliennakon jälkeiset S-mutkat meinasi tulla silmille. Sijoitus tällä pätkällä B-junnujen 13. ja oman luokan 6.

EK3 (8,40km) Myllykangas

Kolmas pätkä oli viety puolentoista auton levyiselle tielle, missä tuskin normaalisti liikennettä on. Tie kulki pääosin jossakin hiekkakankaalla ja tie oli tehty niin, että pintamaa oli poistettu ja siinä se tie sitten oli. Tiekirjassa oli useampia huomioita, terävä kivi siellä ja terävä kivi täällä. Kurveihin oli kaivautunut sellaiset spoorit, että kaluston kestämistä koeteltiin tosissaan, onneksi ei mitään hajonnut. Sijoitus tällä pätkällä oli B-junnujen 20. ja oman luokan 10.

EK4 (21,50km) Havumäki

Pätkä oli kisan pisin ja lähti isolta tieltä, joka oli melko vauhdikastakin. Ison tien jälkeen käännyttiin pienemmälle tielle, mikä oli kuitenkin tosi hyväkuntoinen vielä meidänkin numerolla. Tien luonne muuttui pätkän aikana muutamaan kertaan. Tällä pätkällä oli melko paljon ylityksiä ja käännyttiin melkein koko ajan. Puolenvälin jälkeen mentiin noin neljä kilsaa pahasti kulunutta tietä, missä meinasi alkaa käydä sääliksi autoa. Pätkä loppui samanlaiselle, jos ei jopa samalle tielle kuin mistä se alkoikin. Pääosin todella hienoa rallitietä. Sijoitus oli B-junnujen 17. ja oman luokan 7.

EK5 (8,80km) Soimaharju

Kisan päätös pätkä alkoi sieltä minne edellisessä Toivakka rallissa ensimmäinen pätkä loppui. Lähtöpäässä mentiin pientä tietä ja muistelin edellisessä kisassa pienellä tiellä olleen paikan, missä suistui jopa muutama auto. Pikkutie mentiin sitten kokolailla varovasti ja pumppailemalla. Pieni tie selvitettiin läpi ja käännyttiin isolle tielle kohti Toivakan keskustaa. Isolla tiellä oli jälleen ongelmia vauhdin kelaamisen kanssa. Laitteet kesti ja maaliin päästiin, pätkältä jäi käteen B-junnujen 13. ja oman luokan 6. sija.

Lopputulos 3. Toivakka rallissa oli B-junnujen 13. ja oman luokan 6. sija.

Edessä on reilun kahden kuukauden kisatauko ja autoon yritetään tehdä pientä päivitystä kulkupuolen parantamiseksi. Seuraavaksi suunnitelmissa on lähteä elokuussa Mänttään katselemaan, onko siellä viety ralli teille vai metsäteille.

Yhteistyökumppanit: Mecamiehet Oy, Kuljetus Ahola & Möttönen Ay, KO-PA Logistic Oy, T:mi M.O.Salminen ja TJ Katsastus Oy

Vilppu Linjama: Toivakka ralli 17.6.2017

Belgian Poliisiralli
 
Istahdin kutsusta kyseisenä päivänä Eetu Ekosen historic-Volvon kyytiin. Lähdimme mukaan F-rallisarjan osakilpailuun, historik-autoille tarkoitettuun lisäluokkaan. Numeroksi meille annettiin 171. Kilpailijoiden kokonaismäärän oli tasan 200.

Koska starttasimme matkaan noin isolla numerolla, lähdime reitille vasta päivän kaartaessa iltapäiväksi. Ensimmäinen erikoiskoe oli kymmenen kilometrin mittainen ja nimeltä kaikille rallin harrastajille tuttu, eli Ruuhimäki. Neste Rallyn testierikoiskokeesta poiketen pätkän alku ajettiin oudolla pienemmällä tiellä, josta puikattiin Ruuhimäen kylälle ja siitä edelleen isoa tietä Lievestuoreen Lasilandialle. Pätkän loppupäässä sijaitsee juuri ne hypyt, joista vuosittain julkaistaan hurjia kuvia hyppäävistä autoista ympäri maailman.

Sen verran Eetun ja Volvojen kanssa on tullut ajettua, ettei reitille lähteminen juuri jännittänyt. Pääsimme matkaan ensimmäiselle erikoiskokeelle. Historic-ralleissa olemme tottuneet ajamaan alkupäässä, joten oli aikamoinen shokki ajaa ensimmäiset kilometrit pienellä tiellä. Tie oli kulunut pahoin urille ja mutkissa oli kaivautunut isoja kiviä esiin. Kivet takoivat auton pohjaa ja saimme useita kovia osumia alustaan. Ehkä menoa olisi pitänyt vain rauhoittaa, ja ajella urien ulkopuolella, mutta kun muutkin olivat menneet edeltä samaa väylää. Parin kilometrin matkalla oli useita autoja keskeyttäneenä, osa ulosajon, ja muut teknisten vikojen vuoksi. Hetken kuluttua automme alkoi luistella jarrutuksissa oudosti ja Eetu ilmoitti renkaan olevan puhki. Sopivassa paikassa ajoimme tien laitaan ja totesimme, että vasemmalta puolelta molemmat renkaat olivat rikki. Mietimme jatkamista. Eetu totesi molempien vanteiden olevan jo pilalla, joten päätimme jatkaa.

Hitaasti raahustaen ajoimme nuo loput seitsemän erikoiskoekilometriä vanteilla. Päästimme myös takaa tulleita ohitse, ettemme pilaisi kenenkään muun kisaan. Omamme oli jo pilalla. Pätkältä sain myös soitetuksi huoltoon Ekosen Maurille ja Maukosen Jykälle, jotta osaisivat valmistautua rengashommiin.

Pätkän maalissa totesimme olleemme pätkällä yli 17 minuuttia, mutta päätimme kuitenkin jatkaa reitillä. Renkaanvaihdon myötä kaikki tuntui olevan kunnossa, joten jatkoimme erikoiskokeelle kaksi.

Toinen erikoiskoe oli viety Kankaisten suuntaan ja tie oli sama, jonka ajoimme Amazonilla muutama vuosi sitten. Vain suunta oli käännetty toisinpäin. Varsinkin alkupää erikoiskokeesta meni ajeluksi ajatusten ollessa vielä edellisen pätkän tapahtumissa. Loppupäästä muistin yhden pelipaikan ja ison tien osuudella meidät ohitti takaa tullut nuottiluokan kilpailija. Tie kääntyi pienemmälle tielle, ja jonkin matkaa sitä ajettuamme tulimme aukealle. Juuri aukealle tultuamme näin, kuinka meidät ohittanut kilpailija tuli parin sadan metrin päässä olleen risukasan takaa esiin ja kaatoi autonsa. Harvoin näkee muiden live-kaatoja kilpa-auton kabiinista. Ohitimme paikan varoituksella ja jatkoimme erikoiskokeen maaliin. Maalimutkissa oli vielä toinen rypöpaikka, mutta sen muistin vanhastaan maamerkeistä, eikä se tullut meille tauluun.

Kolmas erikoiskoe oli ennen rallia kunnostettu ja tienpintaan oli vedetty mursketta. Tiessä oli karkeassa murskeessa syvät urat ja lisäksi useissa kohdissa tienpintaan oli noussut isoja maakiviä. Ajelimme kiviä kierrellen ja osin ulkona urista. Rengasrikkoa emme enää halunneet kokea, koska vararenkaita meillä ei enää ollut.

Kolmannen erikoiskokeen jälkeen menimme huoltoon, jossa nautimme leppoisasta rallitunnelmasta.

Tauon jälkeen jatkoimme kahdelle jälkimmäiselle erikoiskokeelle, jotka oli viety Leivonmäen maisemiin.

Neljäs erikoiskoe oli kisan pisin. Mittaa sille kertyi yli 21 kilometriä. Itselleni nuo tiet olivat tuntemattomia. Hienoja uusia teitä oli löydetty rallikäyttöön. Erikoiskokeen alku ajettiin isommalla tiellä, josta käänneltiin pienemmälle. Pienen tien osuus oli luonnikasta ja nautittavaa ajaa. Kuskikin tuntui jo lämpenevän aamupäivän pettymysten jäädessä taakse.

Viidentenä ja viimeisenä pätkänä oli perinteinen Soimaharjun erikoiskoe. Sen alkupää oli mennyt hieman huonoksi, mutta loppupään ison tien laskimme kovaa. Lyhyt 8,8 kilometrin pätkä oli nopeasti ohitse ja olimme maalissa.

Kotimatka ei ollut pitkä, joten kerrankin tulimme rallireissulta ajoissa kotiin.

Seuraavaa kertaa odotellessa.

Autoglym ralli 14.-15.7.2017 Ellivuoressa

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
PR-Racingin järjestämää tapahtumaa markkinoitiin oivallisena Neste Rallin testikisana ja edellisen vuoden tapaan Hyundain WRC-talli kävi vertaamassa omissa treeneissään saatuja tuloksia oikeissa kilpailuolosuhteissa kuljettajien MM-sarjaa johtaneen Thierry Nevillen johdolla.

Lähtöluettelossa oli peräti 14 R5-luokan autoa, joten lomailevalle yleisölle oli tarjolla paljon nähtävää Vammalan ja Mouhijärven seuduilla sekä kilpailukeskuksena toimineessa Ellivuori Resortsin alueella.

Kaikkiaan kilpailuun ilmoittautui peräti 141 autokuntaa. Lukua on pidettävä todella hyvänä keskellä kiivainta loma-aikaa.

Hirvosen Mikko lähti ulkoiluttamaan BDA-Escortiaan ja sai houkuteltua myös Jorman viivalle. Niinpä allekirjoittanut otti mökkilomalleen myös ajovarusteet mukaan. Parin päivän kisatouhut olivat sopivaa vaihtelua normaaliin mökkeilyyn.

Perjantai oli varattu ennakkotutustumiseen ja halukkaille oli tarjolla myös turvallisuustarkastus sekä testi-EK. Tavoitteelliset kuljettajat näyttivät käyttävän mahdollisuuden viime hetken testaamiseen, sillä moni ajoi shakedownin useampaan kertaan.

Meille Jorman kanssa riitti sääntöjen mukainen nuotitus sekä päivän päätteeksi katsastus. Siinäkin oli jo ohjelmaa ihan tarpeeksi, kun reitin kokonaispituus oli 335 km sisältäen 8 erikoiskoetta, joista kolme ajettiin kahteen kertaan. Isoa ja kovapintaista tietä, kuin tulevassa MM-rallissa.

Sääolosuhteet olivat suotuisat: koko viikonvaihteen poutaa, lämmintä ja suurimmaksi osin myös aurinkoista. Tämä taisi olla nyt se tilastollinen positiivinen poikkeus tälle suvelle.

2 osiota, 8 erikoiskoetta, 335 kilometriä

Kilpailupäivä oli suunniteltu todella väljäksi (lähtö 09:01 ja maali 18:30), koska lähes jokaisen erikoiskokeen jälkeen oli huoltomahdollisuus. Lisäksi ohjelmaan kuului yksi pidempi huoltotauko. Näin Jyväskylään aikoneet autokunnat pääsivät tarvittaessa säätämään autojaan normaalia enemmän.

Onneksi tuo aikataulu oli joustava, sillä meidän osalta ensimmäinen erikoiskoe viivästyi peräti 55 minuuttia, kun pari alkupään autojen ulosajoa vaati ambulanssitauot. Onneksi ei sattunut mitään vakavampaa. Reitin vaativuus tuli todettua myös tällä tavalla. Tai sitten vaan kuljettajien yritys oli astetta liian optimistinen.

Ensimmäinen lenkki (EK:t 1 ja 2) sujui suunnitellusti. Nuotti oli sopiva ja virheitä ei tullut. Molemmilla erikoiskokeilla oli asvalttiristeykset, joissa piti olla "hereillä", sillä pintaan oli tullut jo runsaasti hiekkaa aiemmin lähteneistä autoista. Yleisöä oli kerääntynyt mukavasti juuri näihin risteyksiin.

Huoltotauolla Jorma korjasi laturista irronneen johdon ja Topi teki normaalit tarkastukset. Tankkaukset hoidettiin siirtymillä tiekirjan ohjeistuksen mukaisesti.

EK: 3 ja 4 olivat kilpailureitin ääripäissä, joten siirtymäaikaa 40 kilometrille annettiin peräti 85 minuuttia. Kolmonen (Maso 1) ajettiin valtatie 12 eteläpuolella lähellä Vammalaa. Nelonen (Pukara 1) oli pisin, 21.7 kilometrinen erikoiskoe Mouhijärven pohjoispuolella. Samat pätkät ajettiin päivän päätteeksi numeroilla 7 ja 8.

Niin sanottu päähuoltotauko (60 min) oli neljän ajetun erikoiskokeen jälkeen. Myös aikakortti vaihtui tässä vaiheessa. Escort sai toiset renkaat alleen ja pinnat putsattiin. Muuta ei tarvinnut tehdä. Evästimme itsemme Helin hankkimilla maukkailla leivillä ja kahveilla.

Pari Hirvonen - Lehtinen nauttivat edelleen suurta suosiota yleisön keskuudessa ja herrat saivat osallistua moneen selfieen ja antaa nimikirjoitusnäytteitä. Meidän huoltoteltta oli Mikon ja Jarmon vieressä, mutta suosio ei onneksi tarttunut. Saimme viettää taukoa sopivan rauhassa.

Ennakkosuosikit siis olivat selvässä johdossa, ero toisena olleeseen Kimmo Juhannusvuoreen oli venynyt jo lähes puoleentoista minuuttiin. Kolmospaikka oli Mika Turkin hallussa. Fordeilla kolmoisjohto. : )

Iltapäivä (EK:t 5 - 8) kului rattoisasti sekä erikoiskokeilla että siirtymillä. Hämäläinen maalaismaisema näytti todella hienolta lähes hellelukemissa. Kuljettajan ja kartturin suoritukset olivat odotettuja, olimmehan viettämässä laatuaikaa hienon harrastuksen parissa. Emme yrittäneet puristaa maksimisuoritusta hampaat irvessä suurella riskillä.

EK 6 oli puoliksi sama kuin EK 1. Keskiosalla ollut lyhyt välitie oli huonossa kunnossa meidänkin numerolla (48), koska tietä ei normaalisti käytetty liikenteeseen. Muuten reitti oli toisella ajokerralla suorastaan loistavassa kunnossa. Kolmen viimeisen erikoiskokeen väleissä oli vielä lyhyet huollot kilpailukeskuksessa.

Neuvillen ja Hirvosen ylivoimaa

Pitkä päivä saatiin kunnialla päätökseen. Olimme tyytyväisiä, koska suuria virheitä ei tullut ja kalusto pelasi yhtä johdon irtoamista lukuun ottamatta täydellisesti. Yleiskilpailun neljäs sija historicissa. Kokonaisuudessaan onnistuneet lomapäivät Sastamalassa.

Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen hallitsivat kilpailua täydellisesti. Voitto yli kolmen minuutin erolla Kimmo Juhannusvuoreen - Jussi Alttiin. Kolmanneksi nousivat Onni Mustapuro - Sami Heino, kun Mika Turkki joutui keskeyttämään viimeisen erikoiskokeen jälkeen tekniseen vikaan.

Thierry Neville oli odotetusti kilpailun nopein. Hyundai i20 WRC kipitti yli puolitoista minuuttia nopeammin kuin Ole Christian Veibyn Skoda Fabia R5. Lähes sama ero oli kolmanneksi sijoittuneella Hiroki Arailla Veibyyn. Ajokkina Arailla oli Tommi Mäkinen Racingin Ford Fiesta R5.

Suomalaiset nuoret lupaukset Juuso Nordgren ja Jari Huttunen ensiesiintymisessään R5-luokan autoilla keskeyttivät ulosajoihin.

Mänttä 200-ajo - 'Maailman ensimmäinen pienoisralli'

Belgian Poliisiralli
 
Peräti 126 autokuntaa ilmoittautui legendaariseen Mänttä 200-ajoon - kilpailuun, joka on tullut tunnetuksi termillä 'maailman ensimmäinen pienoisralli'. Nyt järjestyksessä 42. kerta ja alkuperäisessä muodossaan eli juuri pienoisrallina. 3 erikoiskoetta: Kolonkulma, Halikko ja Väärinmaja, joita kaikkia on vuosien varrella ajettu molempiin suuntiin.

Nopearytminen kilpailu oli erikoiskokeiden osalta hoidettu alle kolmessa tunnissa. Lähtö ja maali Vilppulan torilla ja huoltoalueena toimi Särkikankaan moottorirata. Myös nuoret kuljettajat olivat saaneet osallistumisluvan, heidän tapauksessaan kartanlukijat hoitivat kuljettajan tehtävät siirtymäosuuksilla.

28 vuotta sitten allekirjoittanut toimi ensimmäisessä rallissaan kartanlukijana juuri samaisessa kilpailussa. Silloin autona oli vuokrattu F-ryhmän Lada. Ja kyllä muuten oli jännitystä ilmassa!

Nykyään pulssi ei enää nouse jännityksestä, sen verran on kilpailurutiinia siunaantunut vuosien varrella. Mutta pieni sopiva kisavire on suotavaa tänäkin päivänä.

Sadekuuroinen ja viileä keli (+10) saatteli meidät reitille numerolla 24. Pitkästä aikaa olimme Jorman kanssa 'pimeässä' kisassa, kun emme osallistuneet ennakkotutustuttavaan luokkaan. Näin saimme mukavan pienen lähtönumeron ja samalla tuli testattua, onko niin kutsuttu tiesilmä vielä tallessa.

Ykkönen (8.57 km) ehkä tunnetaan paremmin alan harrastajien keskuudessa nimellä Kavala, sillä erikoiskokeen loppuosaa on ajettu tällä nimellä monissa ralleissa. Alku oli yksityistietä, jossa vauhdit pysyivät maltillisina. Tarkkuutta vaativaa etenemistä, sitä vaadittiin ja näin myös toimimme. Lopussa saikin tulla sitten kaasu pohjassa. BDA pääsi oikeuksiinsa juuri loppuosuuden valtiontiellä. Ihan kelvollinen aloitus ilman 'huimisteluja'.

EK 2 sujui samaan tapaan, mutta neljän kilometrin jälkeen tien luonne muuttui täysin, kun käännyttiin pienelle tielle. Jopa tiekirjassa oli erityinen huomiomerkintä tästä asiasta. Kapea ja mutkainen osuus päättyi 8.5 kilometrin jälkeen ja loppuosa oli jälleen alueen tyypillistä nopeaa, kovapohjaista tietä, joka sopii mainiosti tehokkaille autoille. Sadekuuro kasteli tien pinnan, muttei muuttanut pito-olosuhteita.

Väärinmaja (19.55 km) on tunnettu erikoiskoe, jota on ajettu muun muassa sekä Suurajoissa että Neste Rallissa. Tällä kertaa ajosuunta oli "vastakarvaan". Sieltä löytyi myös useita huomiomerkintöjä siltojen, putoavien mutkien ja hyppyrien takia. Loppuosalla oli myös yksi huomiomerkintä kommentilla ns. Räikkösen paikka. Samanlainen toteamus oli myös ykkösellä. Molemmat ovat peräisin Kimin näyttävistä suorituksista, kun hän osallistui aikanaan Suomen MM-ralliin. Täällä jo hieman hyökättiin ja se näkyi heti ajassa, kun tuloksena oli neljänneksi nopein aika.

24-kilometrinen siirtymä maaliin Vilppulan torille, aikakortin luovutus ja päivä oli paketissa. Tenab hoiti tulospalvelun ja nettisurffailun jälkeen pääsimme kotimatkalle. Palkinnot kun jaettiin luokan kolmelle parhaalle ja meidän sijoitus oli 4. Se sopi mainiosti, niin ehdin hyvin mökille lauantaisaunaan, kun kotimatkaan kului tällä kertaa vain tunti.

Mukavan kompakti harrastepäivä, ainoastaan sääolosuhteet olisivat saaneet olla kesäisemmät.

Vilppu Linjama: Neste Rally Finland 2017

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Taas saapui heinäkuu ja sen lopussa rallikansan jokavuotinen päätapahtuma Neste Rally Finland. Ennakkotunnelmissa tämän vuoden reitin muutokset olivat melko vähäiset. Ajosuuntia oli vaihdettu ja Laukaan suunnalla paluun tekivät tutut Lankamaan ja Laukaan erikoiskokeet. Ammattikatsojapiireissä Laukaan pätkällä ollut vanha Rantasen paikka sai osakseen runsaasti spekulaatioita. Päijälän erikoiskokeen kääntäminen palautti kahta vuotta aiemmin olleet ns. Ogierin testikaatopaikan reitille. Mitään uutta ja erikoista ei kuitenkaan ollut tiedossa.

Itselläni oli tiedossa tuttuun tapaan töitä. Alkuviikosta kävin mielenkiinnosta ajelemassa Keuruun suunnan pätkiä, koska perjantai oli jätetty vapaapäiväksi. Ehdin myös kiertämään Ouninpohjan, Pihlajakosken ja Päijälän erikoiskokeet. Ne kenelle kyseiset erikoiskokeet ovat tuntemattomia, voin suositella niiden läpi ajamista ihan matkailumielessä. Sen verran hienoista perinnemaisemista ja vanhoista teistä on kysymys. Päijälässä, tuo aiemmin mainittu, Ogierin paikka oli kyllä vaativuudessaan omaa luokkaansa.

Ilmoittautuneiden määrä oli tänä vuonna MM-rallin puolelle 65 kilpailijaa, mitä voidaan pitää pettymyksenä. Kuitenkin uuden sääntöjen mukaisia WRC-autoja oli mukana 14 ja nelivetoisia kilpa-autoja 43 kappaletta. Varsinkin R5-luokituksen mukaisia WRC2-luokan autoja oli runsaasti ja luokan taso kovempi kuin koskaan aiemmin. Erityistä mielenkiintoa herätti nuoret lupaukset Teemu Suninen WRC Fiestalla ja Juuso Nordgren sekä Jari Huttunen Skodan R5-autoilla.

Harjun kaupunkierikoiskoe kilpailun starttina

Kisa lähti käyntiin perinteisellä Harjun kaupunkierikoiskokeella torstai-iltana. Yleisöerikoiskokeen yhteyteen oli rakennettu runsaasti oheisohjelmaa ja toimintoja. Yleisöä oli liikkeellä todella paljon. Selvää oli, että uudet vuoden 2017 WRC-autot yhdessä Toyotan Suomen ensiesiintymisen kanssa, herättivät ansaittua mielenkiintoa. Kävin kaverini kanssa kärkkymässä Harjulla ja mukava oli seurata rauhassa rallin aloitusta.

Perjantain erikoiskokeet avasi Halinen. Sitten vuorossa olivat Urria ja Jukojärvi. Olimme valinneet paikaksi kovavauhtisen osuuden päässä alamäkeen kiristyvän oikean. Kuten joka vuosi, kärkiautojen kova vauhti mykisti. Vauhti on älytöntä ja tie käytetään koko leveydeltä hyväksi. MM-sarjaa johtanut Sebastien Ogier tuli paikkaamme vasen takarengas savuten. Jonkun ajan päästä tuli tieto, että Ogier oli poistunut tieltä. Jukojärvi karsi muutenkin kärkiautoja, kun Hyundain Hayden Paddon keskeytti ripustuksen hajoamiseen ja voittokamppailuun ilmoitettu Ott Tänak rikkoi takarenkaan.

Katselimme paikassa molemmat kierrokset, käyden välissä nauttimassa rallikahvit kyläyhdistyksen kanttiinissa.

Jos aamun tapahtumat olivat rauhalliset, niin enemmän odotettiin iltapäivän lenkiltä. Mukana olivat kuitenkin Äänekosken ja Lankamaan erikoiskokeet sekä Laukaan pätkä. Suunnistimme erittäin lukuisan muun porukan kanssa Laukaan erikoiskokeen ”Rantasen” paikkaan. Jälleen ensimmäisten autojen vauhti oli mieletöntä. Tuntui, etteivät ne tuohonkaan nypyn ylitykseen jarruttaneet täydestä vauhdista, ainakaan moottorin kierrokset eivät laskeneet nypyn yli mentäessä. Kävi mielessä, että jos auto lähtisi pyörimään, se tuskin pysähtyisi ennen reilun sadan metrin päässä pellolla ollutta yleisöä. Onneksi kukaan ei paikassa suistunut, vaikka etuvetoisien Fiestojen toimesta muutama leveämpi linja nähtiinkin.

Autojen ajettua kaksi kierrosta oli perjantaipäivä pulkassa ja ajelimme kotiin.

Lauantai-aamuna herääminen oli tosiaan kukonlaulun aikaan, sillä liikkeelle piti päästä ennen rallikaravaania. Ajelin työmoottoripyörällä Pihlajakosken erikoiskokeelle, jossa oli aamun erikoiskokeen aikana rauhallista ja melko vähän yleisöä. Olisiko suurin osa suunnannut sitten Päijälän ja Ouninpohjan erikoiskokeille? Kahden kierroksen välissä ehdin käydä moikkaamassa tuttuja Vetomies-kisan huoltoparkissa Kuhmoisissa.

Aamupäivän aikana seurasin radiosta myös Päijälän tapahtumia. Ogierin paikasta tuli jatkuvasti ilmoituksia ulosajaneista autoista. Jälkikäteen laskettuna ulosajaneiden saldo taisi olla 10 kaatanutta ja viisi muuten suistunutta. Kyseessä oli MM-rallin, ei vuoden, vaan vuosisadan runkipaikka. Hieman happaman maun jätti paikalla olleiden toimitsijoiden toiminta, kun ulosajaneiden määrän kasvaessa, kilpailun johto määräsi paikkaan laitettavaksi varoituskolmiot. Viestiliikenteen mukaan niitä aina laitettiinkin tien reunaan, kun joku suistui, mutta ulosajot jatkuivat edelleen.

Asiaan saatiin myöhemmin selitys, kun sain kuvamateriaalia paikalta. Kolmiot oli laitettu pari kymmentä metriä ennen mutkaa tien laitaan röykkiöksi. Sijoituspaikka oli niin lähellä mutkaa, ettei kilpailijoilla ollut mahdollisuutta reagoida niihin. Oliko sattumaa kolmioiden sijoittelun kanssa, mutta paikassa vastaava järjestyksenvalvoja sattuu olemaan innokas ammattikatsoja ja tuttu lukuisien rallien ulosajopaikoilta. Ikävää, jos ulosajopaikka pidettiin tahallaan auki keinottelemalla kolmioiden sijoittelulla, vaikka kyseessä olikin nuottikilpailu..

Kolmion käytöstä määrätään rallin sääntökirjassa seuraavasti:

Kilpailijapari, joka joutuu keskeyttämään erikoiskokeelle, tulee sijoittaa varoituskolmio selkeästi havaittavalle paikalle, noin 50 m ennen kilpa-autoa varoittamaan seuraavia kilpailijoita. Ja edelleen... Varoituskolmio tulee sijoittaa paikalleen, vaikka pysähtynyt / keskeyttänyt kilpa-auto olisi poissa tieltä.

Ei mennyt ihan sääntökirjan mukaan, ei.

Lauantain osalta tiukka kilpailu voitosta ratkesi Jari-Matti Latvalan sähkövikaan Ouninpohjassa. Näinkin kilpailun johtokaksikon Latvalan ja Lapin odottamassa lauantaina aamun ensimmäiselle erikoiskokeelle. Täytyy sanoa, että vaikka molemmat tunnetaan huumorintajuisina juttumiehinä, nyt ulkoinen olemus viesti muuta. Latvala käveli tien laitaa suu viivasuorana ja kulmat kurkussa. Lappi teki omassa rauhassa kyykkyliikkeitä, katseen tähyillessä tiukasti horisonttiin. Kaikesta paistoi ääretön keskittyminen edessä olevaan päivään ja sen erikoiskokeisiin.

Sunnuntaina työni jatkuivat Lempään ja Oittilan erikoiskokeilla. Sinne mennessä kilpailun kärki meinasi jäädä parin kilometrin ruuhkaan. Avustimme kilpailjat ohi ruuhkapisteen turvallisesti moottoripyörien vetäminä. Täytyy myöntää, ettei tuntunut ihan normipäivältä saattaessani MM-osakilpailun kärkeä, katselijoiden heiluttaessa pääasiassa Suomen lippuja ja kannustaessa kilpailijoita. Sunnuntain momentumin tarjosi todellista jymy-yllätystä rakentanut Teemu Suninen, joka poistui Oittilassa. Himmeällä tuurilla varustetut vaakapiruetit päättyivät etupuskurin hukkaamiseen. Auto jäi jotakuinkin ehjäksi ja Suninen pääsi kilpailun maaliin ollen lopputuloksissa neljäs.

Suomalaisittain kisa sai mahtavan päätöksen Esuppi Lapin ajettua voittoon. Toinen sija lipsahti Fordin Elfyn Evansille, mutta sijat kolme ja neljä valloitettiin suomalaisten Juho Hännisen ja Teemu Sunisen toimesta.

MM-sarja on tällä hetkellä juuri sitä, mitä vuosikaudet on toivottu. Kuljettajat ja automerkit kisaavat tasapäisesti, eikä voittaja tai lopputulos ole missään kisassa ennustettavissa. Autojen huimat nopeudet aiheuttavat kuitenkin huolta ja ainakin lajin sisäpiirissä pelätään jotain fataalia sattuvan nykyautojen tehojen lisääntymisen, alustan pidon paranemisen ja tuulenohjainten lisäävän vauhdin vuoksi. Huhut kertojat, että ensi vuodelle olisi tulossa muutoksia mm. turbojen kuristamisen muodossa. Tosiasia on se, etteivät kuljettajien kropat meinaa kestää nykyautojen vauhteja, eikä niillä tehtäviä huiman pituisia ja korkuisia hyppyjä, ulosajoista puhumattakaan.

Muutama vuosi sitten mediassa ja somessa puhuttiin paljon, ettei Suomesta ole tulossa uusia lupaavia rallikuljettajia. Ranskan ja Italian lajiliittojen seulat tuottivat lupaavia junnuja jonoksi asti, eikä Suomen kaltaisesti lilliputtimaasta ollut kirjoitusten mukaan enää mahdollista nousta huipulle. Mikä on tilanne nykyään? Esuppi Lappi ajaa Toyotalla ja jokainen tiimi luultavasti ottaisi miehen listoilleen. Teemu Sunisen Puolan ja Jyväskylän näytöt ovat sitä luokkaa, että luulisin tallineuvottelujen olevan meneillään ja kehityksen jatkuessa, tallipaikka löytynee parin vuoden sisällä WRC-tiimistä. Jari Huttunen ajaa elämänsä kautta. Räikkösmäisellä olemuksella ja lyhytsanaisuudella hurmaannuttanut nuori mies ajaa elämänsä kautta, tuloksena toisesta nelivetokisastaan luokkavoitto Neste Rallyssa. Unohtaa ei myöskään sovi Emil Lindholmia, Juuso Nordgrenia tai Kalle Rovanperää, joilla kaikilla on määrätietoinen pyrkimys ja osaavat taustajoukot korkealle etenemiseen. Ranskan ja Italian lupaukset tällä hetkellä? Italiasta lupauksena voidaan pitää Fabio Anfolfia, joka on ajanut laajan sarjan kisoja. Ranskan Nicolas Ciamin on osoittanut olevansa todellinen vetomies myös soralla ja hänelle voisi enteillä kirkasta tulevaisuutta, kun ikääkin on vasta 19-vuotta. Aika näyttää, mutta tällä hetkellä Suomella on pullat hyvin uunissa tai ainakin kohoamassa aikakaudelle jälkeen Juho Hännisen ja Jari-Matti Latvalan.

Vahva suomalaismenestys Neste Rallissa – Lappi korjasi uskomattoman voiton vasta neljännessä WRC-kilpailussaan

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Esapekka Lappi varmisti Suomen MM-rallin voittonsa osana unohtumattomien käänteiden käsikirjoitusta.

Lapin ja kartturi Janne Fermin voitto oli makea lopputulos myös Tommi Mäkisen luotsaamalle Toyota Gazoo Racingin ”sinivalkoiselle” MM-rallitallille. Lappi nousi Jyväskylän Paviljongilla korkeimmalle podium-korokkeelle vasta neljännessä WRC-rallissaan. Toyotan menestystä täydensi kolmanneksi sijoittunut Juho Hänninen, joka joutui myöntämään viimeisellä Oittilan Power Stagella M-Sportin Elfyn Evansin paremmaksi vain 0.3 sekunnilla.

Lappi kävi kilpailussa pitkään kärkitaistelua tallikaverinsa Jari-Matti Latvalan kanssa, joka johti rallia aina lauantai-iltapäivään ennen kirpaisevaa keskeytystään. Moottorin ohjausyksikön hajoaminen sammutti samalla Latvalan haaveet neljännen Suomen MM-rallin voitosta.

Keskeytys antoi Lapille rauhoittavan etulyöntiaseman kärjessä, vaikkakin kilpailun finaalipäivä tarjosikin ylimääräisiä sydämentykytyksiä vasemmanpuoleisen takarenkaan vanteen otettua osumaa toiseksi viimeisellä erikoiskokeella. Vanne saatiin kuitenkin korjattua, ja Oittilassa kirjoitettiin sunnuntaina suomalaista rallihistoriaa tunteikkaalla tavalla.

- Uskomatonta, uskomatonta, toisteli Toyotan kuljettajalahjakkuus maalissa.

- Mikä ralli. Haluan todella antaa isot kiitokset koko tiimille ja Tommille. He rakensivat todella nopean auton todella lyhyessä ajassa. Arvostan heitä todella, todella paljon.

Upea suomalaismenestys WRC-luokassa näytti pitkään vielä asteen upeammalta, kun M-Sportin Teemu Suninen oli aina toiseksi viimeiseen erikoiskokeeseen asti kiinni kilpailun kolmannessa sijassa. Lempäässä tapahtunut pyörähdys maksoi lopulta kuitenkin jalometallisijoituksen verran, Sunisen sijoittuessa lopputuloksissa neljänneksi.

Sunisen suoritusta kilpailussa voidaan pitää kuitenkin kaiken kaikkiaan huikeana, sillä rallin Tulevaisuuden Tähti vuosimallia 2014 ajoi vasta toisen rallin kuninkuusluokan kisansa. Sunisen kutkuttava mittelö Hännisen ja Evansin kanssa kulminoitui Lempään toisella vedolla, Hännisen noustessa jaetulla pohja-ajalla toiseksi. Heilurimainen sekuntipeli Hännisen ja Evansain välillä ratkesi lopulta Oittilassa lähes niukimmalla mahdollisella, vain 0.3 sekunnin marginaalilla.

Neste Rallin toinen sija on walesilaiselle Evansille kaikkien aikojen paras sijoitus rallin MM-sarjassa, ja kuljettajan nousu tuloslistan kahdeksannelta sijalta hopeiselle korokkeelle on kunnioitettava suoritus.

Citroënin Craig Breenin viides ja Thierry Neuvillen kuudes sija täydensivät Suomen MM-rallin lopullista tuloslistaa. Neuvillen kamppailu autonsa kanssa väritti Hyundai-kuljettajan koko ralliviikonloppua. Belgialainen kiri kuitenkin lopulta Power Stagen kolmanneksi, ja erikoiskokeelta jaetut bonuspisteet nostivat hänet sarjatilanteessa niukasti ohi M-Sportin Sebastién Ogieria. Perjantai-aamuna autonsa ulos ajanut Ogier joutui lopulta jättämään kilpailun kesken kartturinsa selkävaivojen vuoksi.

M-Sportin Ott Tänakin perjantai osoittautui yhtä haasteelliseksi rengasrikon myötä, ja virolainen sijoittui lopulta seitsemänneksi, Kris Meeken, Dani Sordon ja Mads Östbergin seuratessa tuloslistalla perässä.

Sinivalkoista menestystä Suomen MM-rallissa täydensi WRC2-luokkansa voittanut Jari Huttunen, Tulevaisuuden Tähti -tittelin haltija vuodelta 2015. Myös Huttusen suoritusta kelpaa ihaillen hämmästellä, sillä nuori kuljettaja ajoi vasta ensimmäinen MM-rallin nelivetoisella kilpurilla.

JWRC-luokan voiton kirjasi nimiinsä ranskalainen Nicolas Ciamin. Tämän vuoden Tulevaisuuden Tähti, kilpailussa vielä lauantaina toisena ajanut Emil Lindholm, joutui keskeyttämään harmillisesti finaalipäivän aamuna.

Neste Ralli 2017 on päättynyt suomalaisittain riehakkaisiin tunnelmiin. Sinivalkoisten kuljettajajoukon rynnistys tuloslistoilla lupaa kirkasta tulevaisuutta MM-rallissa.

Neste Ralli / yleiskilpailun top 10:
1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) 2.29.26,9
2. Elfyn Evans/Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) + 36,0
3. Juho Hänninen/Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) + 36,3
4. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) + 1.01,5
5. Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +1.22,6
6. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) + 1.33,1
7. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC) + 1.53,6
8. Kris Meeke/Paul Nagle (Citroen C3 WRC) + 3.12,6
9. Dani Sordo/Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) + 4.11,5
10. Mads Østberg/Torstein Eriksen (Ford Fiesta WRC) + 4.21,2

AKK Sports Oy: Neste Ralli oli suurin ja suosituin vuosiin – suomalainen autourheilu elää taas kultakautta

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Ennakkotiedot Neste Rallin suosiosta ja yleisömääristä ylittävät odotukset. Esapekka Lapin ja Janne Fermin voittoon päättynyt Neste Ralli vankisti asemaansa Suomen merkittävimpänä vuotuisena urheilutapahtumana heti ensimmäisenä kilpailupäivänään, kun yli 16 000 katsojaa saapui Jyväskylän keskustaan seuraamaan Harjun erikoiskoetta. Esimakua oli saatu jo testierikoiskokeelta Ruuhimäessä, missä yleisömäärä oli selvästi ylittänyt aikaisemman suosion.

”Kyllä kaikki ennusmerkit onnistuneeseen ralliin olivat jo keväällä olemassa. Urheilullinen odotusarvo oli korkealla koko alkukauden, kun suomalaismenestystä alkoi tulla MM-ralleista tasaisesti ja yleisön sekä median kiinnostus luonnollisesti kasvoi. Samalla Valtteri Bottaksen onnistunut siirtyminen Mercedesin F1-talliin nosti autourheilun vetovoimaa vieläkin korkeammalle. Kevät ja kesä on menty ennennäkemättömässä nosteessa. Kaikki tämä näkyi Jyväskylän lisäksi myös PowerParkin EM-kartingissa, joka oli tapahtumana täysosuma. Suomalainen autourheilu menestyy taas vahvasti ja leveästi aivan maailman huipulla”, summaa AKK Motorsportin ja AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

Jo talvella näkynyt SM-rallin suosion kasvu antoi positiivisia signaaleja Neste Rallia silmällä pitäen ja Jari-Matti Latvalan Ruotsin rallin voitto sekä yleensäkin Tommi Mäkisen Toyota-tallin menestys nostivat mielenkiintoa entisestäänkin. Neste Rallin lippujen ennakkomyynti osoitti, että ralliin on aidosti lupa odottaa suurempaa yleisömäärää kuin aikaisemmin.

”Pääsylippujen ennakkomyynti oli merkittävästi parempaa kuin aikoihin ja Harjun EK:n yleisömäärä vain vahvisti trendiä. Reittitiimin ja erikoiskoejärjestäjien mukaan yleisöä erikoiskokeilla oli niin ikään enemmän kuin moneen vuoteen. Yritystilaisuutemme myytiin loppuun jo ennen tapahtumaa. Vahinko, ettemme voineet laajentaa VIP-aluetta Harjun kenttäremontista johtuen. Se hankaloitti myös jonkin verran kulkemista itse alueella. Tarkemmat yleisöluvut selviävät eri myyntikanavien yhteenvetojen valmistumisen jälkeen elo-syyskuussa”, analysoi AKK Sportsin talous- ja hallintojohtaja Markus Häkkinen.

”Jyväskylän kaupungin organisaatiosta lähetettyihin kutsuihin vastattiin tänä vuonna erittäin aktiivisesti, ja oli helppo nähdä, että tapahtuma todella kiinnosti ihmisiä. Myös suuri yleisö lähti liikkeelle - ravintoloista ja hotelleista tullut viesti kertoo, että kaupungin palveluista nauttineiden rallivieraiden määrä on ollut erittäin runsas. Ylipäänsä ihmisiltä saatu palaute on ollut hyvin myönteistä ja asiat sujuneet mainiosti. Kilpailun lopputuloskin oli suosiollinen ja näen, että kolmen vuoden jatkosopimuksen myötä Neste Rallilla on erittäin valoisa tulevaisuus täällä. Suuri kiitos vielä kaikille tapahtumaa mukana toteuttamassa olleille, tästä on upea jatkaa ensi vuoteen”, kuvailee Jyväskylän kaupungin viestintäjohtaja Helinä Mäenpää.

Vahva kasvu myös mediassa

Eri medioista saadut tiedot vahvistavat autourheilun suosion kasvua. Neste Rallia uutisoitiin, levitettiin ja seurattiin tuntuvasti aikaisempaa enemmän kanavasta riippumatta. Televisiointi oli laajempaa kuin koskaan, sillä ”Sorateiden Grand Prix’stä” lähetettiin viisi suoraa erikoiskoetta sisältäen myös legendaarisen Ouninpohjan, mikä aiheutti myös piikin kansainvälisessä kiinnostuksessa. TV-signaali jaettiin yli 100 maahan ja kilpailua seurasi aktiivisesti 35 televisioyhtiötä. Sosiaalisen median koko maailman kattava tavoittavuus oli kilpailuviikolla noin 64 miljoonaa. Neste Rallin oma verkkosivusto keräsi noin puoli miljoonaa istuntoa. Noin 450:sta akkreditoituneesta media-ammattilaisesta 70 % oli ulkomaalaisia.

”Nelonen Median Ruutu-palvelun ja Ruutu Urheilun lisäksi pääkanava Nelonen televisioi kilpailusta päivä- ja kisakoosteiden lisäksi kaikki viisi suoraa erikoiskoetta. Jo pelkästään pääkanava Nelosen kautta suorat rallilähetykset tavoittivat Finnpanelin mukaan parhaimmillaan yli 460 000 suomalaista”, kertoo Nelonen Median urheilutuottaja Kalle Takala.

YLE:n suosittu Ralliradio tavoitti yhtiön oman arvion mukaan noin 200 000 kuulijaa ja radio saavutti entistä suuremman yleisön myös verkon kautta – kasvua tuli lähes 100 %. Suosiosta kertoo myös yhden yksittäisen YLE Urheilun verkkojutun lukijamäärä, joka kipusi yli 100 000:aan. Sunnuntain Urheiluruudut keräsivät yli miljoona katsojaa nauttimaan vielä kerran sinivalkoisesta autourheilumenestyksestä. Myös MTV:n F1- ja autiourheilua täynnä olevat Tulosruutulähetykset tavoittivat pelkästään sunnuntaina reilusti yli miljoona katsojaa.

Jari Huttusen - Kiuruveden kartingkerhosta rallimaailman huipulle

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli

Nuori suomalaiskuljettaja Jari Huttunen nousi rallimaailman tietoisuuteen voitettuaan Jyväskylän MM-rallissa WRC2-luokan vasta uransa toisessa nelivetorallissa. Vuoden 2015 rallin SM3-luokan Suomen mestarin ja viime vuonna Saksan Opel-merkkisarjan voittaneen kiuruvetisen ura on hyvässä nousussa.

Jari Huttunen on kartturinsa Antti Linnakedon kanssa urakoinut tänä vuonna ralleja EM-sarjassa, MM-sarjassa sekä Saksan, Suomen ja Itävallan kansallisissa ralleissa. EM-sarjaan mies ponnahti viime kauden päätteeksi, jolloin Saksan Opel-merkkisarjan voitto poiki hänelle tehdassopimuksen Opelille. Sopimus kattaa tämän vuoden kaikki EM-sarjan Junior U27-luokan osakilpailut sekä koko joukon muita ralleja Opel Adam R2-autolla. Vuoden alusta Huttunen solmi managerointisopimuksen Marcus Grönholmin johtaman GRX Management Teamin kanssa ja yhteistyö avasi mahdollisuuden ajaa kesällä kaksi kilpailua Skoda Fabia R5-autolla.

EM-sarjassa Huttusen saldo on neljän ajetun osakilpailun jälkeen yksi voitto, yksi kakkossija sekä kaksi keskeytystä. Tässä vaiheessa hän on sarjapisteissä neljäntenä, kun kautta on jäljellä kaksi osakilpailua ja mestaruuteen on yhä mahdollisuus.

Suurin uroteko nähtiin kuitenkin kotoisessa ”Jyskälässä”, kun tulokaskuljettaja nappasi kovatasoisen WRC2-luokan voiton. Huttunen ja Linnaketo jättivät taakseen kaikki kilpailussa ajaneet R5-luokan autot ja sijoittuivat yleiskilpailussa sijalle 11. MM-pisteistä ajaneiden WRC2-luokan autokuntien joukossa heidän voittomarginaalinsa oli 2 minuuttia 17 sekuntia. Kilpailun toiseksi nopeimman R5-kuljettaja Eric Camillin, joka ei kilpaillut MM-pisteistä, Huttunen ja Linnaketo voittivat 12,7 sekunnilla. Huttusen ajo oli pohja-aikatehtailusta huolimatta niin eleettömän varmaa ja kommentit omasta ajosta lyhytsanaisia, että ralliradiossa nuorukainen ristittiin syväjäämieheksi, eli suomalaiseksi, joka puhuu vähemmän ja ajaa enemmän.

Tällä kaudella Huttunen on EM-sarjassa osoittanut, että hänen vauhtinsa kestää vertailun asfaltillakin. Viime kausi Saksassa antoi asfalttiajoon hyvän pohjan, sillä kaikki Opel-sarjan osakilpailut ajettiin kestopäällysteellä.

- Saksan sarja oli SM-sarjan jälkeen luonnollinen seuraava askel uralla eteenpäin. ADAC Opel Rallye Cup on kovatasoinen sarja, jossa pääsee kustannustehokkaasti ajamaan asfalttiralleja. Kilpailu oli kovaa, mutta vauhtimme oli heti kohdallaan ilman yltiöpäisiä riskejäkin, Huttunen kertoo.

Jari Huttunen aloitti autourheilu-uransa 8-vuotiaana kartingin parista. Kotikonnuilta Kiuruvedeltä on matkaa lähimmälle kartingradalle yli 70 kilometriä, joten ihan tyypillinen harrastus karting ei Ylä-Savossa ollut.

- Kiuruvedellä toimi tuohon aikaan kartingkerho, johon äiti minut kuskasi, kun minua ei jalkapallo tai muu sellainen oikein kiinnostanut. Siitä se kipinä syttyi ja sen myötä minulle hankittiin oma auto.

Kartingura urkeni ja vauhtia riitti alusta asti. Saavutuksiksi kertyi muun muassa kaksi SM-kultaa Rotax-luokasta. Soralle ja lumelle Jari Huttunen siirtyi vuonna 2011, jolloin hän aloitti rallisprintin nuorten luokassa Suzukin puikoissa. Rallisprintissäkin kyyti oli heti kohdallaan ja Huttunen huimisteli piskuisella autolla kovia tuloksia.

Ensimmäinen ralli oli ohjelmassa heti ajokortti-iässä alkuvuonna 2013, ja saman vuoden aikana kalusto vaihtui isompaan Opeliin. Kotimaista rallia tarkasti seuraavat huomasivat Huttusen vauhdin viimeistään syksyllä 2013, jolloin hän säväytti ajollaan F-cupin päätösosakilpailussa Naantalissa. Saman vuoden lopussa hän liittyi AKK Driver Academyn jäseneksi.

Vuonna 2015 Huttunen ajoi ensimmäisen täyden kautensa Ralli SM -sarjassa SM3-luokan Citroën C2:lla. Debyyttikauden päätteeksi Huttunen juhli Suomen mestaruutta. Kausi sujui tavoitteen mukaisesti, vaikka tekniset ongelmat vaativat välillä veronsa. Huttunen voitti tuolloin myös AKK Sportsin järjestämän Tulevaisuuden Tähti -kilpailun ja pääsi sen myötä ajamaan Suomen MM-rallin Citroën DS3 R3T -autolla.


Heikki Pohjola - Ahveniston Moottorirata 50v

Belgian Poliisiralli
 
Belgian Poliisiralli
Hämeenlinnaan valmistui 50-vuotta sitten eli v.1967 yksi maailman hienoimmista moottoriradoista. Radan puuhamiehenä pidetään yleisesti everstiluutnantti evp Heikki Mikkolaa. Rata valmistui aikanaan vanhan hiekkakuopan alueelle eli samalla maisemoitiin vuosikymmeniä vanha soranottoalue harjun kyljestä.

Fian ulkomaalaiset tarkastajat kävivät radalla tarkastuksella ja he olivat näkemäänsä erittäin tyytyväisiä. Heidän mielestään rata oli kiistatta maailmanluokkaa ja he rinnastivat heti Ahveniston radan Japanin GP-rataan. Radasta oli aikanaan myös suunnitelmat täysimittaiseksi GP-radaksi. Suolenkiltä oli piirrosten mukaan puhkaistu tunneli takana olevan harjun läpi, lenkki harjun takana ja näin suolenkistä olisi tullut pidempi.

Alkuvuosina radalla kilpailivat myös maailman tähdet, kuten Johen Rindt, Jack Brabham, Jim Clark, Graham Hill, Ronnie Petterson, James Hunt, Niki Lauda, Keke Rosberg ja tietenkin Leo Kinnunen.

V.1973 moottorirata toimintoineen ajautui Hämeenlinnan kaupungin omistukseen. Tuon jälkeen radasta piti huolta vuosien ajan herra Allan Jaatinen. Nykyään ratatoimintoja ylläpitää kilpa-autoilija/yrittäjä Pertti Kurkisuonio.

Oma kosketukseni Ahveniston moottorirataan alkaa heti 60-luvulta, kun olin siellä isäni mukana. Hän oli vuosien ajan mukana järjestelytehtävissä mm. varikon portilla.

Minulla oli tuolloin tietenkin pääsy varikolle katsomaan oikeita kilpa-autoja ja niiden kuljettajia. Varikkoalue tuntui silloin paljon väljemmältä, sillä linja-auton kokoisia kuljetusautoja ym. ei juurikaan ollut käytössä. Kuskit ja heidän mekaanikkonsa olivat mielestäni vanhoja ja vielä vanhempia miehiä. Kaikki kuskit olivat yleensä ystävällisiä, mutta muutamalle kuljettajalle oli noussut mahdollisesti jotain kellertävää nestettä päähän ja heidän ylimielinen käytöksensä harmitti joka kerta talkoomiehiä.

Palkkana päivien työstä oli yleensä kisamakkara, sinappia ja jotain juotavaa.