Klikkaa ja lue uusin kerholehtemme!
Tervetuloa SPAUK ry kotisivuille Yhdistysesittelymme Lue kerholehteämme Yhdistyksemme historia Galleriamme Turva-automme esittely Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja Linkit
 
Spaukku 3 / 2018 - Päätoimittajan mietteitä

Spaukku 3/2018Päätoimittajan mietteitä: Kaukis: Tervehdys kaikille!

Lämmin, tai paremminkin helteinen kesä alkaa olla jo taakse jäänyttä elämää. Syksy tulee, sille ei mahdeta mitään. Eipä tuo haittaa, sillä Suomen neljä vuodenaikaa ovat jokainen omalla tavallaan erityisen mieleenpainuvia. Nytkin ikkunasta ulos kurkistaessani on helppo huomata syksyn osittain jo saapuneen. Puitten lehdet eivät ole enää niin kirkkaan vihreitä kuin ne olivat vielä pieni hetki sitten. Ovatpa kiireisimmät koivut alkaneet kellastuttaa lehtiään, ja luonto tavallaan puhkeaa uuteen väriloistoon. Innolla odottelen ensiviikkoista matkaa pohjoiseen Suomeen. Siellä on osittain maaruskakin jo alkanut. Erämaissa ihmismieli lepää, luonto on todellakin lähellä ihmistä ja taivas korkealla. Tulilla istuskeskellessa ja eväitä mutustellessa ei harmita mikään ja tuntee olonsa hyvin onnelliseksi kaiken maailman myllerrysten ja muutosten keskellä. Se on hyvä se.

Syksy tuo tietysti mukanaan omat haasteensa, jotka meidän kaikkien autoilevien pitäisi erityisesti huomioida. Ensimmäiseksi mieleeni tulee, että koulut ovat jo alkaneet ja liikkeellä on huomattava määrä lapsia ja etenkin sellaisia lapsia, jotka vasta harjoittelevat kulkemaan koulumatkoja porukoissa tai sitten ihan yksin. Olkaamme siis mieli valppaana ja turvataan osaltamme lasten koulutie.

Aurinkokin paistaa huomattavasti matalammalta kuin kesällä, joten kannattaa myös kiinnittää huomiota tuulilasin puhtauteen, ettei häikäisty lian takia ehkä juuri sillä ratkaisevalla hetkellä, jolloin näköaistia ja havaintojen tekemistä olisi erityisesti tarvittu.

Kuuman kesän jälkeen tien pinta asvaltoiduilla tieosuuksilla, ainakin minusta, on entistä sileämpi. Pinnalle on noussut pikeä, joka on tasoittanut tien pinnan. Pitää muistaa, että sanonta ”vesi on vanhin voitehista” pitää nytkin paikkaansa. Nimittäin märkä tienpinta saattaa olla erittäin liukas. Se kannattaa pitää mielessä, sillä eihän sitä koskaan tiedä, milloin se hätätilanne saattaa tulee eteen esim. nyt syksyisen hirvenmetsästyksen aikaan hirvien mahdollisesti poukkoillessa tiellä.

Kuuma kesä kuluttaa myös enemmän renkaita, jotka saattavat ajossa kulua yllättävänkin nopeasti varsinkin, jos pyöräkulmat ja rengaspaineet ovat olleet hitusenkin pielessä. Renkaiden kuntoon kannattaa nyt ennen kovempia syyssateita ja lehtikelejä kiinnittää huomiota. Jos renkaat alkavat olla pian vaihtokunnossa, kannatta ne ehdottomasti vaihtaa ja siten huolehtia omasta ja muiden tielläliikkujien turvallisuudesta. Nyt alkusyksystä näyttäisi olevan kesärenkaiden ostajilla oiva tilaisuus hankkia edullisesti renkaat, sillä hyviä tarjouksia näyttää olevan lähes kaikilla rengasliikkeillä.

Haluan toivottaa kaikille lehtemme lukijoille erityisen mukavaa ja reipasta syksyä. Ovathan puolukat ja sienetkin nyt parhaimmillaan. Siispä nyt ylös, ulos ja nauttimaan syksyisistä keleistä ja keräämään talteen luonnon antimia.

E & M: Pohjanmaa SM-ralli Seinäjoella

Rallin SM-sarja jatkui kuivissa, tuulisissa ja aurinkoisissa olosuhteissa Seinäjoella. Peruskuvio oli tuttu: kilpailukeskus hotelli Sorsanpesässä ja erikoiskokeet Ylistaron, Laihian ja Isonkyrön maisemissa. Kilpailun kokonaispituus oli peräti 360 kilometriä, joista kahdeksan erikoiskokeen osuus 107 kilometriä.

Ilmoittautuneita kilpailijapareja oli vain 106, joista ennakkotutustuttavissa luokissa 79. Kuuden paikallisen autourheiluseuran perustama Pohjanmaa Ralli ry vastasi järjestelyistä ja myös erikoiskokeiden toteuttamiset.

Turva-auto oli liikkeellä samalla miehistöllä kuin viikkoa aikaisemmin Kouvolassa. Niukkuudella yritetään pärjätä, onneksi loppuvuoden osalta tilanne on parempi, kun kaikkiin arvioituihin kilpailuihin löytyy tekijät.

Ennakkotutustumisen valvonta sujui mallikkaasti. Nuotittavat autokunnat jakaantuivat reitille tasaisesti, eikä heidän liikkumiseen erikoiskokeiden varrella tarvinnut puuttua. Kuukauden mittainen sateeton kausi oli kuivattanut tiet koviksi ja pölyisiksi. Osa käytettävistä erikoiskokeista oli kuitenkin kasteltu, suolattu ja lanattu aikaisemmin viikolla.

Ajoimme reittiä välillä "vastakarvaan" ja tarkkailimme nopeuksia. Kaikki reitillä olleet kilpailijat ajoivat rajoitusten mukaan, eikä jäljistäkään päätellen hurjastelua ilmennyt. Autoissa olevat järjestäjän seurantalaitteet ovat siistineet ajokäyttäytymisen nuotituksen aikana. Kilpailijat ovat sisäistäneet hyvin sen, että teiden saaminen kilpailukäyttöön on nykyään entistäkin vaikeampaa, joten liikkumisen reitillä on oltava sopivan rauhallista.

Alueellisista sulkuilmoituskylteistä selvisi rallin käyttöön varatut tiet. Tältä kovapohjainen paikallistie näytti eräässä ennakkovalvontapaikassa. Nuotittajat ajoivat siististi rajoitusten mukaan.

Kilpailunjohtaja Erkki Hemminki ja turvallisuusjohtaja Mikko Myllymäki pitivät etuautopalaverin. Perjantai-iltana ajettaisiin kaksi erikoiskoetta ja yötauon jälkeen lauantaina loput kuusi. Turva-auto liikkui reitillä 30 minuuttia ennen ensimmäistä kilpailijaa. Kilpailun johto tarkisti reitin 10 minuuttia ennen turva-autoa ja antoi suoritusluvan erikoiskokeille. 000- ja 00-autot saivat omat erityistehtävänsä ja tarkkailukohteet. Lisäksi he varmistivat aikakorttimerkintöjen oikeellisuuden.

Kilpailu sai odottamattoman ja äärimmäisen surullisen suunnan jo alkuvaiheessa, kun EK 1:llä tapahtuneen rajun ulosajon seurauksena paikalla ollut katsoja menehtyi välittömästi vammoihinsa. Tässä yhteydessä asiaa ei ole tarvetta käsitellä tämän enempää, koska tapahtumasta on uutisoitu laajasti eri medioissa. Todettakoon, että poliisi, onnettomuustutkintakeskus ja turvallisuus- ja kemikaalivirasto suorittavat jokainen omalla toimintasektorillaan tutkinnan onnettomuudesta, sen syistä ja seurauksista.

Kilpailu keskeytettiin ja autot palasivat reitiltä yötauolle.

Kilpailun johto oli päättänyt kuitenkin jatkaa kilpailua lauantaiaamuna. Ajettavana oli kuusi erikoiskoetta, noin 90 kilometriä. Plus kaksi huoltotaukoa Isonkyrön koulukeskuksessa, EK 4:n ja EK 6:n jälkeen. Ennen lähtöä kaikki kilpailijat kokoontuivat kilpailukeskukseen, jossa pidettiin hiljainen hetki onnettomuuden uhrille. Samalla kilpailunjohtaja kertoi lyhyesti tapauksesta ja jatkotoimista.

Rallipäivä sujui aikataulun mukaisesti ja sekunneista taisteltiin koko päivän. Palkintosijoitukset ratkesivat juuri tuolla viimeisellä pisimmällä erikoiskokeella numero kahdeksan (Päkki, 23.04 km), kun kolme nopeinta kuljettajaa järjestyksessä Erik Pietarinen, Marko Mänty ja Teemu Asunmaa olivat 0,6 sekunnin sisällä seitsemän ajetun EK:n jälkeen.

Asunmaa ajoi 2,2 sekuntia nopeammin kuin Pietarinen ja voitti yleiskilpailun 1,2 sekunnilla. Mänty puolestaan keskeytti ulosajon seurauksena. Huima voittokamppailu.

Rallia seurannut yleisö käyttäytyi todella hyvin ja he olivat sijoittuneet turvallisesti. Edellisen illan tapahtuma oli selkeästi vaikuttanut kaikkiin. Näin katsojat halusivat omalta osaltaan varmistaa kilpailun läpiviemisen. Ihmisiä liikkui tavallista vähemmän erikoiskokeilla meidän ajaessa reitillä. Ja kaikki reagoivat turva-auton antamiin ääni- ja valomerkkeihin.

Etuautojen loppupalaverissa käsiteltiin päivän tapahtumat. Erikoiskokeet olivat hyväkuntoisia ja kahteen kertaan ajetut tiet pysyivät käytännössä muuttumattomina. Ajourat eivät kuluneet, eikä irtosora poistunut oletetusti, lieneekö pitkä kuiva kausi syynä. Kommentit olivat samansuuntaisia, kilpailupäivä oli sujunut suunnitellusti ja aikatarkastusasemat toimivat kuten piti. Katsojien käyttäytyminen sai kaikilta etuautomiehistöiltä erityistä kiitosta. Perjantain onnettomuutta ei lähdetty spekuloimaan.

Jouni Kyröläinen: Autoglym ralli

PR-racing järjesti jälleen heinäkuun puolivälissä perinteisen testirallin Sastamalassa. Kisassa ajettiin seitsemän erikoiskoetta, joiden yhteispituus oli noin 120 kilometriä. MM-sarjan kärkikuskit olivat samaan aikaan Virossa, mutta mukaan oli saatu kuitenkin WRC2-luokassa MM-sarjaa kiertävä norjalainen Ole Christian Veiby. SPAUK:sta rallin turvallisuustehtäviin osallistuivat Jouni Kyröläinen ja Tuomas Vuori.

Perjantai

Autoglym-ralli alkoi osaltamme perjantaina varhain aamulla. Saavuttuamme kilpailukeskuksena toimineelle Häijään Nesteelle, saimme kilpailutoimistosta nipun materiaalia ja ohjeet nuotituksen valvontaan. Samalla kuulimme, että Pirkanmaan aluepelastuslaitokselta tulisi kilpailun ajaksi palomestari jonkun etuauton kyytiin liittyen aiemmin kesäkuussa Seinäjoella ja Porissa autokilpailujen yhteydessä tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Pelastuslaitoksen edustajan oli tarkoitus tarkkailla ja tehdä huomioita kilpailun turvajärjestelyistä.

Palomestarin mukaantulo kirvoitti mielipiteitä niin puolesta kuin vastaankin. Kisan turvallisuusjohtaja Jari Parto totesi kuitenkin, että kaikki toimenpiteet, joiden tarkoitus on tehdä moottoriurheilusta entistä turvallisempaa, ovat tervetulleita. Lopulta kuitenkin kävi niin, että pelastuslaitokselta ei saapunut edustajaa paikalle.

SPAUK:n tehtäväksi nuotituksen valvonnassa annettiin kiertää reittiä vastakarvaan ja näin kiinnittää kilpailijoiden huomiota vastaantulevaan liikenteeseen. Tiethän ovat nuotituksen aikana kaikkien käytettävissä. Järjestäjän puolelta reitillä olivat nopeuksia valvomassa Harry Saine ja Juha Keskinen. Nuotitus sujui asiallisesti ilman ylilyöntejä ja -nopeuksia.

Perjantai-iltana päästiin vielä tositoimiin, kun kisassa ajettiin yksi erikoiskoe sateen huuhdellessa läntistä Pirkanmaata ukkosen säestämänä. Yleisöerikoiskokeena ollut Perämaa ajettiin tänä vuonna toisinpäin verrattuna edelliseen vuoteen. Muutenkin erikoiskokeet olivat samat kuin viime vuonna, vain ajosuunnat olivat vaihtuneet. Ensimmäinen pätkä meni meiltä leppoisasti läpi ajellen.

Lauantai

Varsinainen kilpailupäivä valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Lauantaina ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta ja olosuhteet olivat mitä mainioimmat kilpailijoille ja varsinkin katsojille.

Meidän osaltamme lauantai sujui perjantain tapaan leppoisissa tunnelmissa. Järjestäjät olivat tehneet hyvää työtä ja katsojat olivat sijoittuneet reitillä turvallisiin paikkoihin. EK5:llä saimme johtokeskuksesta tehtäväksi saattaa pätkän varrelta kuorma-auto pois reitiltä. Olimme kuitenkin vielä kaukana saatettavasta ja edellisellä siirtymällä. Niinpä soitimme reittiturvaan ja kysyimme, josko saatto sopisi heille paremmin. Ilmeni, että he tulivat juuri puhelun aikana kohtaan, mistä saatto pitäisi lähteä. Niinpä kuorma-autoilijan odotus reitin varrella jäi odotettua lyhyemmäksi, koska reittiturva saatteli autoilijan pois pätkältä.

Jos meidän osalta kilpailu sujui letkeästi ilmastoidussa ja mukavassa autossa, kilpailijoilla oli hikiset oltavat kuumissa kilpureissaan. Myös reitti oli edellisvuoden tapaan erittäin vaativa. Kilpailussa tapahtuikin lukuisia ulosajoja.

Pahin ulosajo tapahtui erikoiskokeella kuusi hollantilaiselle parille Andre de Vries - Timo van derMarel. Subaru oli lähtenyt lapasesta, suistunut tieltä ja ilmalennon jälkeen päätynyt kyljelleen kaurapeltoon ja syttynyt palamaan. Ripeät ja neuvokkaat järjestysmiehet ja katsojat olivat auttaneet kilpailijaparin nopeasti palavasta autosta ulos. Pian tämän jälkeen auto oli tuhoutunut täysin räjähdysmäisessä palossa.

Rallit.fi-sivuston tietojen mukaan de Vries selvisi onnettomuudesta pelkällä säikähdyksellä. Van derMarel sai avomurtuman oikeaan käteen. Lisäksi hänellä oli ollut pientä verenvuotoa aivoissa ja keuhkoissa.

Yleiskilpailun voiton vei Emil Lindholm, jonka voitossa oli historian siipien havinaa. Emilin isä, Sebastian Lindholm, voitti aikoinaan Autoglym-rallin kolmesti vuosina 2001-2003. Nyt rallin voittajaluettelosta löytyvät isän ja pojan nimet. Nuoren Lindholmin uran ensimmäinen yleiskilpailun voitto oli ylivoimainen, sillä hän ajoi kisassa viisi pohja-aikaa ja voitti toiseksi tulleen Jarkko Nikaran 29,7 sekunnilla. Kolmanneksi kaasutteli Ole ChristianVeiby.

Sari: Lahti Historic Rally

Kesää oli ehtinyt kulua jo sen verran, että rallireppuun piti pakata tavaraa vähän pidemmäksi aikaa. Lahti Historic Rally on nimittäin neljän päivän reissu. Keskiviikko ja torstai valvottiin nuotitusta, perjantai ja lauantai ajettiin kilpaa.

Nuotitusjakso oli todella rauhallinen. Muutamalle jouduttiin huomauttamaan ihan vaan suullisesti, että nyt jos ei tahti rauhoitu, niin menee maksun puolelle. Se riitti, eikä maksulappuja jaettu. Varsinainen kilvanajo alkoi perjantaina perinteisesti Lahden satamasta ja vaikka oli arkipäivä ja suhteellisen aikainen aamu, niin paikalle oli saapunut yleisöä ihailemaan kilpurikaunottaria. Kaupungista ulos reitille lähdettiin vähän toista kautta kuin yleensä johtuen siitä, että koko Lahden kaupunki tuntuu olevan kaivauksien ja korjauksien alla, samoin kuin alkumatka siirtymää tiellä 12. Tämä oli kuitenkin huomioitu hyvin aikataulussa, joten ei paniikkia, eikä ilmeisesti hirveitä ruuhkiakaan.

Rallissa ajettiin 12 erikoiskoetta, jotka jakautuivat kahdelle päivälle niin, että aamupäivällä ajettiin kolme pätkää, joiden jälkeen Lammin Betonin piha-alueelle huoltotauolle ja tauon jälkeen aamun pätkät uudestaan, molempina päivinä. Koko reitin pituus oli alun perin liki 634 kilometriä, josta erikoiskokeita rapiat 161 kilometriä. Perjantai oli kerta kaikkiaan kummallinen kilpailupäivä. Siitä huolimatta, että oli aivan jumalattoman kuuma, plusasteita 32, ja arkipäivä, oli katselijoita ilmaantunut myös reitin varrelle. Mitään huomautettavaa ei kuitenkaan ilmaantunut. Aikataulu piti ja kaikki toimi kuin se kuuluisa sveitsiläinen kello.

Me vain ajeltiin reitti läpi ja todettiin, että hyvin menee. Lauantaina oli sellainen muutos, että kun aikaisempina vuosina on lähdetty suoraan yötauon Parc Fermè:sta reitille, lähdettiin nyt satamasta. Tämän jälkeen ei sitten mennytkään, kuten siellä kuuluisassa huvilassa Vaasassa. Aamun ensimmäinen erikoiskoe 7 meni vielä hyvin mutta seuraava, 8/11, joka oli hieno pätkä ja joka me onneksi päästiin ajamaan vielä läpi, osoittautui varsinaiseksi kovan onnen pätkäksi. Ensin aamulla siellä tapahtui paha ulosajo, joka vaati ambulansseja paikalle ja lopulta kilpailun johto päätti ajattaa kilpailijat vaihtoehtoista reittiä. Maailmalta kantautuneiden tietojen perusteella autokunta ilmeisesti selvisi arvioitua pienemmillä vahingoilla.

Kilpailu jatkui normaalisti kunnes, siinä kun odottelimme pääsyä erikoiskokeelle 10, kuului Virvestä pätkän 11 EVA:n viesti, että heillä on siellä maastopalo. Ilmoitus on tullut suuruusluokkana keskisuuri. He olivat matkalla tarkastamaan tilannetta. Kun vielä hetki odoteltiin, niin tuli pelätty ilmoitus, että palo onkin suuruusluokkaa suuri ja että erikoiskoetta ei ajeta. Taas mentiin vaihtoehtoiselle reitille. Verkkaisen perjantain jälkeen kisaan tulikin äkkiä hässäkkää. Mehän ei tietenkään reitillä tiedetä, mitä kaikkia jumppaliikkeitä johtokeskuksessa on jouduttu onnettomuuksien johdosta tekemään, mutta sellainen kuva jäi, että siellä on oltu hyvin hereillä päätösten suhteen eikä jääty vatvomaan, että mitä tehdään.

Reitti oli hieno. Hiukan epäilin, että kuinkahan mahtaa pöly haitata kilpailijoita. Onneksi tuuli yltyi ja tietääkseni aikataulumuutoksilta vältyttiin. Ja satoihan tosiaan jossakin reitin varrella jopa pari milliä vettä.

Hieno kilpailu jälleen kerran ja mikä olisikaan oikea päätös tällaiselle kuin kolmoisvoitto Suomeen. Se on aina yhtä sykähdyttävää kuunnella Maamme-laulua ja katsella kun keskimmäiseen lippusalkoon nostetaan Suomen lippu. Voitte uskoa fiiliksen, kun lippu nostettiin nyt kaikkiin kolmeen salkoon. Tuhannesti onnea vielä kerran kisan voittoon Volvolla ajaneelle Jari Kankaanmäelle ja kartturille Enni Mälköselle. Toiseksi Audilla ajoi Ville Silvasti kartturinaan Asko Sairanen ja kolmannen podium-paikan lunasti niin ikään Audilla wanha herra Antero Laine kartturina Jari Nukarinen.

Tässä kesälomia odotellessa ehtii vielä kipaista Kitteelle F-Cupin kisaan turva-autoilemaan ennen siirtymistä maaseudun rauhaan.

Jukka Lisma: Turva-autoilemassa SM-rallisssa 31.8-1.9.2018

Perjantaiaamuna Kyröläisen Jouni ajoi melkein kukonlaulun aikaan kotipihaani Mersulla. Siitä alkoi matka kohti Sastamalan Vammalaa ja Vexve Areenaa, joka toimi Enset Oy SM-rallin kilpailukeskuksena. Rallin erikoiskokeet sijoittuivat Sastamlan lisäksi Huittisen alueelle.

Saatuamme kilpailukeskuksessa erittäin maittavan aamiaisen ja kilpailumateriaalin, sekä tavattuamme kilpailunjohtajan Jari Tuomiston, lähdimme valvomaan ennakkotutustumista. Mersun nokka kohti Huittista ja erikoiskoetta 1. Siellä pysähdyimme muutamaan paikkaan ennaltaestävästi. Pysähdyspaikoilla myös tuli jutustelua parin paikallisen kanssa ja sen jälkeen palasimme kilpailukeskuksen kautta Sastamalan keskustaan lounaalle. Seuraksi kiinalaiseen ravintolaan saimme paikallisen poliisipartion.

Lounastauon jälkeen suunnaksi ek 3/6. Siellä tuli vähän töitäkin. Varsin kapealla tieosuudella oli nuotittamassa ollut kilpailija ja vastaantullut mainosten asettelija hipaissut toisiaan ja syyttely oli kiivasta puolin ja toisin. Kosketus oli ollut onneksi niin ohut, että ainoastaan vastaantulleen auton vanteeseen oli jäänyt renkaan kumia. Nuotittamassa olleessa autossa ei näkynyt mitään. Kun olimme saaneet jäähdyteltyä suurimmat tunteet asiassa päästiin kättäpäällesovintoon ja poistuimme kaikki paikalta hyvällä rallimielellä. Tämän jälkeen vielä käynti kilpailukeskuksessa ja siitä kohti kotia.

Kilpailupäivä

Lauantaiaamu ja varsinainen kilpailupäivä alkoi jälleen aamiaisella ja etuautopalaverilla. Siitä pääsimme rauhassa ja kiireettä siirtymään Huittisen ABC:n piha-alueelle, mistä oli kilpailun lähtö. Jone antoi kuskin paikalta asiantuntevan haastattelun kilpailun lähettäjälle ja eikun matkaan.

Ek:lla 1 oli runsaasti katsojia ennakkoaavistusten mukaisesti. Valitettavasti pätkä keskeytettiin noin 15 kilpa-auton jälkeen ulosajon vuoksi. Selvittely vei sen verran aikaa, että se muutettiin siirtymäksi. Ek 2 pääsi kuitenkin alkaamaan ajallaan ja se sujui kaikin puolin hyvin.

Ek:lla 3 olimme jo matkalla, kun saimme käskyn pysähtyä väliturvapisteelle. Siellä oli makkaranmyyjä saanut sairaskohtauksen ja jäimme tekemään avustavia toimenpiteitä. Paikalla oli onneksi ollut jo sairaskohtauksen alkaessa palomiehiä, jotka olivat saaneet tilanteen hallintaan. Ambulanssi kuljetti potilaan pois paikalta ja kilpailu jatkui aikanaan jonkin verran myöhässä.

Ek:lla 4 eräässä katsojia kiinnostavassa kohdassa oli järjestysmiehellä ollut hankaluuksia tottelemattoman miesporukan kanssa. Pysähdyimme ek:n lähdössä saamamme pyynnön perusteella kyseiseen kohtaan. Porukka oli kuitenkin jo viisaasti häipynyt ja järjestysmiehen kanssa käydyn lyhyen keskustelun jälkeen jatkoimme matkaa.

Rallin loput neljä erikoiskoetta sujuivat mukavan tylsästi eli meidän korviimme ei tullut mitään isompia ongelmia. Tai ainakaan sellaisia, mihin meitä olisi tarvittu. Ja viimein rallin maalissa AT:lla tavattiin jälleen Laakson Antti!

Rallin voitti Eerik Pietarinen, joka varmisti samalla SM1-luokan mestaruuden.

Omaan turva-autouraan tuli jälleen yksi erittäin mukava ja mielestäni hyvin sekä ammattitaidolla järjestetty ralli. Kerhon turva-autotarroja jakamalla saatiin päivän mittaan paljon hymyjä huulille. Monesta suunnasta kuultiin Spaukin ja turva-auton tarve sekä toive, että toiminta edelleen jatkuisi. Toivottasti ei omalta(kaan) osalta jäänyt viimeiseksi ralliksi...

Harri Savolainen: Orimattilaralli 7.7.2018 ”tehdasautossa”!

Jokunen kuukausi ehtikin vierähtää edellisestä rallista ennen Orimattilan kisaa. Kyselyjä kartturiksi on tullut, mutta enpä ole saanut kisoja mahtumaan eläkeläisen kiireiseen aikatauluun!

Kari Koskelainen oli vailla kyydittävää Orimattilaan ja kovin mieluusti lähdinkin reissuun. Karilla on harvinainen menopeli, eli Skodan tehtaan aikanaan rakentama Felicia. Siis, pyydän huomoimaan, tehdasauto, jollaisessa ei ole tullutkaan istuttua aiemmin. Peliä en esittele sen enempää, mutta hevosvoimien osalta voitaneen sanoa niitä olevan koneessa vähemmän kuin kuljettajaparilla on yhteistä ikää! Ketä kiinnostaa, niin voi laskea paljonko niitä on? Karilla on myös reservissä toinen kunnostuksen jälkeen ajamaton Felicia tallissaan!

Ja eikun nuotittamaan perjantaina. Aina kun uuden kaverin kanssa lähtee kynäilemään, niin ainakin minulta ottaa muutaman minuutin päästä ns. ”kuskin juoneen kiinni”? Joku sanoo, ettei sillä ole merkitystä mitä se sieltä suoltaa, kirjoittaa vaan paperille ja lukee kun pyydetään. No näinhän se teknisesti onkin, mutta itse pidän tärkeänä saada myös ”henkisemmän” yhteyden kaveriin. Näin uskon kartturina pääseväni parempaan tulokseen? No, hyvinhän se yhteys syntyi ja Karin persoonalliset nuotit piirtelin vihkoon.

Lauantaina aamusta oli mukavan lämmintä ja se tiesi juomarikasta päivää konttorissa. Karilla oli selässään ”kaatoapina”, joka istui siellä sitkeästi ja hillitsi menoa. Tosin, olimme luokassa, jossa muilla kuskeilla oli perälaudassa merkintojä M3 ja 325i. Kuuluisissa hevosvoimissa se tarkoitti noin 130-200 hepan tappiota meille. Mutta mitäs sitten, hauskaahan oltiin tultu pitämään ja rattoisasti se päivä kuluikin. Tuumattiin viimeisellä 13:n kilsan pätkälle lähtiessä, jotta josko karistettaisiin se apina harteilta ja ajettaisiin hieman reippaammin? No, sit mentiin se 13 kilsaa reippaasti ja nostelematta. Maalissa katselin aikoja, eikä huonolta näyttänytkään. Olimme jääneet luokan voittajalle Tomi Palmille 10,7 sekuntia, johon saatoimme olla varsin tyytyväisiä. Seitsemän auton joukossa aikamme riitti kolmanneksi! Hyvä päätös rallille!

Suunniteltiin vähän jatkoakin, kun yhteiselo autossa, eikä sen ulkopuolella, päättynyt veetuiluun eikä nyrkkitappeluun. Lammille piti lähteä, vaan otimme pakkia kun Karilla on rakennuskiireitä. Mutta tulemme vielä näytille jossain kisassa! Felicia rules!

Hyvää syksyä ja kovia kisoja!

Kaukis: Neste Rally Finland 2018

Maailman parhaaksi ralliksi jo useamman kerran valittu Suomen MM-ralli, Neste Rally Finland, ajettiin heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. Reittitiimi oli jälleen kerran tehnyt erinomaista työtä, ja ajettavat erikoiskokeet olivat niin katsojien kuin kilpailijoidenkin mieleen. Loppuhuipentuma nähtiin Ruuhimäen Power Stagenakin ajetulla erikoiskokeella, jossa kilpailijat suorastaan lensivät maaliin. Rallin voitti Viron Ott Tänak kartturinaan Martin Järveoja Toyota Yariksella aivan ylivoimaiseen tyyliin. Onnea heille! Onnea myös Jari-Matti Latvalalle kolmannesta ja Teemu Suniselle kuudennesta sijasta.

WRC2-luokassa Erik Pietarinen pokkasi voiton Jari Huttusen ollessa toinen. Kalle Rovanperä jäi kisassa neljänneksi ylivoimaisesta johdosta autorikon takia. Huimia ukkoja kaikki. Onnea myös heille.

Kilpailu sujui kaikkinensa suunnitelmien mukaan. Nyt ei ollut harmina runsaat vesisateet, jotka esimerkiksi viime vuonna pehmittivät monet p-alueeksi suunnitellut pellot, joten sinne ei ollut sitten menemistä. Nyt kesä helli meitä totisesti, ja ainakaan säiden puolesta ei tarvinnut kenenkään nähdä ylimääräistä vaivaa. P-alueet kestivät hyvin ja pysäköinnissä ei ollut suurempia ongelmia. Ainoita ongelmia sen suhteen taisi olla niillä, jotka kuvittelivat pääsevänsä pätkille aivan viime tingassa. Katselijoita oli liikkeellä taas sen verran paljon, että monet p-alueet täyttyivät jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistä kilpailijaa erikoiskokeella. Ehkäpä ensi vuonna katsojat sitten suunnittelevat aikataulunsa paremmin.

Etukäteen pelättiin aivan perustellusti, että erittäin kuivan kesän takia mm. metsä ja maasto oli niin kuiva, että metsä- tai maastopalojen mahdollisuus oli ilmeinen. Asiasta tiedotettiin erityisen paljon mm. ralliradiossa. Avotulenteko oli ehdottomasti kielletty niin erikoiskokeilla kuin majoitukseenkin varatuilla alueilla maastossa. Tulentekoa ja erityisesti kertakäyttögrillien käyttämistä valvottiin tehokkaasti.

Ralliradion kautta viestitettiin myös täyttyvistä p-alueista erikoiskokeilla, mahdollisista liikenneruuhkista jne. Ralliradion väki asiantuntijoineen piti rallikansan ajan tasalla, mitä erikoiskokeilla ja muutoin reitillä oli tapahtumassa. Kiitos siitä heille.

Muita huolenaiheita järjestäjillä olivat maastossa ampiaiset ja käärmeet, joita oli huomattavasti enemmän kuin aikaisempina kesinä. Käytiinpä ampiaisenpistoille allergisia ja käärmeen puremiksi joutuneita ihmisiä hakemassa hoitoon jopa helikopterilla. Ensiapu oli todella tehokasta. Turhaan ei kilpailun EA-helikopteria lennätetty Suomeen Ranskasta saakka.

Onneksi ei pahempia ulosajoja, tulipaloja jne. sattunut. Järjestäjä ja viranomaiset olivat kyllä erinomaisesti varautuneet lähes kaikkeen mahdolliseen ja eri tilanteet oli mietitty ja harjoiteltukin etukäteen, joten kaikki hyvin.

Tällaisen MM-rallin rakentamisessa on aivan valtava työ. Eri sektoreita on paljon ja niissä tekijöitä vielä enemmän. Ei siis ihme, että nyt jo ensi vuoden kilpailua suunnitellaan kovaa vauhtia.

Reittivastaavilla on jo hahmotelmia tulevasta ja toivoa vain sopii, että kaikki suunnitelmat kävisivät toteen. Ensi kesänä nähtäisiin taas entistä parempi reitti kilpailijoilla ajettavana ja katsojilla katsottavana. Toivottavasti reitillä asuvat tai asumuksia siellä omistavat olisivat suosiollisia ja antaisivat tiestönsä kilpailun käyttöön. Myös katsojat voivat omalla käyttäytymisellään edistää näitä tavoitteita. Kaikki mikä kannetaan maastoon , tuodaan sieltä myös pois ja kunnioitetaan toisten omaisuutta ja luontoa.

Vielä ei pystytä sanomaan, kuinka paljon katsojia oli rallia katsomassa. Tilastot tulevat aikanaan, mutta ennakkoarviot ovat sellaiset, että katsojia oli saman verran kuin viime vuonnakin, ehkä enemmänkin. Yleisesti ottaen kisasta on tullut erittäin paljon positiivista palautetta niin katsojilta, kilpailijoilta kuin talleiltakin. Toki ainahan on parannettavaa, sehän on selvää.

Neste Rally Finland oli kuitenkin erittäin hieno kilpailu ja järjestelyt olivat aivan huippuluokkaa. Siitä iso kiitos ihan kaikille rallintekijöille meidän kaikkien moottoriurheilusta kiinnostuneiden puolesta!

Neste Ralli veti enemmän tv-yleisöä kuin James Bond - Rallilähetykset Nelosen viikon katsotuimpia

Virolaisen Ott Tänakin voittoon päättynyt huima MM-rallin Suomen osakilpailu veti kesähelteestä huolimatta hyvin katsojia Nelosella. Vapaan kanavan keskikatsojamäärät olivat kuluneen viikon korkeimmat ylittäen 007:n elokuvaseikkailut reilusti. Myös rallilähetysten tavoittavuus oli huippuluokkaa. Virolaisen Ott Tänakin voittoon päättynyt huima MM-rallin Suomen osakilpailu veti kesähelteestä huolimatta hyvin katsojia Nelosella. Vapaan kanavan keskikatsojamäärät olivat kuluneen viikon korkeimmat ylittäen 007:n elokuvaseikkailut reilusti. Myös rallilähetysten tavoittavuus oli huippuluokkaa.

“Olemme erittäin tyytyväisiä katseluiden määrään sekä Nelosella että Ruudussa. Neste Rallilla on erityinen paikka suomalaisten sydämissä ja se näkyy lähetysten saamassa kiinnostuksessa. Oli jälleen kerran hienoa tarjota kesän kohokohta tälle rallikansalle”, kertoo vastaava tuottaja Markus Wennäkoski Neloselta.

Nelosen sopimus rallin MM-sarjan lähetysoikeuksista päättyy tähän vuoteen. MM-rallisarja ja erityisesti Neste Ralli ovat nyt hyvässä nosteessa ja oikeudet ovat monen mediayhtiön kiinnostuksen kohteena. Formula 1:n oikeuksien kohtalo ratkesi MTV:n solmittua jatkosopimuksen ja rallioikeudet ovat seuraavana vuorossa.

”Meille Neste Rallin järjestäjänä on tärkeää, että tapahtumamme liikkuvan kuvan kokonaisuutta kehitetään entisestään. Nelosen luvut osoittavat, että rallilla on imua. Ralli on muuttunut nykyaikaiseksi mediatuotteeksi, jossa on nykyään mahdollista seurata jokaisen rallin jokainen EK suorana lähetyksenä WRC All Live -palvelun kautta ja muutenkin lähetystuntien sekä käytettävän videomateriaalin määrä on moninkertaistunut”, toteaa AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

Harri Savolainen: Jyväskylässä NORF ja VEHO Oy:n ”mannekiinina”!

Yhteistyökumppanimme VEHO Oy oli varannut ständin Neste Rally Finlandin WRC-aukiolle. Sinne tarvittiin kerhomme edustaja paikalle ja kun satuin olemaan joutavin niin sinne vaan, edustamaan!

Laitoimme esille kerhomme turva-auto MB GLC:n, Made in Uusikaupunki, sekä GLC 63 4-MATIC V8 Biturbo AMG-version. Tänä vuonna ständin valinta ei ollut aivan niin hyvä kuin se oli ollut kesällä 2017. Jouduimme jostain syystä melko syrjään lasten mikroautoradan viereen. Paikka oli pussinperä, josta syytä ohikulkevaa ihmisvilinää ei ollut. Tämä vähensi merkittävästi vierailijoiden määrää edelliseen vuoteen verrattuna. Huonon sijainnin toki korvasimme tuotteiden laadulla sekä varsinkin Vehon edustajien Pekka Kosken ja Mira Simonahon ammattitaidolla. Paikan viritteli kuntoon Teijo Lahti DEZOO Oy:n väen kanssa.

Toimimme vierekkäin FIA:n ja AKK:n pyörittämän Turvassa Tiellä kampanjaväen kanssa. VEHO on myös mukana tukemassa tuota hanketta. Virallinen POLIISI on niin ikään mukana mutta SPAUK Ry kerhona ei kuulu heidän yhteistyökumppaneihinsa. Mutta kun virallista poliisia ei näkynyt, niin annoin vastauksia monenmoisiin poliisin työtä koskeviin ja liikenteeseen liittyviin kysymyksiin. Vaikka eläke on juossut jo parisen vuotta, ei aivan kaikki ammatti osaaminen ole päässyt unohtumaan. Tosin on tunnustettava, jotta pariin kysymykseen jouduin hankkimaan vastauksen muualta. Olen sittemmin antanut oikeat vastaukset heille, joten nekin on hoidettu ja pois mielestä! Yhteen esitettyyn kysymykseen en tosin osaa vieläkään vastata enkä katso olevan tarpeenkaan penkoa vastausta, totta vai tarua? Yksi ihminen nimittäin kysyi minulta, ”Näin juuri poliisinaisen, jolla oli virkapuku ja puolikorkokengät jalassa? Onko se sopivaa ja turvallista? Eihän hän voi juosta niillä rosvojen perässä”? Vähän sisällä hymyilytti ja vastailin ympär
ipyöreästi, ”Vaikea sanoa kun en ole itse nähnyt. Tosin oudoltahan tuo kuulostaa.”, tyyliin! Tähän kysyjä tyytyi kun ei jatkanut aiheesta sen enempää.

Päivät kuluivat hyvien ilmojen kera kisaa seuraillen. Kartingradalla kävi kova vilske kun naperot kävivät kokeilemassa ajamista. Jakelimme osallistujille kerhon kortteja ja saimme runsaasti nuuskia pakokaasuja tuulen puhallellessa meihin päin radan suunnasta. Tämä ei ollut mitenkään miellyttävää ja lienee ollut osasyy iltaiseen päänsärkyynkin? Luvalla sanoen autoista tulee pirun paha käry! Oliskohan aika siirtyä vastaavissa tapahtumissa sähköllä toimiviin ajopeleihin?

Seurailin Turvassa Tiellä porukan toimintaa ja ilokseni voin kertoa, että pidin näkemästäni. En yksin sen vuoksi, että heillä oli näyttävä tiimi vaan erityisesti he kun osasivat käsitellä lapsia sekä aikuisia hyvin kohteliaasti ja määrätietoisesti. Porukan teltta oli umpinainen ja arvatenkin kuuma pätsi. Onneksi samalla pihalla oli RAMIRENT:n esittelyvaunu, josta he saivat lainaksi tehokkaan simpukkapuhaltimen telttaansa. Kiitos vaan RAMIRENT, kelpasi sillä konstueläkeläisenkin tuulettaa selkää ja päästää ilmaa housunpunttiin! Turvassa Tiellä kampanja on mielestäni täyttä asiaa laidasta laitaan. Liikenteen turvallisuuden eteen ei koskaan tehdä liikaa hommia. Ikäviä uutisia kuolemista liikenteessä saamme lukea päivittäin.

Kisasta lienee turhaa kirjoitella mitään? Uutisähky sen tiimoilta on valtaisa, joten antaa olla enemmittä tai sittenkin, jännäähän se oli viime metreille saakka! Kiitos VEHO Oy:n Lehdistöpäällikkö Pekka Koski ja aina niin iloinen Assistentti Mira Simonaho, Teijo Lahti ja Turvassa Tiellä kampanjaväki. Osaavien ammattilaisten kanssa on mukava tehdä hommia!


Eero & Kukkis & Pauli: VIP-vieraana Kakaristossa

Belgian Poliisiralli Tämän vuoden kotimaisen MM-rallin seuraaminen sai uuden ulottuvuuden, kun tarjoutui mahdollisuus katsoa EK 14/17:n (Kakaristo) tapahtumia aitopaikalta VIP-statuksella Aki Teiskosen vieraana. Kesälomamökkeilyyn tuli poikkeavan mielenkiintoinen lauantaipäivä.

Aki Teiskosen yhtiö Atemark Oy on vuodesta 2004 lähtien pystyttänyt Neste Rallin erikoiskokeille metsään VIP-telttoja yritysasiakkaille. Teiskosen omaan ralliuraan on kuulunut mm. Neste Rallin N-ryhmän voitto vuonna 2005.

Teiskonen VIP tarjoaa vierailleen buffet-tyylisesti ruokaa ja juomaa, niin ettei kukaan jää nälkäiseksi. VIP-pakettiin kuuluu siis kaikki oleellinen - kuljetukset, ruoka, juoma, suorat live-lähetykset isoilta screeneiltä sekä tietenkin hyvä tunnelma. Mahdollisuus on myös mm. helikopterikuljetuksiin. Organisaatiossa on mukana lähes sata päätoimista ja osa-aikaista työntekijää sekä aliurakoitsijoita.

Tämän vuoden Neste Rallissa yli 2 000 asiakasta nautti TeiskonenVIPin tarjoamista palveluista, kun aloitusvuonna 2004 heitä oli vain alle 100. Pääosa asiakkaista oli suomalaisia yrityksiä Keski-Suomesta, Tampereelta ja Helsingin seudulta. Perjantaina VIP-alue oli Oittilan erikoiskokeella Korpilahdella ja lauantaina Kakaristossa.

Aamusella siirtyminen Jyväskylään Harjulle ns. turistilaiturille, jossa Aki avustajineen ohjasi osallistujat busseihin. Reilu puolen tunnin matka sujui ilman ruuhkia, vaikka rallikansaa näytti olevan liikenteessä sankoin joukoin.

Perillä muutaman sadan metrin kävely ns. Tommin hyppyrin kohdalle, jonne oli rakennettu toimivat ja riittävät rakennelmat sekä ruokailuun että rallin seuraamiseen nousevissa istumakatsomoissa. Lisäksi paikalla oli useita henkilönostimia ja nostolavoja, joille halukkaat pääsivät laajentamaan katsomoelämyksiä yläilmoista.

Belgian PoliisiralliRallipäivä alkoi runsaalla ja maukkaalla brunssilla ennen ensimmäistä ajokertaa. Vaikka ympäristö oli perinteistä keskisuomalaista peltomaisemaa, niin kaikki ruokailut hoidettiin "oikeilla" aterimilla.

Brunssi
Leipävalikoima, Karjalanpiirakka, Croissant
Juusto- ja leikkelevalikoima
Kylmäsavulohi
Tuore valikoima
Coleslaw
Kasvispiirakka
Kinkku-Pekonipiirakka
Espanjalainen munakas
Nakit, Lihapullat
Jälkiruokakahvit
Makea leivonnainen ja hedelmävalikoima

Ensimmäinen ajokerta näytti kuljettajien ja tallien voimasuhteet yllättävänkin selvästi. Toyota vei ja muut "vikisivät"! No ehkä ei nyt ihan noin jyrkästi, mutta erot olivat havaittavia.Kaikki kärkikuljettajat ovat todellisia sorateiden virtuooseja, sillä autojen nopeudet ovat käsittämättömän kovat. Ja samoin myös hidastuvuus jarrutuksissa.

Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja maisemat olivat kesäisen kauniit. Runsas vierasjoukko näytti viihtyvän sekä varjossa telttojen suojissa että ulkona paisteessa, jossa oli tarjolla kierrosten välissä monenlaista aktiviteettia eri näytteilleasettajien ständeillä. Alueen oma kuuluttaja piti huolen kilpailun tulospalvelusta ja taustoitti viikonvaihteen tapahtumia. Myös vetomiesten suoritukset kiinnostivat läsnäolijoita. Tuo hyppyri koitui muutaman auton kohtaloksi, kun kuljettajat olettivat autojen tekniikan kestävän myös näyttävän ilmalennon jälkeistä laskeutumista. No, ralliyleisö palkitsi heidät kuitenkin raikuvilla suosionosoituksilla.

Belgian PoliisiralliPäivällinen nautittiin sopivasti ajokertojen välissä. Näyttävä ja herkullinen kattaus ei jättänyt toivomisen varaa. Tarjolla oli runsas valikoima syötävää. Vaikka väkeä oli runsaasti, kaksi tarjoilulinjaa piti jonottamisen minimaalisena. Myös juomien tarjoilupiste oli riittävän kokoinen janoisen kansan iloksi.

Päivällinen
Hedelmäinen vihersalaatti
Kanapastasalaatti
Chorizo-perunasalaatti
Metsäsienisalaatti
Marinoidut kasvikset
Tomaatti-mozzarellasalaatti
Ralliperunat
Savulohi ja sipuli-smetanakastike
Palvattu porsas ja paholaisen hillo
Jälkiruokakahvit
Makea leivonnainen ja hedelmävalikoima

Näiden lisäksi tarjolla oli valvottu narikka ja latauspiste sähköisille viestimille sekä aurinkovoiteita erilaisilla kertoimilla rasvauspisteessä. Kaikki oleellinen oli siis huomioitu. Eikä tässä vielä kaikki: päivän päätteeksi poistuessa jokaiselle halukkaalle annettiin vesipullo mukaan paluumatkaevääksi.

Aki Teiskonen joukkoineen oli panostanut kokonaisvaltaiseen asiakkaiden viihtymiseen ja se näkyi kaikessa toiminnassa päivän aikana. Iloinen ja ystävällinen henkilökunta, jolla oli palvelualttius kohdillaan. Vuosien kokemus korkeatasoisten katselualueiden toteuttajana näkyi kaikessa. Hieno kokemus!

Vilppu Linjama: Neste -ralli ja vähän muutakin vuonna 2018

Kirjoittelen tätä juttua matkalla Ruotsiin, josta käymme hakemassa pari autoa. Laivalla on mukavasti aikaa antaa ajatuksille ja kirjoittaa tarinaa koneelle. Päätoimittajakin odottaa juttua lauantaiksi.

Tämän vuoden Suomen MM-rallin alustava aika sujui hyvinkin tavanomaisesti. Reittiin oli tullut pieniä muutoksia, mutta mitään suurta ei ollut tiedossa. Ehkäpä herkullisimman kattauksen tarjosi WRC2-kategorian R5-luokan autot, jonne ilmoittautuneiden nuorien lupausten lista ei jättänyt ketään kylmäksi; Kalle Rovanperä, Jari Huttunen, Emil Lindholm ja Eerik Pietarinen. Voidaan todeta, että ensimmäistä kertaa viivalla tulisi samaan aikaan olemaan maailman nopeimmat R5-luokan sorakuskit.

Ennakkokohinaa katsojien keskuudessa oli viime vuoden rysänä olleen Päijän Ogierin paikasta, Hassintien vanhasta Latvalan testipaikasta. Lisäksi Äänekosken ja Oittilan pätkien käännetty ajosuunta loi molemmille pätkille mielenkiintoisia katselupaikkoja.

Työnantaja tarjosi taas töitä siihen malliin, että ainoaksi katselupäiväksi jäi perjantai. Niinpä perjantaina suunnistimme Ässämäen erikoiskokeen maalipäässä olleeseen nypyltä kääntyvään sumputtavaan vasuriin. Paikka on takavuosina pelannut jossain paikallisessa kyläkisassa. Kärjen osalta täytyy ensimmäisen kerran todeta, että olisin luullut tehdaskuskien tulevan paikkaan kovempaa. Toisaalta paikan haastavuus kävi ilmi siinä, että jokainen kärkiäijä ajoi paikan eri ajolinjalla. R5-luokan autot tulivatkin sitten paikkaan silminnähden kovemmalla yrityksellä. Varsinkin Jari Huttunen käytti koko ojanpenkereen hyväkseen. Intialainen R5-kuski tuli myös yllättävän hyvällä yrityksellä. Suomessa ensimmäistä kertaa ollut kaveri tajusi nypyllä kyytiä olevan liikaa ja sai käännettyä auton kovasta vauhdista perä edellä tien pistoon. Tuon jälkeen paikassa roikkui vielä pari Fiesta-sarjan junnukuskia. Mielenkiintoinen paikka katsoa ja muita katsojia paikalla vain parikymmentä.

Toiseksi paikaksi olimme valinneet ehkäpä kisan kohutuimman paikan Oittilasta. Ammattikatsojat ovat odottaneet Mutasentien ajamista toiseen suuntaan jo vuosia. Syynä siihen on ollut tämän vuoden ajosuuntaan ajettaessa oleva pellonreunaan kiristyvä vasen, jossa aiemmissa pikkukisoissa on ollut tilanteita. Tai niin kuin turvatarkkailijana toiminut tuttuni luonnehti : ”aina kun Mutasen paikka on ajettu niin kaariputki on taipunut”. Paikka tiedetään myös aiemmilta vuosilta yllättäneen myös toisinpäin ajettaessa.

Ässämäestä siirryttäessä aikataulu hieman sakkasi. Ralliradiossa kerrottiin tien Oittilaan olevan aivan tukossa. Ilmeistä oli ettemme tulisi ehtimään. Rouva Fortuna tuli kuitenkin avuksi. Yllättäen ystäväni Lahdesta soitti ja kertoi olevansa veneellä Korpilahden satamassa. Kyseli olisiko tiedossa mitään hyvää paikkaa Oittilassa. Olihan meillä. Sovimme treffit Kärkisten sillan juureen ja hyppäsimme siitä kyytiin. Ajoimme 10 minuutissa Oittilan pätkän varteen ja siitä kävellen haluamaamme paikkaan.

Odotetusti paikka aiheutti vaikeuksia jo tehdasautoilla. Varsinkin Hyundait roikkuivat paikassa ihan kunnolla, samoin hyvään vauhtiin päässeen Mads Östbergin Citroenin oikean puolen renkaat olivat kokonaan ojan puolella. Hieman ihmetytti kovavauhtisen paikan ulkokurvin yleisön läheisyys. Kyytiä oli kuitenkin paljon ja katsojat olivat noin 70 metrin päässä vastaisessa. Jos joku olisi oikaissut auton peltoon, auto olisi tuskin pysähtynyt ennen ihmismuuria. Roikut ja likitilanteet jatkuivat kautta linjan. Ole Christian Veiby selvisi Skodalla tuon vasurin, mutta suistui seuraavassa oikeassa kyntäen pitkän aikaa ojassa. Lopulta loppupään junnu-Fiestoista pari päätyi pellolle, mutta eivät kaatuneet ja pääsivät omin avuin jatkamaan. Ajelimme hauskan rallipäivän päätteeksi veneellä takaisin Kärkisiin, josta jatkoimme päivän helteet huuhdelleen uintiretken jälkeen edelleen autolla Jyväskylään.

Lauantai eikä sunnuntai tarjonnut rallimuistoja lapsenlapsille. Työvuorot menivät Ouninpohjan, Leustun ja Ruuhimäen erikoiskokeiden lähdössä omaa työtehtävää suorittaessa. Päällimmäiseksi jäi tunne, että jonkun tämänkin on tehtävä. Onneksi rallit sujuivat rauhallisesti ja järjestelyt toimivat loppuun saakka mallikkaasti.

Kilpailun ylivoimainen voittaja oli tänä vuonna Viron Ott Tänak. Muilla ei ollut hänen vauhtiinsa mitään palaa. Tuntuu, että kaveri on itseluottamuksen ja vauhdin kanssa tällä hetkellä aivan omalla tasollaan.

WRC2-kategoria tarjosi jännittävät puitteet. Superlupaus Kalle Rovanperä nakutti omaa vauhtiaan aina lauantaille, jolloin Päijälä 2 erikoiskokeella rikkoi etuiskarin ja muuttui takaa-ajajaksi. Kilpailun voiton vei virheettömän kisan ajanut Eerik Pietarinen. Hyundain tehdasautolla ajanut Jari Huttunen sai balsamia alkuvuoden vaikeuksille ja sijoittui hienosti toiseksi. Kovan nousun tehneen Kalle Rovanperän kiri riitti neljänneksi. Eemil Lindholmin kilpailu paljasti lajin karun luonteen, kun kilpaillaan täysillä ja kovaa. Perjantaina ykkösellä puskaan, illalla Harjulla tolppaan ja lauantaina Päijälässä huolella nurin. Huolto teki ihmeitä ja takoi auton vielä sunnuntaiksi ajettavaan kuntoon. Armotonta on näiden nuorten kilpailu, kun lähes kaikki ajavat samanlaisilla Skodilla ja tasosi mitataan suoraan tulosluettelosta. Olet juuri niin hyvä ja nopea kuin tulokset pätkän jälkeen osoittavat. Selittelyille ei ole sijaa.

Katselukeikka Kiteen F-cupin kisaan

Belgian PoliisiralliKesän kaartaessa loppupuolelle, tuli tarvetta pienelle lomalle kiireisen ja helteisen kesän jälkeen. Niinpä pakkasin yövuoron jäljiltä polkupyörän ja kalastusvälineet autoon ja suuntasin kohti itää. Varkauden vesitornin kahvilassa oli ensimmäinen tauko. Pienen Varkauden ympäriajon jälkeen jatkoin kohti Savonlinnaa. Illansuussa kirjauduin Savonlinnassa hotelliin ja kävin pyörällä pienen iltalenkin Olavinlinnan maisemissa. Aamulla tein kattavamman kierroksen Savonlinnaan tutustuen. Sään suosiessa Saimaan rantamaisemissa oli hieno pyöräillä.

Iltapäivällä matka jatkui kohti Kiteetä, jossa lähdin ajelemaan seuraavaan päivän rallin reittiä. Reitti kulki lähellä itärajaa ja löytyipä sieltä muistomerkki rintamasta, josta jatkosota alkoi. Kävin myös Värtsilässä raja-asemalla ja Värtsilän kylässä, josta näkyi Venäjän puolelle ja siellä olleita rakennuksia. Iltaa pitkin palailin Kiteelle. Toiseksi yöksi minulla ei ollut majoitusta, mutta nelospätkälle mennessä huomasin sen läheisyydessä Kiteen riista- ja eräkeskuksen nimellä olevan ulkoilupaikan. Ajoin illan tummuessa sinne oletuksena, ettei tuolla tehdä ulkoilupaikkoja keskelle ei mitään huonoihin paikkoihin. Teoria osoittautuikin oikeaksi, kun luontokeskukselta löytyi noin 100 metriä pitkä autio hiekkaranta ja pitkä järvelle jatkuva niemi mäntykankaalla. Niemen päässä oli umpinainen huvimajatyyppinen grillikota, jonne raahasin kamppeeni ja jäin yöksi.

Lauantaina ajelin Värtsilän suunnille kolmannelle erikoiskokeelle. Siellä oli vasen, joka kiristyi yllättäen lisää kesken mutkan. F-cupin kärkiukko Juha Paavilainen esitti paikassa hienon roikun, samoin Henri Niemi. Niemi osoitti pelimiehen elkeitä, kun heti auton noustua takaisin tiellä, kaverin vasen käsi nousi tervehtimään yleisöä. Kolmannelta erikoiskokeelta jatkoi neljännelle, jossa oli suoran päässä leveä pisto, varsinaisen tien kiristyessä jyrkästi oikealle. Paikassa kuuli moottorin äänistä selvästi, kenellä oli ennakkotieto reitistä ja paikoista. Yhteensä paikassa ajoi leveäksi tai peruutteli arviolta 30 autoa. Kalustovaurioita ei syntynyt ja kaikki pääsivät jatkamaan ajan menetyksellä. Yksi Ford Fiesta kävi paikassa pehmeästi kyljellään ilman vaurioita.

Sitten oli kotimatkan aika. Pari päivää omassa rauhassa tekivät hyvää. Oli aikaa ajella, katsella ja ajatella. Mukava oli myös palata kotiin aloittelemaan alkavaa syksyä.

Belgian PoliisiralliSuunnitelmissa oli käydä ajamassa Multialla harrasteralli, mutta työvuorojen vuoksi kisa jäi ajamatta. Ensi vuoden suunnittelu on alkamassa, mutta historic-sarjan kisat näyttävät pääosin olevan kaukana Jyväskylästä, joten koko sarjan ajaminen jää väliin. Katsellaan ja suunnitellaan syksyn mittaan lisää.

Jk. Paluumatkalla Ruotsista toimme Jukka Koskelille 50-luvun Volvo 444 PV:n. Turussa piipahdimme paikallisen autoklassikkoharrastajan Markku Virtasen tallilla. Mykistyksen määrä oli suuri, kun miehen tallista löytyi Volvo PV, kaksi Volvo P1800 Pyhimystä, Mercedes-Benz 220S SE ja käyttöautona oleva Chevrolet Impala. Talli oli sisustettu tyylillä ja aikaa säästämättä. Kaikki esillä olleet koriste-esineetkin olivat entisöity uutta vastaavaksi. Hienoin autotalli missä minä olen käynyt.

Neuville kurkottaa kohti mestaruutta

Belgian PoliisiralliRallin MM-sarjassa tullaan näkemään tänä vuonna jännittävät viimeiset osakilpailut – siltä tilanne ainakin näyttää, kun ajamatta oli neljä rallia. Mestaruus vaikuttaa olevan kahden kauppa – ThierryNeuville vastaan SebastienOgier.

Hyundailla ajava Neuville on venyttänyt pistejohtonsa Ogieriin 23 pisteeseen. Pyöreästi siis yhden rallin verran kaula belgialaisella, mutta riittääkö se? Ogier on moninkertainen maailmanmestari, joka osaa venyä ja taistella.

Tilanne on kuitenkin ranskalaisellekin uusi. Takamatkaa on, eikä se lyhene kuin lyömällä Neuville joko kertaalleen kunnolla tai sitten jatkuvalla piste-eron kaventamisella. Ja on tilanne uusi myös Neuvillelle. MM-johdossa ei ole helppoa suunnata Turkin uusille teille, Walesin kuraan, Katalonian asvaltille ja Australian pölyyn. Painetta saattaa kertyä kabiiniin ja silloin punnitaan Neuvillen kyvyt hallita ja kestää joka puolelta painostava tunne. Maalin näkyy, mutta sinne on taisteltava hinnalla millä hyvänsä.

Yskimistä Jyväskylässä

Belgian PoliisiralliAutojen puolesta Hyundai lienee edellä. Talli on saanut kalustonsa entistäkin paremmaksi, vaikka Jyväskylässä ja Saksassa suurimmat pisteet livahtivat muille. Erityisesti korealaismerkin vaisuus Jyväskylässä oli karua seurattavaa. Nopeat sorarännit olivat myrkkyä kuskeille ja autokin tuntui olevan poissa raiteiltaan.

Ford toi Ogierille uuden aero-paketin Jyväskylään, mutta meno oli vaisua odotuksiin nähden. Teemu Suninen päihitti tallin tähden mennen tullen ja sai sitten vielä päästää mestariehdokkaan edelleen aikasakon turvin. Suniselta vakuuttava näyttö, mutta Fordilla varmasti mietittiin, että onko kehityksen suunta loppukautta kohti oikeilla urilla.

Toyota loistaa

Neste Rallin kirkkain tähti loisti Toyotan tiimissä. Tommi Mäkisen kiinnittämän OttTänak näytti mikä hän on miehiään ultranopeilla sorateillä. Tänak hurmasi kaikki vauhdillaan ja varmuudellaan.

Toyota juhli voittoa ja samalla kolmanneksi ajanut Jari-Matti Latvala kevensi taakkaansa. Vihdoin tuli kunnon tulos ja sekös Latvalaa helpotti. Tulevaisuus on paljon valoisampi kokeneen suomalaisen tuulilasin läpi katsottuna.

Tänak kärkkyy jo mestaruutta

Belgian PoliisiralliToyotan ja Tänakin vauhti jatkui hurjana myös Saksan asvaltilla. Tänak jätti muut jälleen taakseen ja autokin pelasi kuin elokuvissa. Mäkisen kipparoima japanilaistalli on noussut sarjan kovimmaksi talliksi. Kehitystyö on tuottanut tulosta, josta nyt saadaan nauttia.

Toyotan vauhti on sitä luokkaa, että Tänak saattaa nousta jopa mestaruustaistoon mukaan. Kärkeen on eroa, mutta rallissa sattuu ja tapahtuu. Neuville ja Ogier saavat katsella molemmat peileihin, että joko siellä vilkkuu punavalkoisen Toyotan keula.

Tänakin osakkeita nostaa se, että Turkki on kaikille uusi ralli. Siellä puntit ovat reitin suhteen tasan. Walesin kura on yleensä yllätyksellinen ja Katalonian kestopäällyste kyllä maistuu Puuppolassa kehitetylle Toyotalle. Samoin on Australian nopeiden pölypätkien laita.

Kuljettajapaletti auki

Mestaruustaiston varjossa on käynnissä myös värikäs kuljettajapeli. Sen keskiössä tätä kirjoitettaessa on Ogier. Jatkaako ranskalainen Fordilla vai saako Citroen houkuteltua Ogierin paluumuuttajaksi talliinsa? Tämän kysymyksen ratkeaminen selventää tilannetta varmasti.

Kärkinimistä Neuvillen sopimus on katkolla ja sama on tilanne Latvalalla ja Esapekka Lapilla. Toyotalla saattaa siis olla liikettä. Japanilaiset ovat puhuneet siihen malliin, että Latvala jatkanee Mäkisen leivissä, mutta Lapin tie voi viedä Citroenille. Suninen jatkaa Fordilla, joten suomalaisväriä on runsain mitoin myös ensi vuonna.

Kalle Rovanperän kehittyminen ja huimistelu jatkuu WRC 2 -luokassa Skodalla. Rovanperän seuraava askel onkin sitten koko rallisirkusta kiehtova kysymys.

H. Pohjola - Huollossa Historic EM-rallissa

Belgian Poliisiralli Olimme katsomassa Neste rallia Moksinek:lla, mistä siirryimme Keuruulle kaverini Raine Lepoahon tallille. Siellä oli nähtävänä hänen uusin hankintansa eli ralliauto Saab 96 V4 ! Olihan tallissa joku Cooperikin, mutta me tarkastimme tietty, että millainen Saab siellä oli. Auto oli siisti ja ilmeisesti melko valmis kisaan. Raine kertoi, että hän oli menossa Saabilla Lahden historic EM-ralliin ja että saisin tulla sinne hänelle huoltoon.

Lahti rallin huolto oli Lammilla ja saisin mennä sinne suoraan kulkematta lähtöruudun kautta.

Lahti rallin ensimmäisenä kilpailupäivänä eli perjantaina olimme hienolla A-ryhmän Peugeot 205 GTI:llä kisanneiden Petri ja Mari Fromholdtin huollossa. Peugeot toimi päivän ilman murheita.

Viereisessä huollossa mukana oli herra Pertti Levänen ja olihan hienoa tavata Pertsa muutaman vuoden jälkeen!

Belgian PoliisiralliKilpailu jatkui lauantaina ja nyt mukana oli myös Lepoaho Saabillaan. Huoltopaikka oli samalla alueella Lammilla. Ralliautot Peugeot 205 GTI ja Saab 96 V4 kuljettajineen poikkesivat huollossa - kaikki oli kunnossa.

Huoltoalueella kävi hienoja ja harvinaisia vanhoja ralliautoja ja legendaarisia kilpailijoita.

Luckyn Lancia Integralessa kartturina oli FabriziaPons, joka aiemmin on istunut mm. Moutonin ja Vatasenkyydissä. Mukana oli tietysti Spaukun edustava turva-auto Mercedes Benz Sarin ja Vesan kuljettamana.

Kaukis: Kuopion Asfaltti rallisprint

Kuopion Urheiluautoilijat järjestivät Kuopiossa Heinjoen moottoriradalla 19.8.2018 kansallisen rallisprintin. Osallistujia oli kisaan ilmoittautunut vain 47 ja siksipä kaikilla kilpailjoilla ajatettiinkin kolmaskin kilpailukierros. Eli nähtävää riitti.

Tuloksia en rupea tähän enempää väsäilemään vaan totean, että kilpailun nopeimmat kierrokset ajoivat seniorikuljettajat Matti Santti ja Timo Malava. Heidän osaltaan Timo Malava oli lopulta nopeampi noin sekunnin erolla.

Kaikissa luokissa saatiin kilpailijat paremmuusjärjestykseen ja vauhdikas kisapäivä sai päätöksensä. Ohessa muutamia hienoja kuvia kisasta. Kuvista iso kiitos kuopiolaiselle Hannu Martikaiselle.


Jii & Pee: Multia Ralli

Harrasterallin suosio on jatkuvassa kasvussa. Nyt päästiin uusille sataluvuille, kun Multian kisaan ilmoittautui peräti 210 kilpailijaparia! Luku on vuoden toiseksi suurin, vain Jämsän F-rallisarjan osakilpailu talvella keräsi enemmän osallistujia.

Ei siis ihme, että myös AKK:ssa on vihdoin ja viimein herätty kehittämään rallikilpailujen järjestämistä kevyemmällä organisaatiolla ja kustannusrakenteella. Toivottavasti lajin keskusliitto saa sovittua ratkaisuja pikavauhdilla, koska vain Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestö ry:n (HaMu) alaisissa kilpailuissa osallistujamäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa.

Tavoitteena pitäisi olla ralliharrastuksen säilyttäminen elinvoimaisena ja houkuttelevana moottoriurheilulajina. Juuri tähän HaMu on toiminnallaan pyrkinyt. Ja tulokset puhuvat puolestaan.

Poikkeuksellisen suuri kilpailijamäärä pakotti järjestäjät hajauttamaan huoltopaikat kahdeksaan eri pisteeseen Multian taajaman lähiympäristöön. Kaluston ja varusteiden tarkastus suoritettiin juuri ennen lähtöpaikkaa. Näin ylimääräinen ajelu kilpa-autolla pidettiin miniminä. Numero 1 starttasi reitille klo 11:00. Tarjolla oli neljä erikoiskoetta lyhyillä siirtymillä. 50 minuutin huoltotauko EK 2:n jälkeen. Maaliin kilpailijoita odotettiin 14:30 alkaen. Toimiva ja kompakti kokonaisuus.

Escort sai oviinsa numeron 43. Rengasmerkki oli vaihtunut Kumhoon. Nyt päästiin testaamaan edullisempaa rengasta, joka on erittäin suosittu kuljettajien keskuudessa sekä f-ryhmän että historic-autoissa. EK 1 (6.6 km) hyväkuntoista ja vauhdikasta tietä. Yllättävän liukkaan tuntuinen, kunnollista ajouraa ei oikein ollut. Tai enneminkin puhdas linja oli todella kapea. Uran ulkopuolinen pinta oli "kuulalaakeria". Ajaminen vaati tarkkuutta ja huolellisuutta. Pitkä kuiva kausi varmaan vaikutti pinnan liukkauteen.

Kakkonen oli kilpailun pisin, 13.9 km. Jälleen hienoa keskisuomalaista rallitietä, pari huomiomerkkiä kapeista silloista ja muutama ysikymppiristeys. Escortti kipitti hienosti Jorman käskyttämänä.

Tauolla kaffetta ja voikkaleipää. Takarenkaat vaihdettiin pehmeämpään seokseen, ihan testimielessä. Aamun pilvipouta oli vaihtunut aurinkoiseksi. Lämpöä 21 astetta, aivan loistavat olosuhteet alkusyksyyn.

EK 3 oli Jukojärvellä. Osa erikoiskokeesta oli samaa kuin MM-rallissa, joten vauhtia riitti. Rallikansa näillä seuduilla löytää ns. toimintapaikkoihin. Muuten reitillä oli vähän väkeä.

Nelosen alussa (0.9 km lähdöstä) oli huomiolla merkitty hyppy. Jorma tiesi paikan ja siihen oli syytä ottaa vauhtia pois. Tie käytännössä putoaa alta. Lähestyttäessä paikka ei näytä kovinkaan pahalta, mutta todellisuus on sitten toinen. Tiekirjan huomiomerkintä tekstillä iso hyppy oli enemmän kuin aiheellinen. Paikassa varmaan nähtiin korkeitakin ilmalentoja. Samantyylisiä hyppyreitä oli 90-luvun alussa Mänttä-rallissa.

Harrasterallissa ei ole käytössä aikakortteja, joten erillistä maaliin saapumista ei tarvita. Viimeisen erikoiskokeen jälkeen pääsee pakkaamaan kaluston trailerille. Meillä molemmilla oli sopivasti vain 60 km kotimatka, Jorma ja Heli suuntasivat Jyväskylään ja minä mökille Töysään.

Päivän suoritus toi luokan kolmannen sijan ja pytyt. Hyvä me. : )

Timo Hintsala ja Tuomo Laitila: Multia Ralli, 8.9.2018

Tuossa taannoin soittelin Hintsalan Timpan kanssa jotain ralliautoasioita ja Timppa sanoi, että aikoo mennä Multia-ralliin ajamaan. Oma auto on isommassa huollossa ja se ei Multialle valmistu, niinpä kyselin Timpalta, kuka lähtee kyytiin? Timppa vastasi, ettei ole vielä tietoa. Niinpä ilmaisin kiinnostukseni. Ja niin sovittiin, että minä lähden Bemariin kartturinpenkille istumaan. Koskaan en ole aiemmin kartturina ollut, että sinällään uusi kokemus oli luvassa.

Kilpailua edeltävänä iltana kävin töiden jälkeen Timpan hallilla koeistumassa kilpurin ja kokeiltiin, että kypäräpuhelimet toimii ja silloin ne toimi. Timppa sanoi, että lähdetään kahteen mieheen liikenteeseen, huoltoon ei lähde ketään. Pitää vaan pysytellä ojien välissä, niin ei tarvi alkaa soitteleen apua.

Kisa oli taas sen verran inhimillisen matkan päässä ja kilpailunumero oli sen verran massiivinen kuin 169, että liikkeelle ei tarvinnut lähteä aamuyön pikkutunneilla, vaan matkaan lähdettiin yhdentoista maissa. Timppa poimi minut matkalta kyytiin ja siitä jatkettiin kilpailupaikalle.

Multialla oli huollot ym. ripoteltu ympäri kylää. Meillä huoltoalue oli kivenheiton päässä traileriparkista. Perille päästyä auto alas kyydistä ja siitä siirryttiin huoltoalueelle. Ilmoittautumiseen oli huoltoalueelta noin 2 km matkaa. Ilmoittautumisen jälkeen palattiin huoltoalueelle ja liimailtiin numerot kupeisiin ja sitten vaan odottamaan. Hyvissä ajoin oltiin liikkeellä ja valmistelut sai hoitaa kaikessa rauhassa. Hyvissä ajoin lähdettiin myös katsastusta ja lähtöä kohti.

Katsastus oli reilun puolen kilometrin päässä meidän huoltoalueelta, mutta sillekin välille mahtui tilanne, ei kylläkään meille vaan kanssakilpailijalle. Tulimme yhteen risteykseen ja siinä oli juuri kilpuri ja mopo törmänneet toisiinsa. Menimme paikalle avuksi ja siinä mopon kuljettaja makasi asfaltilla ja kyytiläinen oli siirtynyt sivuun. Puhelu hätäkeskukseen oli jo menossa ja nopeasti katsoin mopokuskin jalkaa, jossa oli melko iso haava, luunpäitä en kuitenkaan nähnyt. Haava ei juurikaan vuotanut, niin järkevin ehkä oli vaan rauhoitella mopopoikaa ja odottaa ambulanssia steriileine siteineen. Paloauto tuli jonkin ajan kuluttua paikalle ja me lähdimme siinä vaiheessa kohti katsastusta. Katsastus kävi jouheasti ja siitä suoraan lähtölinjalle ja matkaan.

EK1 (6,6km)

Ensimmäisen pätkän lähdössä oli itsellä ajatukset, että mitenhän sitä itse lukee tietä ja mitä sanoo kuskille, ettei vaan liikaa usuttaisi. Lähtövalojen sammuttua auto liikkeelle ja sinkki tiukalle. Aika pian huomasin, mikä ero on Timpan ja minun autoilla. Voimaa oli sen verran reilummin, että kiihtyvyys oli melko reipasta vielä satasen jälkeenkin, myös alustoissa oli huikea ero. Pito tuntui hyvältä ja tiekirjassa ei ollut lähdön ja maalin välissä kuin yksi merkki. Niinpä yritin keskittyä tien lukuun. Melko reippaasti edettiin, mutta ainakin parissa kohdassa olin hieman ylivarovainen ja toppuuttelin kuskia ottamaan pois ennen kurvia turhanpäitenkin. Pätkä tultiin läpi ilman tilanteita ja sijoituskin oli ihan hyvä. Maalissa olimme yleiskilpailun 10. ja oman luokan 5. jääden oman luokan kärkeen 8,3 sekuntia.

EK2 (13,9km)

Kun tultiin toisen pätkän lähtöön, jonossa oli vajaat 20 autoa. Hetken kuluttua alkoi edessä olevien autojen kuskit nousta autoistaan ja riisua kypäriään, pätkä oli laitettu poikki. Seurasin esimerkkiä ja keventelin varusteita. Pätkä oli ehkä noin tunnin verran poikki ja sen jälkeen alkoi taas vetää. Kakkospätkälle oli ajatuksena, että nostetaan hieman kyytiä ykköseen verrattuna, kun ykkönen tuli niin siististi. Kakkonen oli selkeästi kovempivauhtinen kuin ykkönen, myöskin kilpailun pisin pätkä. Paikoitellen tie oli jyrkemmissä kurveissa kulunut pahoille urille, mutta pääsääntöisesti oli säilynyt ajettavassa kunnossa. Tällekään pätkälle ei tiekirjaan ollut laitettu kuin 3-4 risteystä ja pari huomiota. Pätkä tultiin jälleen varmasti ja siististi läpi ja vieläpä hyvillä sijoituksilla. Pätkän maalissa olimme yleiskilpailun 4. ja oman luokan 2. jääden oman luokan kärkeen 6,0 sekuntia

Kakkosen ja kolmosen väliin oli varattu 50 min huoltotauko, mutta päätimme jatkaa ilman huoltoa, kun siihen ei varsinaisesti ollut tarvekaan ja näin saimme myös kiinni sen ajan, mikä meni kakkosen lähdössä odotellessa.

EK3 (10,3km)

Kolmosen lähtöön kun tultiin, ei mailla halmeilla näkynyt auton autoa, vaan saimme ajaa suoraan lähtöviivalle. Kolmospätkälle oli tarkoitus taas nostaa hieman atakkia, kun ralli oli tultu siististi ilman minkäänlaista tilannetta. Timpalta yritin kysellä, miten minun tienluku ja ohjeistus menee ja Timppa sanoi, että jatkaa vaan samaan malliin. Kolmosta lähdettiin paahtamaan ja jonkun matkaa tultuamme käännyttiin risteyksestä vasemmalle ja siinä vaiheessa huomasin, että käännyttiin samalle tielle, mitä oltiin talvella ajettu vaimon kanssa Keuruun rallissa. Ulkoa en tietä kuitenkaan muistanut, mutta loppupätkä oli kuitenkin sama kuin talvella. Pahimmat paikat muistin ulkoa ja yritin ne Timpalle myös tiedottaa. Rallin tilanne sattui myös tälle pätkälle. Erään tiukan vasurin jälkeen tapahtui jotain ja Timpalta lipesi ote ohjauspyörästä ja Bemari suunnisti ojaa kohti tien oikealle puolelle. Hetken matkaa ojanpohjaa rymisteltyämme ja valtavan kiven hiuksenhienosti sivuutettuamme nousi Bemari jälleen tielle ja matka jatkui. Ehkä ulkoilu hieman vaikutti loppupätkään, mutta kuitenkin maaliin päästiin. Sijoitus tälle pätkälle oli yleiskilpailun 13. ja oman luokan 6. jääden oman luokan kärkeen 4,6 sekuntia.

EK4 (9.0km)

Viimeinen pätkä edessä. Edellisen pätkän ujo ulkoilu ei nähtävästikään aiheuttanut vahinkoja autolle, vaan kaikki tuntui toimivan niin kuin pitääkin. Valojen sammuttua lähdimme liikkeelle ja pian tunnistin, että ollaan samalla pätkällä, mitä ajettiin Arton kanssa 2015, mutta eri suuntaan. Joitakin paikkoja oli silti jäänyt mieleen mm. hyppy, missä katkesi oman Bemarin moottorinkorvakko. Timpan Bemarikin hyppäsi komeasti kyseiseltä hypyltä ja tuli pehmeästi alas. Tältä tieltä käännyttiin vasemmalle ja sitten oltiinkin samalla tiellä, mitä ajettiin vaimon kanssa talven rallissa toiseen suuntaan. Loppureitti olikin sama kuin talvella, mutta toiseen suuntaan. Jotenkin hankala, kun tietää pätkän, että on melko kovavauhtista, mutta jossakin on tiukempi kurvi, mutta ei osaa sanoa missä. Piti vaan mennä silmällä sen mitä näkee, eikä parane yllyttää liikaa, kun ei ole varma. Pätkä tultiin ilman tilanteita maaliin ja sijoitus pätkälle oli yleiskilpailun 6. ja oman luokan 3. jääden kärkeen 3,5 sekuntia.

Lopputulos meillä oli Multia-rallissa yleiskilpailun 5. ja oman luokan 2. sija. Oman luokan voittajalle jäätiin vain 19,3 sekuntia.

Ensimmäinen kokemus kartturina oli positiivinen, ei pelottanut, eikä tullut huono olo. Joissakin paikoissa katsoin, että nyt mennään sellaisen patin yli, että kohta jysähtää selkään ja lujaa. Jännitin vatsalihakset teräksen kovaksi selkää suojatakseni ja Bemari ylitti patin niin kuin suojatien maalauksen yli olisi ajanut. Oma autokin kaipaisi tämän kokemuksen jälkeen alustaan päivitystä, valitettavasti alustan hinta vaan karkaa niin kauas budjetin ulkopuolelle, että pitää pärjäillä sillä mitä on.

Oma auto pitää alkaa pikkuhiljaa nikkaroimaan kuntoon, että pääsee tammikuussa jälleen Piippola-ralliin.

Rallycross Festival Kouvola oli menestys - Yli 7000 katsojaa ja maailmanmestari tykkäsivät

Viime viikonloppuna Kouvolan Tykkimäen moottoriradalla ajettu Rallycross Festival onnistui yli odotusten. Ensi kertaa samassa tapahtumassa kilpailtiin Suomen ja Pohjoismaiden Rally X Nordic -mestaruuspisteistä parhaimmillaan yli 30 SuperCarin voimin, mikä on ennennäkemätön määrä. Ainutlaatuisuus näkyi myös penkalla, sillä heti ensimmäisenä kilpailupäivänä ennätysyleisö eli kiihkeästi tapahtumissa mukana.

Kouvolassa nähtiin maailmanluokan kilvanajoa, hienoja autoja ja kansainvälistä tunnelmaa. Ei ihme, että legendaarinen Petter Solberg, rallin sekä rallicrossin maailmanmestari ja finaalissa toiseksi ajaneen Oliverin isä kehui vuolaasti kilpailua:

- Oliverilla oli hieman moottoriongelmia, jotka veivät ihan parhaan terän ajosta, mutta lopulta ihan ok. Olihan tämä aivan huipputapahtuma. Hienosti järjestetty, paljon asiantuntevaa yleisöä ja itse lähdöt rallicrossia parhaimmillaan. Tiukkaa kisaamista ja tasaisia lähtöjä. Aivan mahtava tunnelma kuten Suomessa aina, lajin väriläiskänä tunnettu ja edelleen rallicrossia MM-tasolla ajava norjalainen summasi.

Kouvolassa ajettiin yksi Rally X Nordic -sarjan eli käytännössä Pohjoismaisen mestaruussarjan osakilpailu. Sarjassa ajetaan SuperCareilla ja pykälää kesymmillä Liteillä, joita ei Suomessa ole. Sarjat ja lähdöt saatiin hyvin mahdutettua viikonlopun ohjelmaan ja suomalaisyleisö piti näkemästään. Niin myös sarjan kilpailunjohtaja Ian Davies.

- Tämä oli meille aivan unohtumaton ensivisiitti Kouvolaan. Rata täytti siihen asetutut odotukset ja näimme loistavaa kilvanajoa. Mahtava yleisömäärä sai nauttia hienosta rallicrossista, kehui Davies, joka alun ihmettelyn jälkeen vakuuttui suomalaisten taidosta järjestää ykkösluokan rallicross-tapahtuma.

Kilpailun järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, AKK Sports Oy:n Sami Heiskanen otti kiitokset tyytyväisenä vastaan.

- Hyvin tosiaan meni ja onnistuttiin vetämään tapahtuma suunnitellusti, vaikka joku epäilikin, että on liian iso työ yhdistää SM ja RallyX Nordic samaan tapahtumaan. Onko nyt ajettu paras formaatti vai pidetäänkö sarjat tapahtumassa erillään, sitä analysoidaan ja keskustellaan myös kuskien kanssa. Nyt ainakin näytettiin, että homma toimi, mistä kiitos koko oman porukan venymiselle, Kouvolan kaupungille ja Tykkimäen radalle. Hyvällä yhteistyöllä asiat saatiin luistamaan, vaikka ainahan näissä uusissa jutuissa on säätämistä. Tämä on huippupaikka järjestää kisoja ja oli hienoa kuulla kiitokset myös kuskeilta. Nyt alkoivat tosin jo varikon rajat tulla vastaan, kun tiimien porukkaa oli niin paljon ja isolla kalustolla. Samoin kävi vähän parkkialueiden kanssa, kun väkeä tuli heti aamulla runsaasti paikalle. Sää suosi, joten ei voi olla kuin tyytyväinen. Ensi vuonna tehdään vielä parempi.

Myös Kouvolan kaupungin edustajat olivat kokonaisuuteen tyytyväisiä ja tapahtuman onnistuminen varmasti auttaa kisa-alueen käyttöpohdiskeluissa, kun radan uutta vuokrasopimusta neuvotellaan syksyllä.

- Kouvola on urheilukaupunki monella mittarilla ja moottoriurheilu on yksi tärkeä urheilumuoto kaupungissamme, viestitti kaupunginjohtaja Marita Toikka.

Suomalainen rallicross on elänyt hieman Ruususen unta ja Rallycross Festivalilla haettiin taas vauhtia näyttävään ja erittäin yleisöystävälliseen lajiin. Samaa työtä tekee myös RX Academy, joka ajatti autojaan Kouvolassa ja on osa AKK Motorsportin valmennuskokonaisuutta. Akatemiaohjelma on saanut hyvän jalansijan ja avaa mahdollisuuksia päästä lajissa eteenpäin.

AKK:n tavoitteena on luoda Suomeen huippuluokan kansainvälinen rallicross-tapahtuma, jotta vastaisuudessakin voidaan tarjota omille kuljettajille mahdollisuuksia kokeilla miltä meno tuntuu, kun kirittäjinä on ihan huippukuskeja. Kouvolassa ajettiin 2014 MM-tittelistä ja suunnitelmat uudesta isosta Suomen kisasta saivat viime viikonlopun myötä hyvää vetoapua. Rallicross on kansainvälisesti isossa myllerryksessä, kun lajin MM-sarja siirtyy täyssähköisiin autohin kaudella 2020. Sen myötä lajin muut sarjat kokevat selvää uudistumista ja siihen kehitykseen on Suomen hyvä lähteä mukaan. Eväitä on ainakin järjestelyiden ja kuljettajien puolesta.

Lisätietoja: Tatu Lehmuskallio, toimitusjohtaja, AKK Sports Oy ja AKK-Motorsport ry, 040 041 4860, tatu.lehmuskallio@autourheilu.fi

Sami-Matti Trogenin Kouvolan kisa

Belgian Poliisiralli Kauden toiseksi viimeinen RX Academyn osakilpailu ajettiin Kouvolassa osana Rally X Nordic-kilpailua, Tykkimäen rinteisiin oli kerääntynyt tuhansia katsojia ja tunnelma nousi korkeammalle kuin koskaan aiemmin Suomessa. Toinen perättäinen voitto vahvisti Sami-Matin mestaruusmahdollisuuksia, kun yksi osakilpailu on jäljellä. Sami-Matti teki samalla historiaa, sillä RX Academyn yhdeksän kilpailun mittaisen historian aikana kukaan kuljettaja ei ollut pystynyt toistamaan voittoaan.

Pelin henki kävi selväksi heti sunnuntaiaamuna. Sarjakakkonen Puolan Oskar Leitgeber oli mukana ensimmäisessä startissa ja ajoi ykköseksi, ilman suurempia yllätyksiä hänen ja Sami-Matin kesken tultaisiin näkemään taistelu kilpailun voitosta. Alkuerässä numero yksi Sami-Matin arvottu lähtöpaikka oli kolmannessa ruudussa. Kun tasaväkiset autot kiihdyttivät matkaan, eikä kukaan antanut periksi, selvisi ettei huolto jää startin jälkeen toimettomaksi, vaan peltitöitä riittää. Ensimmäisessä mutkassa tulikin ahdasta.

- Hyvä lähtö, mutta ekassa mutkassa tuli osumaa ja koko erä meni taistelessa venäläisen Marat Knyazevin kanssa, joten se meni huonosti ja auto oli aika kolhuilla.

Lähtökohta toiseen erään oli vaikea, Sami-Matti oli ulkoradalla. Startti onnistui hyvin ja ensimmäisessä kaarteessa yleisö sai nähdä lohjalaisen tavaramerkiksi muodostuneen tempun, rohkean ohitusyrityksen ulkokautta. Useasti toiminut kikka ei mennyt ihan nappiin, mutta vauhti oli kohdallaan. Viimeisessä alkuerässä lähtöpaikka oli edellisen erän tuloksen perusteella kakkosruudussa ja nyt Sami-Matti käskytti auton hurjaan laukkaan. Sama vauhti säilyi semifinaalissa, joten Sami-Matti ajoi finaalin eturiviin.

Belgian Poliisiralli- Toiseen alkuerään taas hyvä lähtö, mutta jäin ekassa mutkassa vähän sumppuun. Lisälenkkitaktiikka onneksi toimi, voitin lähdön ja aikani oli erän toiseksi nopein. Viimeinen erä meni hyvin, ajoin lähdöstä maaliin ykkösenä ja aika riitti erävoittoon. Semifinaalikin meni ihan puhtaasti, kaikki toimi.

Finaalin koittaessa tunnelma Tykkimäen rinteillä sähköistyi, yleisö odotti suomalaisen ja puolalaisen välienselvittelyä, eikä sen tarvinnut pettyä. Lähtö oli tasainen ja ensimmäiseen mutkaan Sami-Matti ja sarjakakkonen Puolan Oskar Leitgeber menivät poski poskessa. Katsojat ponkaisivat pystyyn nähdäkseen mitä tapahtuu, Sami-Matti piti auton otteessaan ja meni kärkeen. Ero Leitgeberiin kasvoi välittömästi, ja näytti, että Sami-Matti ajaa helppoon voittoon kunnes ajaminen alkoi näyttää vaikealta ja Leitgeber kuroi etumatkaa umpeen. Yleisön mylviessä Sami-Matti löysi vielä yhden vaihteen, otti kaikki taitonsa käyttöön ja pysyi ykkösenä ruutulipulle saakka. Unelma kotivoitosta Suomen suurimmassa rallicrosskilpailussa täyttyi.

- Finaali oli tiukka. Lähdöstä pääsin piikkiin ja kaksi ensimmäistä kierrosta meni hyvin, mutta sitten auto alkoi puskemaan ja renkaat lämpesivät liikaa, siinä Oskar Leitgeber sai minut kiinni. Menin viimeisellä kierroksella lisälenkille ja onneksi ero riitti voittoon. Oli huikea tunnelma, kun nousin autosta yleisön edessä ja kaikki taputtivat. Kiitos yleisölle sekä tukijoilleni! Tuntui hyvältä huomata, että moni oli saapunut Kouvolaan seuraamaan kilpailua.

Sami-Matti loikkasi palkintopallilta suoraan X-R’cer -simulaattorin rattiin ja ajeli kavereiden kanssa kilpaa, kunnes varikolta vedetiin töpselit seinästä.

- Tosi hyvä fiilis jäi kisasta, etenkin kun ne kaksi ensimmäistä alkuerää olivat niin vaikeita. Ero kakkoseen kasvoi nyt kuuteen pisteeseen, tästä voi hyvillä mielin lähteä kohti Ranskan kilpailua.

Sami-Matin seuraava kilpailu on Ranskan Loheacissa, siellä on vuorossa RX2-luokka. Tämä sarja päättyy syyskuussa Etelä-Afrikkaan. RX Academyn finaali ajetaan Ruotsin Tierpissä 7. lokakuuta.

Rallycross Festival Kouvola finaalin tulokset
1) Sami-Matti Trogen
2) Oskar Leitgeber Puola
3) Juho Valtanen
4) Marko Muru Viro
5) Marat Knyazev Venäjä
6) Isak Reiersen Ruotsi

Tilanne RX Academyssä
1) Sami-Matti Trogen 105p
2) Oskar Leitgeber Puola 99p
3) Jimi Kalliomäki 79p
4) Marko Muru Viro 79p
5) Isak Reiersen Ruotsi 73p

Tavallinen päivä Ahvenistolla

Poikkesin Ahveniston varikolla eräänä perjantaina aamulla klo 09.00. Radalla oli silloin harjoituspäivä viikonlopun ratakisaa varten. Aurinko paistoi ja varikko oli täynnä hienoja kilpa-autoja. Niin ja olihan siellä yhteensä neljä 2-tahti Saab -kilpa-autoa, luultavasti ensimmäisen kerran sitten 60-luvun.

Autoja oli mahdollista katsella läheltä, sekä nähdä niitä myös radalla täydessä vauhdissa.

Aamulla ensin radan isäntä Pera Kurki-Suonio tarjosi kakkua ja kahvia porukalle, joka oli ollut auttamassa hänen viimeisen kilpa-autonsa Saab Monte Carlo 850 rakentamisessa. Minäkin sain kakkua ja kahvia!

Kuljettajat pääsivät vuorollaan radalle ajamaan kilpailurenkaita sisään, tarkastamaan rengaspaineita, säätämään ehkä auton alustaa, tutustumaan mutkaiseen rataan, ym.

Päivällä päätin lähteä radalta kotiin. Kävelin jo kadun vieressä jalkakäytävällä autolleni, kun kohdalleni pysähtyi ensin yksi pakettiauto ja sitten toinen. Juha Karkkula ja Perttu Sarkkola olivat menossa ahveniston varikolle testaamaan Karkkulan Volvoa, jolla Juha osallistuisi viikonlopun kisaan. Hyppäsin kyytiin ja palasin takaisin varikolle. Valmistelimme Volvon radalle ja harjoitukset jatkuivat.

Iltapäivä meni nopeasti ja lähdin radalta viimein pois klo 19.20.

AKK, Lahden FK-kerho ja Lahden Ahkera uraauurtavaan yhteistyöhön - Flying Finn -formulakerho tarjoaa uudenlaista iltapäivätoimintaa nuorille

Ensi viikosta alkaen 1.-2. luokkalaisilla lahtelaislapsilla on mahdollisuus saada ensimmäinen kosketus autourheilun maailmaan iltapäiväkerhotoiminnan parissa. Autourheilun kansallinen lajiliitto AKK, sen kartingiin erikoistunut jäsenseura Lahden FK-kerho sekä yleisurheilu- ja painiseura Lahden Ahkera mahdollistavat liikunnan iloa ja uusien kykyjen löytymistä 3.9. alkavassa Flying Finn -formulakerhossa.

Kunniakasta Flying Finn -nimeä kantava formulakerho on osa AKK:n kuljettajapolun kokonaisuutta, jossa tärkeä pohja tulevaisuuden harraste- ja kilpailutoiminnalle luodaan ruohonjuuritason aktivoivan ja mielekkään tekemisen kautta. Formulakerho koostuu kahdeksasta liikuntakerrasta, joista puolessa opetellaan turvallista ajamista alkeista lähtien ja puolessa liikutaan monipuolisesti leikin kautta – myös autourheilussa fyysinen kunto ja liikkuvuus ovat erittäin tärkeitä. Ajotunnit järjestetään Lahden FK-kerhon ajoradalla ja liikuntatunnit Lahden Ahkeran käyttämissä tiloissa.

Kerho on saanut tukea Suomen Olympiakomitealta osana Lasten Liikettä, jonka perustana ovat innostus, monipuolisuus ja -lajisuus, liike, leikki sekä terveelliset elämäntavat. Iltapäivätoiminnan ensimmäinen askel toteutettiin yhdessä lahtelaisen Kariston koulun kanssa.

”Nyt ensimmäistä kertaa historiassa järjestettävä Flying Finn -formulakerho on mahtava tapa tutustua kartingiin ja tempautua mukaan vauhdikkaaseen harrastukseen asiantuntevassa ja vastuullisessa opastuksessa. Kuka ties tässäkin kerhossa kipinä syttyy siihen malliin, että tulevaisuudessa näemme jonkun osallistujan maailmanluokan kilparadoilla! AKK:n nuorisotyön kehittämiseen liittyy paitsi aktiivinen paikallistyö, myös yli lajirajojen tehtävä yhteistyö. Onkin hienoa päästä toteuttamaan kerhoa yhdessä perinteikkäiden ja osaavien lahtelaisseurojen kanssa tällä uraauurtavalla konseptilla”, kuvailee AKK:n nuorisopäällikkö Rosa Pietikäinen.

1.-2. luokkalaisille suunnattuun, 3.9. käynnistyvän formulakerhoon osallistuu 15 lasta. Aiempaa ajo-, yleisurheilu- tai painikokemusta ei tarvita ja osallistuville lapsille tarjotaan kaikki välineet ajoharjoitteluun sekä formulakerhopaidat. Jokaiselle osallistujalle on otettu myös ryhmävakuutus sekä autourheilutapahtuman vakuutus.