Klikkaa ja lue uusin kerholehtemme!
Tervetuloa SPAUK ry kotisivuille Yhdistysesittelymme Lue kerholehteämme Yhdistyksemme historia Galleriamme Turva-automme esittely Ota yhteyttä ja kysy lisätietoja Linkit
 
Spaukku 4 / 2018 - Kaukis & Elmo: Päätoimittajan mietteitä

Spaukku 4/2018Vuosi 2018 alkaa olla lopuillaan ja sitä myöten myös kerhomme turva-autoilun 30. toiminta- ja juhlavuosi. Tuona aikana on ajettu melkoinen määrä ralleja ja oltu osaltamme turvaamassa rallien häiriötöntä kulkua ja etenkin katsojaturvallisuutta. Rallikilpailujen turvallisuustyötähän olemme tehneet toiminnan alusta lähtien talkootyönä jäsenistön vapaa-ajalla. Asiaa enemmin pohdiskellessa tulee mieleeni pari seikkaa eli kuinka monta vuorokautta jäsenistömme onkaan ollut liikkeellä näiden vuosien aikana ja kuinka monta kilometriä on turva-autoillamme ajettu. Melkoinen määrä vuorokausia ja kilometrejä!

Vuoden 2018 autourheilun arvosarjat on ajettu ja mestarit ja paremmuus niissä on selvitetty. En niitä käy tässä enää kertaamaan, sillä ne on jo kaikkien osalta tiedossa. Ensi vuosi tulee toivottavasti olemaan entistä mielenkiintoisempi niin kotimaan sarjoissa kuin ulkomaillakin ja tietenkin suomalaisille toivoisin entistä parempaa onnea ja menestystä kilpailuissa.

Joulu tulee myös tänäkin vuonna ja varsinkin lapsilla ja lapsenmielisillä on odotukset korkealla. Mitähän se joulupukki on varannut heitä varten konttiinsa. Kaikesta hulinasta huolimatta pitäisi muistaa, että joulu on myös rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa, jota ei sovi melskaamalla pilata. Myös liikenteessä tulee olla entistä varovaisempi, sillä siellä on varmuudella paljon muitakin tielläliikkujia, eikä keliolosuhteetkaan aina ole niitä kaikkein parhaita. Olkaamme siis korostetun kohteliaita toisillemme, pitäkäämme hyvät turvavälit ja laittakaamme heijastimet heilumaan. Turvallisuus tuo mukanaan myös sitä kaivattua joulumieltä. Jos jotain yllätyksellistä ja odottamatonta sattuisi, rikkoutuu varmasti joulurauha ja joulumieli.

Kädessäsi on nyt SPAUKKU-kerholehtemme viimeinen numero, jonka me nykyiset toimituskuntalaiset teemme. Meillä on takanamme jo yli neljännes vuosisata kerholehden tekemistä ja viimeistään nyt on aika antaa tilaa uusille tuulille ja ideoille. Niin ja tekijöille. Toivon, että ensi vuonna me kerholaiset olemme myös entistä ahkerampia kirjoittajia ja helpotamme siten Eeron ja Paulin työtä heidän tehdessään kerholehteämme meidän kaikkien iloksi. Lehtemmehän on juuri sellainen, millaisia juttuja kerholaiset ja yhteistyökumppanimme sinne kirjoittavat.

Voin vain lämpimästi kiittää meidän molempien vanhojen tekijöiden puolesta kaikkia lehteemme juttuja ja kuvia lähettäneitä henkilöitä. Erityiskiitokset haluan ehdottomasti osoittaa TpT-Print Oy:n Timo Lahtiselle ja henkilökunnalleen siitä, miltä lopulta lehtemme näyttävät ja tuntuvat. Kiitos myös ilmoituspäällikkö Henry Walleniukselle hänen ja henkilökuntansa panoksesta ilmoitushankkijana. Suurkiitokset myös kaikille eri yhteistyökumppaneillemme, jotka muodossa tai toisessa ovat olleet tukemassa meitä autourheilun katsojaturvallisuuden eteen tekemässämme työssä. KIITOS!

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2019!

Pauli Heikkola, turva-autovastaava 2008-2018: Turva-auton juhlavuotta vietettiintyön merkeissä - Toiminnan jatkuminen vahvistamatta - turva-autovastaava vaihtuu

Time flies, whenyouhavefun… - osuva englanninkielinen ilmaisu. Aika on todellakin mennyt kuin siivillä, koska vuoden 2016 lopulla maineikasta SPAUK ry:n turva-autotoimintaa oltiin lakkauttamassa. Tarvittiin pieni ihme ja sen myötä aikaansaatiin yllätyssopimus Oy Veho Ab:n kanssa uudesta uljaasta turva-autosta. Sopimuksen kesto oli mallia 1 + 1.

Nyt ollaan siinä tilanteessa, että tuo optiovuosikin on päättymässä. Kahden vuoden aikana näyttävä Mercedes Benz GLC on kiertänyt Suomea ristiin rastiin rallikilpailuissa, joihin kilpailunjärjestäjät ovat turva-autoa pyytäneet. Pääasiallinen toimintakenttä on ollut rallien eri arvosarjojen osakilpailuissa. Sen lisäksi kerhon aktiivijäsenet ovat hoitaneet yksittäisten aluekilpailujen turva-autotehtäviä sekä kahtena viime vuotena Suomen MM-rallin näyttelyosastolla on oltu PR-tehtävissä esittelemässä kerhon toimintaa sekä tietenkin tyylikkään ulkoasun omaavaa turva-autoa.

30 vuotta mutkaisia ja mäkisiä sorateitä

Turva-autotoimintamme saavutti elokuussa 30 vuoden merkkipaalun. Asian tiimoilta ei ollut juhlintaa, auto miehistöineen oli elokuussa liikkeellä kolmena viikonloppuna eli keskityimme olennaiseen, rallikilpailujen turvallisuustyöhön. GLC sai kesällä kylkiinsä juhlavuotta kuvaavat seppeletarrat, siinä kaikki.

Hiukan ihmetyttää, etteivät moottoriurheilujulkaisut noteeranneet 30 vuoden talkootyötä millään tavalla.SPAUK-Turva on kuitenkin ollut osaltaan vaikuttamassa rallien katsojaturvallisuuteen ja tarjoamallemme kustannuksettomalle palvelulle on ollut kysyntää kaikkina näinä vuosina. Kyllä pitkästä historiasta saisi kiinnostavan jutun, jos toisenkin.

Turva-autotoiminnan positiivinen imago on jäänyt totaalisesti hyödyntämättä kaikkien näiden vuosien aikana sekä kansalliselta lajiliitolta että oman hallinnonalamme päätöksentekijöiltä. Pienillä panostuksilla olisi tavoittanut suuren yleisömäärän. Mutta kun ei, niin ei.

Kyseinen seikka on ollut lukuisia kertoja esillä kilpailunjärjestäjien, kilpailijoiden ja kerhon jäsenistön välisissä keskusteluissa.

Kirjoittaessani tätä marraskuun puolessa välissä, turva-autotoiminnan jatko on vahvistamatta. Oy Veho Ab:n puolelta on tihkunut alustavaa tietoa, että he olisivat mahdollisesti jatkamassa yhteistyötä entisellä kalustolla. Vehon organisaatiossa tapahtuneiden henkilövaihdosten vuoksi mitään päätöstä asiasta ei kuitenkaan toistaiseksi ole. Tätä aiheuttaa ongelmia viestinnässä kilpailujärjestäjien suuntaan, koska tilauksia turva-autolle tuntuu olevan entiseen malliin. Vuonna 2018 GLC toimi 21 rallissa etuautona 16 jäsenen toimiessa miehistössä.

Muutoksia tulossa 2019

Joka tapauksessa SPAUK ry varautuu siihen, että turva-auto on liikenteessä myös vuonna 2019. Syyskokous valitsi uuden turva-autovastaavan, koska allekirjoittanut lopettaa tämän tehtävän hoitamisen.

10 vuotta kului tämän jutun alkulauseen hengessä. Toki noin pitkään aikakauteen mahtuu paljonylimääräistä säätöä ja viritystä, mutta ne kuuluvat jossain määrin lajin luonteeseen. Kun tähän lisää vielä alkusyksystä tullut kutsu Onnettomuustutkintakeskuksen kuultavaksi Pohjanmaa Rallin tapahtumien tiimoilta, niin monenlaiseen olen päässyt osallistumaan turva-autotehtävissä. Nyt on kuitenkin sopiva hetki siirtyä sivuun.

"Urani" turva-auton parissa alkoi surullisissa merkeissä syksyllä 2007, kun Eero pyysi hakemaan trailerilla ulosajossa vaurioituneen auton Seinäjoelta. Peugeot oli tutustunut lapualaiseen pelto-ojaan huolimattoman kuljettajatyöskentelyn seurauksena. Tällaisen ei pitänyt olla mahdollista. Mutta näin vain kävi.

Tässä yhteydessä haluan kiittää kaikkia turva-autotoimintaan osallistuneita kerholaisia kuluneista kymmenestä vuodesta. Aktiivisia turva-autoilevia jäseniä olisi toki saanut olla enemmänkin, mutta kokonaisuudessaan kerho on pystynyt hoitamaan pyydetyt kilpailut sovitusti. Hieno homma!

Kiitos ja kumarrus myös kilpailunjärjestäjille, jotka ovat arvostaneet pitkäjänteistä talkootyötämme rallien turvallisuustyössä tilaamalla turva-auton osallistumaan kilpailujen etuautotehtäviin.

Lopuksi erityskiitokset viimeisestä kahdesta Mersu-vuodesta Vehon kalustovastaava Marko Martikaiselle, joka on vastannut GLC:stä. Marko on joutunut oman päätyönsä ohella hoitamaan turva-autoasioita usein lyhyilläkin varoitusajoilla. Kovan luokan ammattilaisena Marko on venynyt aina tilanteen mukaan. Hän on täysiverinen FleetManager.

Nähdäänkö GLC rallireiteillä vuonna 2019?

Mikäli arvostettu ja tarpeelliseksi havaittu turva-autotoimintamme jatkuu, niin sitä luotsaa ensi vuonna kerhomme lahtelainen pitkän linjan liikenteen ammattilainen ja kokenut turva-autoaktiivi Vesa Ikonen. Uuden turva-autopäällikön tavoittaa sähköisesti osoitteesta vesa.ikonen@poliisi.fi tai puhelimitse numerosta 045 124 5945.

Onnea ja Menestystä Veskulle.

Esa Koskinen & Tero Nuppumäki: Oili-Jalonen Ralli 25.08.2018

Tämän vuoden Oili Jalonen ralli kaasuteltiin Rallin Suomen Juniorimestaruus rallisarjan neljäntenä osakilpailuna. Oili Jalonen Oy:n toimiessa siis rallin pääyhteistyökumppanina. Kaikki kilpailuun liittyvät toiminnot olivat keskitetty aivan valtatie kahdeksan välittömään läheisyyteen, niin katsastuksineen, kuin huoltoalueineen. Kilpailutoimistona ja samalla ralliravintolana toimi ravintola Wilhelmiina & Waltteri.

Kyseessä oli samalla autourheilun superviikonloppu, koska seuraavana päivänä 25.08.2018 järjestettiin Laitilan Krouvinnummenradalla Jokamiehen Kiekaus niminen jokkis tapahtuma.

Naisia houkuteltiin osallistumaan "sankoin joukoin" puolittamalla ilmoitusmaksu puoleen tässä RSJM- osakilpailussa. Turun moottoriseurassa oli todettu ja samalla toivottu puheenjohtajan suulla, että toivon mukaan vastaisuudessa nähtäisiin naisia enenemässä määrin rallipoluilla. Sama tarjous päti vielä Heinolassa sarjan nro 22 päättävässä rallissa.

Kilpailun lähtö tapahtui kello 12.01 Laitilan torin vierestä Keskuskadulta, aivan Laitilan kirkon kupeesta. Ilmassa oli jälleen suuren autourheilu juhlan tuntua.

Kilpailuun starttasi vajaat kahdeksankymmentä autokuntaa, joka järjestäjille oli pettymys, koska valmiudet ottaa suurempiakin osanottajamääriä vastaan, olivat kuitenkin olemassa. Kilpailukeskuksen sijaitessa lähempänä reittiä hyvin keskeisellä paikalla, oli Oili Jalonen rallin reitti saatu paketoitua kokonaisuudessaan 155 kilometriin, sisältäen viisi erikoiskoetta ja 62 erikoiskoekilometriä. Luokkia oli RSJM-luokkien lisäksi runsaasti, niin nuotista kuin ilmankin ajavia. Itse nuotituskin oli hienosti saatu mahtumaan lauantaille. Erikoiskokeet myötäilivät jo perinteisestikin tutuksi tulleita erikoiskoepätkiä, joista neljä sijoittui Laitilan alueelle ja yksi Uudenkaupungin puolelle. Eli yksi legendaarisimmista pätkistä Uudenkaupungin puolella oli tietysti Sannainen. Sen haastavat mutkat muine erikoisuuksineen, keräsivät kymmenittäin ja taas kymmenittäin katsojia jännittämään kisan kulkua, sekä aika-ajoin myös auttamaan niitä kilpailijoita, joita pystyttiin vielä auttamaan mikäli latu ei enää ollut riittänyt.

Kilpailu oli jälleen järjestetty hienosti kaikin puolin. Ilma oli hieno ja yleisöä oli reittien varrella ihailtavan paljon ja siitä huolimatta, oikeilla paikoilla, joten huomautettavaa ei meillä ollut. Muutakuin viimeisenä etuautona reitille, ilmoittaen samalla rallikansalle homman lähtevän sen jälkeen käyntiin, kun meidän taka- ja hälytysvalot painuivat horisonttiin.

Kauden kolmannen voiton myötä eteläpohjalaisautokunta, Juho Koski-Lammi ja kartturinsa Arto Ala-Kokkila sinetöivät käytännössä jo rallin Suomen Junioreiden Mestaruuden epävirallisesti jo ennen viimeistä Heinolassa ajettavaa osakilpailua. Onneksi olkoon jo etukäteen! Muut sijoitukset seuraavassa;

RSJM tulokset Oili Jalonen Rallissa:
1. Juho Koski-Lammi (JaMoKe/UA) 33:23,0
2. Jussi Nordberg (RauUA) +52,2
3. Toni Jalava (THU-TEAM) + 1.07,7

Nuorten SM-luokan tulokset:
1. Sami Pajari (HeiUA) 35:45,7
2. Walle Pajuoja (LaihUA) + 1,4
3. Niklas Heino (KSAU) + 5,0

Rally Trophy -luokan tulokset:
1. Jani Laaksonen (MäntsMK) 35:56,1
2. Kimmo Raitanen (MäntsMK) + 1.28,5
3. Jani Rokka (RaisUA) + 3.37,0

Naisten Cup-tulokset:
1. Jonna Valme (RaisUA) 38:04,01

Taas oli yksi kisa takana ja onhan näitä tässä jo jonkin verran ehtinyt jo kertyäkin, mutta aina ja joka kerta on ollut miellyttävää olla osana kisaorganisaatiota ja auttaa rallijärjestäjiä kaikissa niissä asioissa mitä meiltä pyydetään ja mitä meiltä edellytetään. Työ ralliturvallisuuden eteen taas jatkuu Valkama rantarallin merkeissä syksyllä eli näkemisiin sinne asti.

Harri Savolainen: SM TeijoTalot-ralli 28-29.9.2018

SM-rallikausi huipentui Turun ja Salon seudulla ajettuun sarjan päätöskilpailuun. TurunUA ja SalonUA olivat laittaneet osaamisensa samaan koriin ja järjestivät yhdessä tämän tapahtuman. Kokeiltiin hieman uudenlaista konseptia ja hyvältähän se näytti, ollen samalla myös yleisömenestys.

Kerhomme edustus oli paikalla totta kai. Kisan aikoihin oli vielä epävarmuutta tulevan kauden jatkosta. Olisiko kerhomme ansiokas työ turvallisuuden saralla päättymässä, vai löytyisikö keinoja jatkaa myös vuonna 2019? No, nyt tätä kirjoittaessani tiedämme turva-auton jatkavan myös tulevana vuonna tosin supistetulla ohjelmalla. Ongelmaksi on muodostunut turva-auton miehistöjen haaliminen. On hyvin harmillista, kun nuorempi väkemme ei ole osoittanut kiinnostusta vapaaehtoiseen työhön! Keikat ovat kasaantuneet harvojen harteille, eikä niillä kyetä enää hoitamaan kaikki kisoja vuonna 2019. Kerho ja yhteistyökumppanimme VEHO päätyivät sopimukseen, jonka mukaan turva-auto kiertää 2019 yleisen SM-kisat sekä Historicin arvosarjan!

Mutta sitten itse TeijoTalot-rallin pariin. Lähdin apukuskiksi kerhon asiaa voimallisesti ajaneelle VEHO:n myyntijohtaja Mikko Vesalalle. Mikko pudottikin heti alkajaiseksi melkoisen pommin ilmoituksellaan olevansa entinen VEHO:n myyntijohtaja? Oli ottanut ns. ”loparit” ja suuntaa uusiin tuuliin autokaupan parissa. Ratkaisuun hän oli päätynyt pitkästä työmatkasta johtuvista syistä. Kun asuminen on Turun seudulla ja työ Helsingissä niin yli 10-vuoden reissaaminen tuli tiensä päähän hänen osaltaan! Kiitos ja kumarrus Mikolle hänen panoksestaan turva-auto asioissa!

Kisa perjantaina suoritimme valvontaa tutustumisen aikana, eikä silmiimme sattunut mitään huomautettavaa. Kuskit ansaitkoot kiitoksen hyvistä tavoista nuotteja piirrellessään. Kisa alkoi Turusta Metsämäen raviradalla, jossa katsomon eteen oli rakenneltu yksi lyhyt pyöritys. Katsomossa oli myös runsaasti ohjelmaa. Arttu Lindeman ja kumppanit pitivät porukan hereille pitkälle aamuyön tunneille saakka! Syksyn koleutta oli ilmassa, kun lähdimme tutulla kaavalla ajelemaan pätkiä läpi. Toisella erikoiskokeella Saukonojan kohdilla hirvi patsasteli tien poikki onneksi riittävän etäällä automme keulasta. Ilmoitimme hirvestä turvallisuuspäällikölle pätkän maalissa. Taisi hirviherra pelästyä pilliemme kiljuntaa, kun emme kuulleet elukan poukkoilleen enää muiden edessä?

Yön autot viettivät Paimion Liikenneturvallisuuskeskuksen pihalla, jossa sijaitsi myös huolto sekä kilpailutoimisto kisan aikana. Aamulla matkaan Paimon Nesteen pihalta ja päivän aikana kiersimme lopun lenkin päätyen maaliin Salon Astrum keskuksen pihalle. Homma tuli hoidettua ilman mainittavia tapahtumia. Yleisesti ottaen totesimme järjestelyjen onnistuneen hyvin ja hieman erilainen konsepti saanee jatkoa tulevinakin kausina. Kyllä rallin yhteyteen voidaan helposti järjestää muutakin hupaa. Tietenkin taloudelliset voimavarat ovat rajalliset ja niiden puitteissa toimitaan. Mutta mikäli hyvällä mainonnalla saadaan rallikansa liikkeelle, niin jää kuluista jotain toiminnan kehittämiseenkin. Hieman lievää narinaa kuului, kun maali oli tuotu eri paikkaan kuin mistä lähdettiin. Aina ei kuitenkaan onnistuta miellyttämään kaikkia, eikä tiettävästi kukaan jäänyt Saloon tämän vuoksi!

Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja kansalta kerätään rahat kauppojen kassoihin kaikenmoisten ”bläk fräideiten” myötä. Älkää nyt vaan laittako kaikkia masseja kiinni kiinalaisiin hilavitkuttimiin ja kolttuihin, vaan pistäkää ainakin osa säästöpossuun, josta ne voi napata vaikkapa rallin harrastamiseen!

HYVÄÄ JOULUA ja UUTTAKIN VUOTTA, pysytään reitillä!

Esa Koskinen & Tero Nuppumäki - MValkama Rantaralli 06.10.2018 - F-Rallisarjan mestaruudet ratkesivat Rantarallissa

F-rallisarjan viimeinen, kuudes osakilpailu ajettiin 6.10.18 lauantaina Naantalin Seudun Urheiluautoilijat ry:n isännöimänä. Kilpailun virallinen nimi on pääyhteistyökumppanin, Lietolaisen Kuljetusliike M. Valkaman mukaan mvalkama.fi Rantaralli. NaSU:n järjestämä Rantaralli oli järjestyksessään jo 42. ja menneiden vuosien aikana kilpailu on useasti ollut jopa SM-osakilpailun arvoinen.

Mvalkama.fi XLII Rantaralli päätti siis F-rallisarjan tämän kauden. F-rallisarja uusiutui täksi vuodeksi. Ensinnäkin osakilpailujen määrää vähennettiin yhdellä ja toiseksi nuottiluokat tulivat mukaan. Myös aikaisemmilta vuosilta tutut A- ja B-juniorit yhdistettiin pelkiksi junioreiksi.

Tällä kaudella taisteltiin mestaruuksista yleisessä, senioreissa ja junioreissa ja sen lisäksi kaksivetoisten ja nelivetoisten nuottiluokissa. Kolme ensiksi mainittua eivät siis ajaneet nuotista, vaan he ajoivat ilman nuotteja. Näiden kolmen luokan sisällä ajettiin lisäksi tulokkaiden Cupista ketkä olivat ajaneet maksimissaan viisi kilpailua, Original Cup, 8-venttiiliset kaasarikoneiset sekä nestorit ”Cupista”.

Reitti kiersi Mynämäen ympäristössä

Rantarallin alkuaikoina järjestelyistä Naantalin Seudun UA:n lisäksi oli vastaamassa myös mm. Mynämäen UA. Vuosien saatossa naantalilaiset jäivät urakkansa kanssa yksin, mutta jotain on sentään jäänyt jäljelle, upea talkoohenki, jotta kaikki erikoiskoepätkät olivat jälleen hienossa kunnossa ja kaikki järjestelyt toivat erinomaisesti. Kilpailukeskus oli edelleen Mynämäen lukion tiloissa ja reitillä ajettavat erikoiskokeet sijoittuivat Mynämäen ympäristöön. Kilpailukeskuksen paikka ja sijainti oli ihanteellinen.

Rantarallissa ajettiin kuusi erikoiskoetta yhteispituudeltaan noin 65 km. Kilpailun lähtö ja maali olivat Mynämäen lukion alueella. Huoltoalue oli niin ikään hyvin sijoitettu Mynämäen kisahallin/urheilukeskuksen pysäköintialueelle. Erikoiskokeet olivat nopeita ja vanhoja tuttuja. Katsojista ei ollut huolta, he olivat erikoiskoepätkillä siellä missä pitkääkin, joten meillä oli sikäli helppo tehtävä antaa viimeisenä etuautona merkki niin hälytysäänin- kuin hälytysvaloineen katsojille siitä, että ralli saa alkaa.

Rantaralli toimi finaalin näyttämönä ja vain yksi viidestä mestaruudesta oli vain varmistunut ennen kauden päättävää osakilpailua. Dramatiikkaakaan ei kilpailussa puuttunut. Yleisen klassikossa kolme ensimmäistä osakilpailua voittanut Juha Paavilainen Bemarillaan keskeytti ja Kitteellä voittanut Tuomas Kamila Astrallaan nousi Paavilaisen kantaan. Tämä kaksikko taistelikin tasaisesti aina kalkkiviivoille saakka, kunnes Kamila ajoi ulos erikoiskokeen maalin jälkeen. Tämä oli johtunut tiekirjassa olleen virheen vuoksi, kun maaliintulo oli piirretty väärin. Tapahtuman jälkeen Paavilainen keskittyi vain tuomaan autonsa maalin ehjänä. Lopulta Paavilainen oli rallin neljäs ja sarjassaan loppusijoituksella kakkonen.

Finaalin pääosan varasti kuitenkin Paimion urheiluautoilijoiden Samuli Nevä GT Corollallaan ajaen viisi pohja-aikaa kuudesta mahdollisesta, voittaen näin kisan ennen Sastamalan urheiluautoilijoiden Lauri Joonaa Bemarillaan. Joona oli päätöserikoiskokeen paras.

Kausi on siten näin käsitelty allekirjoittaneen ja kartturini Tero Nuppumäen osalta, ei muuta kuin odottelemaan mitä ensi kausi tuo tullessaan. Hyvää loppuvuotta kaikille lukijoille ja jäsenistölle !

Lopuksi haluan onnitella Naantalin Seudun urheiluautoilijoita saavutetusta 50-vuoden virstanpylväästä. Onnea toivottaa myös SPAUK ry.

Esa Koskinen: Peltosprintti Mynämäen Mietoisten Kylässä Sydänperällä Esa-Pekka Ristimäen tiluksilla 11.10.2018

Peltosprintti järjestettiin Esa-Pekka Ristimäen tiluksilla Sydänperällä Mietoisissa. Tapahtumaa sponsoroi autojen osalta Oili-Jalonen, joka toimii myös Oili-Jalonen rallin pääyhteistyökumppanina. Tapahtumaa on pyritty järjestämään vuosittain, miten sääolosuhteet ovat antaneet myötä niin talviolosuhteissa kuin kesäisissä olosuhteissa. Tapahtuman osanottajat koostuivat Lounais-Suomen poliisilaitoksen ulkomaalaistutkinnan ja kutsuvieraiden väestä.

Tapahtuman yksi idea on aina ollut samalla myös aikoinaan menetettyjen TYKY-päivien korvaamisesta toiminnalla, mikä näissä autourheilu merkeissä on ollut kovinkin suosittua vuosien varrella. Ja mikäs siinä, osanottajamäärä oli ilahduttavan iso ja kaikilla oli yhdessä hauskaa kurasta ja hiestä piittaamatta, se kun kuuluu asiaan.

Tapahtuman johtaja ja turvapäällikkö Esa-Pekka Ristimäki hoiti tapansa mukaan ansiokkaasti myös huollon tapahtuman aikana, jottei nälkä ehtinyt hiipiä puseroon. Sprintti rata oli riittävän pitkä ja haastava, haastavine keleineen. Oli kuitenkin lähellä, ettei tapahtumaa olisi voinut edes järjestää sääolosuhteiden vuoksi, kuten kävi viime vuoden 2016 keväällä, jolloin kevät tulvat yllättivät.

Tiistaina 09.10.2018 taivas repesi ja vettä sitten riitti, mikä teki radasta sellaisen, että autot jäivät kiinni ajouralle. Mutta keskiviikkona aurinko teki taikojaan ja kuivasi radan ajokuntoon, jotta torstaina päästiin vetämään tapahtuma läpi suunnitelman mukaisesti. SPAUK:n turva-auton sain myös ilahduttavasti mukaan, koska allekirjoittanut yhdessä kartturini Tero Nuppumäen kanssa olimme hoitaneet Mvalkama Rantarallin edellisenä viikonloppuna. Tapahtuma kesti noin neljä tuntia, jonka jälkeen matka suuntautui kohti Vantaan Vehoa odottamaan parin päivän päästä ajettavaa Urjalan rallia.

Haluan kiittää tässä yhteydessä Oili Jalosta sekä Esa-Pekka Ristimäkeä, ketkä mahdollistivat tapahtuman järjestämisen. Ensi vuonna tai tulevana talvena, sitten uudestaan.

Tuomas Vuori: Urjalan Historic Ralli

Olimme Urjalassa turva-autotehtävissä lauantaina 13.10.2018 kokoonpanolla Jouni Kyröläinen ja allekirjoittanut Tuomas Vuori. Kyseessä oli Urjalan Historic Ralli, joka oli Historic Rally Trophy -rallisarjan päätöskilpailu. Päätöskilpailuhan tämä oli ainakin tämän kauden osalta myös Spaukille, eikä vielä täyttä varmuutta jatkosta ole.

Lauantaina meidän osalta startti päivään oli Urjalassa Lahma-Trans Oy:n pihassa, jossa pidettiin etuautopalaveri. Aamu oli kolea, lämpöä +8 ja kostea sumu loi syksyn tunnelmaa. Ensimmäinen auto lähti reitille Lahma-Trans Oy:n pihasta kello 11:01. Erikoiskokeita oli viisi kappaletta, joiden yhteispituus oli noin 60 kilometriä. Kokonaiskilometrejä siirtymineen tuli noin 160 kilometriä.

Kolmen erikoiskokeen jälkeen tauotettiin ennen kahta viimeistä erikoiskoetta. Taukopaikkana toimi vuonna 1793 perustettu Nuutajärven lasitehdas. Siellä tehtiin lasia yli kaksisataa vuotta, kunnes tuotanto siirrettiin vuonna 2014 Iittalaan. Tänä päivänä lasitehtaassa toimii yksittäisiä lasituotteiden valmistajia sekä tehdasta käytetään myös opiskelutarkoitukseen alan opiskelijoille. Minä lähdin tauolla seikkailemaan ja huomasin eksyneeni keskelle lasinvalmistustehdasta. Pääsin seuraamaan lasinpuhallusta ja siinä silmien edessä valmistui lasimöykystä suomalaisen käsityön helmi, ilmeisesti maljakko.

Tauolta lähdimme vielä kahdelle erikoiskokeelle. Ennen meidän starttia neljännelle erikoiskokeelle järjestäjä ilmoitti, että reitin varrella olisi havaittu kymmenittäin peuroja. Ajoimme reitin läpi, eikä meidän silmiin osunut peurahavaintoja. Pelästyivätkö sitten meidän ääniä, mutta rallin aikana ei ainakaan meidän tietojen mukaan ajettu yhtään eläinonnettomuutta. Katsojia oli kertynyt reitin varrelle hyvin huolimatta syksyisestä ajankohdasta.

Päivä loppui hyvissä ajoin noin 15:30 aikaan. Ralli meni läpi ilman suurempia kommelluksia. Yleiskilpailun voiton vei RiiUA:n Timo Kuukka ja Jukka Toivonen autolla Ford Escort RS 2000. Mainitaan myös, että yleiskilpailun kahdeksannelle sijalle ajoivat JyvUA:n Jorma Ala-Lahti ja SPAUK:n Pauli Heikkola Ford Escort RS 1600.

Jii&Pee - Timo Kuukka Maxellin kunkku

Espoo Motorsport Club ry isännöi Historic Rally Trophy -sarjan viidettä osakilpailua, jonka keskuspaikkana oli Pusulan koulu. Ajettavana oli kuusi erikoiskoetta Pusulan, Kiikalan ja Lohjan ympäristössä. Kilpailuun ilmoittautui 141 autokuntaa ja määrää on pidettävä nykypäivänä todella hyvänä, kun kyseessä oli sarjaosakilpailu. Neljä HRT-mestaruutta eri ikäkausiluokissa ratkeaa lopullisesti lokakuussa Urjalassa.

Escort miehistöineen oli jälleen viivalla. Lähtönumerona 32, oman luokan toiseksi viimeisenä.Viikkoa aikaisemmin ajettu Multia ralli toimi hyvänä "shakedownina". Kilpailupäivän sääennuste oli pilvinen ja sateinen, jopa ukkoskuurot mahdollisia.

Takarenkaat olivat vaihtuneet Pirelliin, edessä edelleen Kumhot. Muita muutoksia Jorma ei ollut tehnyt.

Koulun hiekkakenttä jäi pieneksi, joten osa kilpailijoista joutui etsimään lähistöltä sopivan varikkopaikan. Onneksi vapaita piha-alueita oli tarjolla. Vain yksi kulkureitti hiekkakentälle aiheutti sumppuuntumista, mutta järjestäjät saivat homman toimimaan lisäämällä liikenteenohjausta.

Ravintolapalvelut oli sijoitettu vastapäiseen maamiesseurantaloon. Hinnoittelu oli todella kuluttajaystävällistä ja tarjonta sopivan monipuolista. Esimerkiksi kahvi ja iso korvapuusti, 3 €. Ei paha.

Myös palkinnot jaettiin päivän päätteeksi talon juhlasalissa.

EK 1 - 3 (38.4 km)

Ensimmäinen lenkki käsitti erikoiskokeet 1 - 3. Reitti suuntautui Pusulan luoteispuolelle kohti Kiikalaa. Hyväkuntoiset tiet, mutta sadekuurot liukastuttivat savipintaiset osiot. Yllättävän kääntyviä teitä, joiden luonne oli jotenkin ennalta arvaamaton. Kaikki erikoiskokeet olivat reilusti yli 10-kilometrisiä, joten eroja alkoi syntyä. Siirtymät olivat todella lyhyet (2 - 6 km). Kisavire pysyi päällä, varsinkin kun viivästyksiä ei ollut. Suoriuduimme reitistä ilman "roikkumisia".

Huolto- ja taukopaikka oli sijoitettu Kiikalan lentokentälle. Nyt oli tilaa ja avaruutta. Nykykäytännöstä poiketen myös tankkaus omista astioista oli mahdollista erillisellä tankkauspaikalla. Escort sai alleen uudet Pirellit taakse. Muuten normaalit tarkistukset ja näin kurakelillä valojen puhdistus. Kuljettajat evästivät itsensä loppulenkille.

Meidän osalta tauon pituus oli 73 minuuttia, joka on liian pitkä aika. Ravakka paikallinen ukkoskuuro salamaniskuineen antoi lisämausteen huoltotauolle.

EK 4 - 6 (25.5 km)

Sitten toiselle lenkille ja valitettavan yleiseen käytäntöön rallien reiteissä: siirtymää EK:lle lähes 41 kilometriä ja ajoaikaa 67 minuuttia! Kartalla siirryttiin kaakkoon Lohjan lähistölle, jossa ajettiin erikoiskokeet 4 ja 5. Pituutta nelosella vain 4.95 km ja viitosella 8.59 km.

Kumpikin sujui osaltamme hyvin, sijoituksena molemmissa yleiskilpailun 7. Täällä ei ollut satanut kovinkaan paljoa, joten pinta oli pitävämpi. Jostain syystä nelosen lähdössä oli noin 10 minuutin viivästys.

Kilpailun päätti EK 6, joka oli sama kuin EK1, mutta vastakkaiseen suuntaan. Joten moottorimarssi takaisin Pusulaan, yli 42 kilometriä ja 70 minuutin ajoaika.Saukkolan St 1 -huoltoasemalla tankkaus ja viimeinen pikahuolto.

Kuutosta oli jatkettu 500 metriä ja lähdössä huomautettiin maalipäässä olevista montuista, jotka olivat syntyneet ensimmäisen ajokerran lähtöpaikalle. Erikoiskoe oli yllättävän hyvässä kunnossa; pahoja uria, maakiviä tai kulumisia ei ollut. Ja käytettävä ajolinjakin oli kelvollinen. Muutamissa paikoissa sisäkurveissa oli pehmeää, jotka vaativat huolellisuutta. Varma suoritus pysäytti kellot kahdeksanneksi nopeimpaan aikaan.

Maalissa pitkän päivän päätteeksi puoli seitsemältä. Aikakortin ja transponderin luovutus sekä kuljettajan kommentit kuuluttajalle. Se oli siinä.

Suvereeni Kuukka

Kilpailun nopein historic-kuljettaja oli odotetusti Riihimäen urheiluautoilijoita edustava Timo Kuukka. Kimmo Juhannusvuori (AUK Jämsän Äijät) oli selvä kakkonen, eroa voittajaan kertyi kuitenkin 17,2 sekuntia. Molemmat ajoivat luokassa 7 ja olivat omilla minuuttiluvuillaan, sillä kolmanneksi sijoittunut jäi jo 1.15 minuuttia voittajalle.

Me saavutimme kunniakkaan seitsemännen sijan yleiskilpailussa ja tuossa kovassa seiskaluokassa olimme neljäs. Kärkiukot ajavat käsittämättömän kovaa, se tuli jälleen kerran todistettua. Respect.

Maxell Ralli oli kokonaisuudessaan onnistunut tapahtuma. Pitkä huoltotauko ja aikaa vieneet kaksi siirtymää lisäsivät kilpailupäivän mittaa tarpeettomasti. Toisaalta sopivien teiden saaminen ja reitin laatiminen on aina kompromissien summa. Nyt siis päästiin nauttimaan ennen kokemattomista alkusyksyisistä eteläsuomalaisista maalaismaisemista.

J & P - Mestaruudet selvillä

Rallin eri arvosarjojen (SM, HRT, F-rallisarja ja RSJM)kauden 2018 päätöskilpailuna toimi tänä vuonna HistoricRallyTrophyn kuudes osakilpailu, joka ajettiin 13. lokakuuta Urjalan urheiluautoilijoiden järjestämänä Urjalan HistoricRallin nimellä.

HRT-sarjavoitoista kilpaillaan neljässä eri ikäkategoriassa autojen vuosimallien mukaan (1: ->1969, 2: ->1975, 3: ->1981 ja 4: ->1090). Vain kategorian 4 mestaruus oli ratkennut ennen viimeistä osakilpailua, joten katsojille oli tarjolla tiukkoja mestaruuskamppailuja seudun tunnetusti kimuranteilla teillä.

Viisi erikoiskoetta ja 60 EK-kilometriä käsittäneeseen kisaan ilmoittautui kaikkiaan 135 kuljettajaparia.

Kilpailukeskuksen paikka vaihtui lisämääräyksellä Nuutajärven Lasikylästäkuljetusliike Lahma-Trans Oy:n piha-alueelle valtatie 9 varteen. Paikka oli laajuudeltaan hyvä, koska alue oli asvaltoitu ja riittävän tilava.

Mutta muut fasiliteetit eivät ihan vastanneet arvosarjan tasoa. Ilmoittautuminen tapahtui pienessä taukoparakissa, pukeutumistiloja ei ollut ja ravitsemispalvelut hoidettiin telttakatoksesta terminaalin seinustalla. Onneksi klassikkoluokkien kilpailijat ovat tottuneet vuosien varrella monenlaisiin olosuhteisiin, niihin karuihinkin. Toisaalta pitkän linjan kilpailijoita olisi syytä huomioida sopivan viihtyisillä ja toimivilla kilpailukeskuksilla.

Mekin päätimme hienon syksyn kunniaksi lähteä vielä kurvailemaan ja fiilistelemään alueen tiestölle, joita emme ole aikaisemmin ajaneet. Kilpailijakumppaneiden mukaan tiet ovat yllättävän vaikeat ja "paikkoja" olisi tarjolla runsaasti. Meidän taktiikka oli samanlainen kuin kolme viikkoa aikaisemmin edellisessä HRT-osakilpailussa Pusulassa: varmaa ja vauhdikasta etenemistä omaksi iloksi, sopivissa paikoissa myös rallikansan viihdytystä. Siinä hyvä setti harrastelauantaille.

Välkkilä - Raitoo - Alhonkulma

Pilvipoutainen sää sopi mainiosti kilvanajoon. Ensimmäinen lenkki suuntautui Urjalan eteläpuolelle suuntana Humppila ja käsitti erikoiskokeet 1 - 3. Kovin oli kääntyilevää tietä, joka vaati kuljettajalta oikea-aikaisia suorituksia tai muuten maasto saattaisi kutsua.

Ajopaikalla numero 27 tiet olivat loistavassa kunnossa, mutta irtonaista pintasoraa oli edelleen ajolinjoilla. Jorman työskentely oli taatun varmaa eikä tilanteita tullut, vaikka sopivia paikkoja oli tarjolla runsaasti. Myös katsojat olivat sijoittuneet juuri näihin kohtiin.

Lyhyet siirtymät erikoiskokeiden välillä pitivät ajovireen yllä ja kilpailu eteni aikakortin mukaisesti ilman viivästyksiä.

Tunnin tauko vietettiin Nuutajärven Lasikylänpiha-alueella, jossa oli kolme erillistä huoltoaluetta. Escort oli totuttuun tapaan edelleen täydessä iskussa, joten Kallelle jäi suoritettavaksi vain normaalit ylläpitotarkastukset. Takarenkaat vaihdettiin puolelta toiselle, siinä kaikki. Eleettömän tyylikästä, made by AMS.

Tursa - Ruokolankulma

Kaksi viimeistä erikoiskoetta ajettiin Nuutajärven ja Punkalaitumen välisellä alueella. EK 4 oli kilpailun pisin, lähes 21 kilometriä. Nyt tien luonne oli erilainen kuin aamupäivällä. Nopeaa ja jouheaa tietä, joka vaati uskallusta mennä nyppyjen yli.

Yksi ysikymppi-oikea tuli "silmille" ja siinä jouduttiin peruuttelemaan, kun kääntyminen meni pitkäksi. Jäi tunne, että ennakkomerkki oli tavallista lähempänä kohdemerkkiä. Jäljistä päätellen myös aikaisemmat kilpailijat olivat tehneet samanlaisia harjoituksia. Loppuosa tultiinkin sitten enemmän ja vähemmän nilkka suorana.

Kilpailun päättänyt viides erikoiskoe oli päivän lyhin, 7.24 km. Hieno ja vauhdikas lopetus kilpailulle ja samalla myös koko Historic-kaudelle. Plussana vielä vain reilu kuuden kilometrin siirtymä maaliin.

Olimme tyytyväisiä päivän suoritukseen. Alussa jäätiin kärjelle, kun totuttelimme tiestöön. Tauon jälkeen kyyti alkoi olla kohdillaan, koska sijoitus oli kahdella viimeisellä erikoiskokeella yleiskilpailun neljänneksi nopein. Ja nelosella vielä peruuteltiin. Viitosen tulos oli kovin, koska sillä jäimme kärjelle vain 2,7 sekuntia.

Timo Kuukka oli jälleen kilpailun ylivoimaisesti nopein kuljettaja. Kimmo Juhannusvuori taisteli samoilla sekunneilla, mutta auton tekniikka antautui EK 4:lla. Keskeytyksestään huolimatta Juhannusvuori voitti kategorian kaksiHRT-mestaruuden.

Muut mestaruudet menivät Matti Leanderille (kat I), Arttu Karttuselle (kat III) ja Ilkka Kiviniemelle (kat IV). Onnittelut kaikille.

Lopullisissa tuloksissa olimme yleiskilpailun kahdeksas ja luokan kolmas. Ei huonosti harrastajilta.

Akk Sports Oy - Suomi sai siirrettyä Neste Rallin elokuun alkuun - ”Pääsemme toteuttamaan yleisölle entistäkin paremman MM-rallin”

Belgian Poliisiralli MM-rallin järjestäjä AKK Sports Oy on jo pitkään halunnut siirtää rallin elokuun puolelle ja nyt se sai tahtonsa läpi. Suomen suurin vuosittainen urheilutapahtuma, Neste Ralli, ajetaan ensi vuonna 1.-4.8. ja näin ralli palaa perinteikkäälle paikalleen, jolla se on ollut viimeksi vuonna 2015 ja sitä aiemmin.

MM-rallisarjan ylimääräinen kalenterikokous oli kovan paikan edessä, kun se joutui karsimaan ohjelmasta pois sinne kaavaillun Japanin osakilpailun, mutta samalla suomalaisten siirtotoive toteutui. Uusi ajankohta on järjestäjän mieleen:

- Ensi vuonna elokuun alku antaa ajankohtana resursseja toteuttaa tapahtumasta yhteistyökumppaneiden kanssa entistäkin monipuolisemman kokonaisuuden, ja se tarjoaa yleisölle mahdollisuuden nauttia MM-rallista Jyväskylässä vielä hienojen kesäsäiden puitteissa. Monille katsojille lomien loppupuoli tai lomien jälkeinen aika on niin ikään mieluisampi aika lähteä seuraamaan rallia, kuin heinäkuun lomakauden vielä ollessa käynnissä, summaa ajankohtaan tyytyväinen Neste Rallin promoottori Jani Backman.

Tämän kesän Neste Ralli keräsi runsaasti yleisöä ja järjestelyiltään kiitosta sekä FIA:lta, tiimeiltä että yleisöltä. Jyväskylän Paviljongin kilpailukeskuksessa vierailleet 57 000 rallifania ja tapahtuman tuottamat 255 000 katsojaelämystä vankistivat rallin asemaa yhtenä Pohjoismaiden suurimmista vuosittain järjestettävistä urheilutapahtumista.

Suomen MM-ralli ajetaan ensi vuonna rallin MM-sarjan yhdeksäntenä osakilpailuna. Kausi alkaa perinteisesti tammikuussa Monte-Carlosta ja päättyy Australiaan marraskuun puolessa välissä. Kuluvaan vuoteen verrattuna MM-kalenteriin tulee yksi kilpailu lisää, kun sarja vierailee Chilessä toukokuussa.

Neste Rallin reitti erikoiskokeineen julkaistaan helmi-maaliskuun vaihteessa 2019. Rallipassien ennakkolipunmyynti käynnistyy verkossa marraskuussa ja hospitality-tilaisuuksien joulukuussa 2018. www.nesterallyfinland.fi

Sami-Matti Trogenin kuulumisia - RX Academyn kausi päättyi Sami-Matti Trogenin mestaruusjuhliin sairaalassa

RX Academyn kausi päättyi Sami-Matti Trogenin mestaruusjuhliin sairaalassa, sillä auto kaatui rajusti huonokuntoisella Tierpin radalla kauden viimeisessä startissa. Trogen vietiin sairaalaan jatkotutkimuksiin, sieltä tavoitettu nuorukainen kertoo olevansa kunnossa.

Trogen dominoi sarjaa viimeiset kolme kilpailua. Kaksi edellistä osakilpailua päättyivät voittoihin, ja Trogen lähti Ruotsiin sarjajohdossa. RX Academyn mestaruus oli sinettiä vaille valmis jo ennen finaalia, alkuerien ykkönen oli nopein myös semifinaalissa. Suuri unelma oli romuttua toisella kierroksella.

Finaalin paalupaikalta startannut Trogen joutui heti ensimmäisessä mutkassa kolariin ja putosi neljänneksi, mutta lähti päättäväisenä nostamaan sijoitustaan. Alun kolarointi ei nuorta miestä horjuttanut, mutta Tierpin kelvottomaan kuntoon mennyt rata teki ajamisesta vaarallista.

- Ajoin kovalla vauhdilla hypylle, kun perä nousi ilmaan ja nokka haukkasi maahan. En ehtinyt edes tajuta mitä tapahtuu, ajattelin vain, ettei tämä voi olla totta. Se mitä kaadon jälkeen tapahtui, jää ikuisesti mieleeni. Autonraato savusi radalla ja sieltä jostain savun keskeltä alkoi tulla auttavia käsiä, kilpakumppanit olivat pysähtyneet radalle apuun, Sami-Matti kertoo liikuttuneena.

RX Academyn kausi on nyt ohi ja Sami-Matti saavutti tavoitteensa. Höljesissä ja Honkajoella ajetuissa osakilpailussa hän ajoi toiseksi, ensimmäinen voitto tuli Jalasjärveltä ja sen tuomalla itseluottamuksella noustiin korkeimmalle korokkeelle myös Kouvolassa.

Viimeiseen osakilpailuun Ruotsin Tierpiin Sami-Matti lähti kuuden pisteen johdossa puolalaiseen Oskar Leitgeberiin nähden. Ennen finaalilähtöä hän oli kasvattanut johtoa yhdellä, mikä tarkoitti, että mikäli Leitgeber voittaa startin, hän ei saa jäädä viimeiseksi. Sitten alkoivat dramaattiset tapahtumat. Finaalilähtö keskeytettiin Sami-Matin kaadon jälkeen, eikä sitä enää uusittu. Keskeytyshetkellä Sami-Matti oli neljäntenä ja ainoa uhkaaja Leitgeber kolmantena. Tämä oli lopulta virallinen tulos, joten mestaruus matkasi Suomeen Sami-Matti Trogenin mukana.

- Kaikki meni loppua lukuun ottamatta kuten oli tavoitteena. Vauhti oli hyvää ja Set Promotion –tiimi toimi taas hienosti koko viikonlopun, kuten koko kaudenkin. Mestaruus tuntuu hyvältä, yksi iso askel on nyt otettu.

- Olen myös ihan hyvässä kunnossa, ei satu muualle kuin, hmm, hanuriin. Haluan vielä välittää suuret kiitokset kaikille, tsemppiviestejä ja onnentoivotuksia on sadellut. Kiitokset myös jokaiselle tukijalle, kannustajalle ja mun tiimille. Ja tietysti kiitokset kaikista tärkeimmille, eli mun perheelle, sairaalasta tavoitettu Trogen päättää.

RX2-sarjan päätöskilpailu Etelä Afrikassa

Sami-Matti Trogen päätti kautensa jännittävien vaiheiden jälkeen finaalin viidenteen sijaan RX2-sarjan päätöskilpailussa Etelä-Afrikan Kapkaupungissa. Killarney International Raceway –radalla ajettu kilpailu toi 16-vuotiaalle lohjalaiselle kauden kolmannen finaalipaikan, paras sijoitus tuli Ranskasta, missä hän ajoi toiseksi. Trogenin debyyttikauden sijoitus sarjassa oli kymmenes.

Marraskuinen pikku pakkanen vaihtui Etelä-Afrikan aurinkoon, ja toppatakki t-paitaan. Trogen lensi päiväntasaajan toiselle puolelle keskiviikkona, torstaina oli ohjelmassa auton testausta, eikä se ollutkaan mikään aivan normaali rupeama. Muutama kilpa-auto rahdattiin paikalliselle savannille, kuskit autoihin ja nilkkaa suoraksi.

- Kotikisaan valmistautuva kaveri halusi kokeilla lähtöjä, niinpä suljettiin pätkä tietä ja vedettiin treenit siinä. Oli se aika eksoottiista, onneksi siellä ei näkynyt mitään villieläimiä, Trogen naurahtaa.

Kaksi ensimmäistä alkuerää ajettiin lauantaina.

Ensimmäisessä erässä Trogen sai hyvän lähdön ja pääsi heti kärkeen. Hankaluuksia aiheutti ainoastaan Ruotsin William Nilsson, joka pysyi hetken vauhdissa mukana ja runttasi takakulmaan. Lohjalainen sai kuitenkin karistettua kilpakumppanin kannoiltaan ja ajoi selvään voittoon. Kokonaistilanteessa Trogen oli ensimmäisten alkuerien jälkeen toisena.

Toisessa erässä Trogen jäi tasaisessa lähdössä pahasti sumppuun ja putosi viidenneksi, mutta hyvin ajoitettu lisälenkki ja onnistunut ajo nostivat hänet kolmanneksi. Lauantain urakoinnin jälkeen Trogen oli kokonaistilanteessa neljäntenä, joten illan lepohetki auringossa oli ansaittu.

- On ollut hienoa ajaa täällä Afrikassa. Ensimmäinen erä meni hyvin. Toinen erä oli todella kovatasoinen ja jäin ensimmäisessä mutkassa vähän sumppuun, mutta ok sijoitus. Huomenna jatketaan, nyt lähden hotelille lepäämään ja nauttimaan auringosta, Trogen kertoi.

Sunnuntaina jatkettiin


Sunnuntai valkeni yhtä aurinkoisena kuin edellinenkin kilpailupäivä, tiedossa oli lämmintä keliä ja kuumia hetkiä radalla.

Siitä Trogen sai esimakua heti kolmannessa erässä, matka katkesi ensimmäisiin kaarteisiin.

- En tiedä mihin se osui, ilmeisesti kanttariin. Rengas taittui alle ja keskeytin.

Neljänteen erään lähdettäessä sijoitus oli vielä hyvä, Trogen oli seitsemäntenä ja kiinni semifinaalipaikassa. Nyt oltiin tärkeän startin äärellä, tästä pitäisi saada hyvä tulos, jotta tavoite palkintosijasta pysyisi elossa.

- Tiimi oli saanut auton kuntoon, mutta ohjauksessa oli vielä jotain häikkää. En päässyt heti lähdöstä piikkiin, mutta ohitus onnistui ja tärkein, eli hyvä sijoitus tuli.

Trogen nakutteli lähdöstä toiseen kärkipään kierrosaikoja, ja oli alkuerien jälkeen viidentenä. Viikonlopun huipennus lähestyi, oli semifinaalin aika. Kuusi nopeaa kuljettajaa oli lähtöruudukossa valmiina taistelemaan kolmesta finaalipaikasta.

Toisesta rivistä lähtenyt Trogen teki rajusti työtä ja antoi kilpakumppaneiden maistaa suomalaista sisua.

- Sain hyvän startin, vähän tuli osumaa sinne tänne ja taisin siinä antaa takaisinkin. Ajoitettiin taas jokerilenkki hyvin, ja sain pidettyä sijoitukseni.

Finaaliin Trogen starttasi takarivistä. Alkoi armoton kolistelu, jokainen kuudesta hurjapäästä halusi kärkeen, Trogen raivasi muiden mukana tietään ja nousi kolmanneksi. Sitten tapahtui jotain odottamatonta, sarjan mestaruuden semifinaalin voitolla varmistaneen Oliver Erikssonin auto hyytyi, johtoon meni norjalainen Ben-Philip Gundersen ja lohjalainen roikkui kannoilla, kunnes jälleen tapahtui.

- Sitten vaan rengas hajosi, varikolle tullut Trogen totesi lyhyesti.

Sami-Matti Trogenin debyyttikausi oli nousujohteinen, Kanadan kilpailuun tullut uusi auto siivitti lohjalaisen siellä finaaliin, Ranskassa hän ajoi toiseksi ja Etelä-Afrikassa hiillosti kilpailun voittanutta Gundersenia. Uran ensimmäinen voitto nelivetoisissa jäi siis odottamaan tuloaan, kenties sen aika on ensi kaudella. Tulevaisuuden suunnitelmista kerromme lisää vielä ennen joulua.

- Kiitos perheelle ja kaikille tukijoille kannustuksesta, faneille kivoista viesteistä ja tietenkin tiimille. Oli aika pitkä, mutta mahtava kausi. Nyt vedetään hetki henkeä ja treenataan jokaista osa-aluetta vielä vähän paremmaksi ensi vuotta varten, Trogen päättää.

Manu Eskola: Turvaväli on hyvä!

Belgian Poliisiralli Maantiellä ajettaessa havainnointi mahdollisimman kaukaa on turvallisuuden kannalta avainasemassa. Kaukaa havaittu mahdollinen vaaratilanne antaa kuljettajalle aikaa reagoida siihen. Katsetta ei siis pidä kohdistaa liian lähelle eli edellä ajavan auton takavaloihin, vaan pitää pyrkiä näkemään edellä ajavien etupuolelle. Tämä ei onnistu ilman riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja mahdollisesti ajoittaista auton siirtelyä sivuttaissuunnassa.

Riittävän etäisyyden pitäminen antaa kuljettajalle aikaa reagoida edessä sattuvaan vaaratilanteeseen ja mahdollisuuden pysäyttää auto tarvittaessa. Samalla riittävää etäisyyttä pitänyt autoilija antaa myös takana tulijoille mahdollisuuden pysäyttää autonsa ajoissa. Myös jarrutustarve vähenee turvallisen etäisyyden ansiosta ja ajamisesta tulee vähemmän stressaavaa. Tuulilasi pysyy puhtaampana ja kiveniskujen määrä vähenee. Turvaväliä voi myös käyttää hyödyksi ja hidastaa autoa liikenteen rytmin mukaan vain moottorijarrutuksella.

Useimmat autoilijat pitävät toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. 100 km/h nopeudella se on noin 30 metriä. Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä, koska kaikki ihmiset eivät reagoi ärsykkeisiin yhtä nopeasti.

Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, siksi etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema - 80 km/h vauhdilla siis 80 metriä.

Jos ajat liian lähellä edellä ajavaa
• joudut ajamaan hänen ehdoillaan
• joudut koko ajan miettimään, mitä hän tekee
• ajosi on tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa.

Kun pidät kunnon turvaväliä
• näet mitä edessäsi tapahtuu ja voit rauhassa ennakoida tilanteita
• muutkin näkevät sinut ja pystyvät ennakoimaan toimiasi
• sinulle jää tarvittaessa aikaa ja tilaa toimia
• ajaminen on rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa.

Liukkaalla kelillä

Liukkaat kelit myös pidentävät jarrutusmatkoja. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen. Kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus.

Maantienopeudella 80 km/h auto ehtii edetä tuolloin jo 22 metriä.

Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esim. 40 km/h – 20 m). Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h – 80 m).

Liian lähellä ajo on epämiellyttävää, sillä tahdin määrää edessä ajava. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy ns. haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävin ajoneuvovälein liikkuva jono etenee jouheasti. Huonon näkyvyyden vallitessa on tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen eikä nykivä.

Kaupunkiliikenteessä turvaväleistä ei ole hajuakaan

Vastoin yleistä käsitystä, kaupunkiliikenteessä turvavälille on myös paljon käyttöä. Siellä ne turvaväliin tuppaajat ovat yhtä kuin liikenteen sujuvuus, jokainen jonottamatta uuden paikan liikennevirrassa löytänyt on pois kymmenien tai satojen takana tulevien jaloista. Kaupunkiliikenne ei tosiaankaan jumitu, vaikka autojen väliin jää hiukan lisää tilaa, päin vastoin risteykset imevät paljon paremmin ja kaistanvaihdot onnistuvat ilman, että koko kaistallinen autoja odottaa, että yksi löytää tilaa naapurikaistalta. Tämän teorian toimivuutta voi testata vaikka miettimällä, miten paljon pukemista jouduttaisi, jos vetoketjun nipsukat olisivat eri puolilla samassa kohdassa.

Tässäkin on taas se sama ikävä piirre kuin niin monessa muussakin asiassa liikenteessä; ensimmäiset paremmin ajavat eivät itse saa nauttia kasvaneesta sujuvuudesta yhtä paljon kuin nenä toisen puskurissa-tyyliä suosivat, joten motivaatio parempaan ajamiseen pitää kehittää oman päänsä sisällä. Houkutus ajaa muiden lailla on suuri, koska eteensä tyhjää jättävä saa osakseen keskimääräistä enemmän peräpään haistelijoita, jotka näkevät että edessä on tyhjää, johon nyt pääsee joku toinen. Sehän ei tietenkään käy, koska liikenne ei voi olla sujuvaa, jos se sujuu jonkun toisen, eikä minun kohdalla. Aina on aikaa jonottaa risteyksessä tai kaistanvaihdossa, mutta ei koskaan aikaa antaa tietä kaistalle tulevalle.

AKK:n Turvassa Tiellä -ohjelma palkittiin Vuoden Liikennetekona

Suomen autourheiluliitto AKK:n Turvassa Tiellä -ohjelma palkittiin viime perjantaina Auto- ja Liikennegaalassa Vuoden Liikennetekona. Turvassa Tiellä -ohjelma on aloitettu Suomessa vuonna 2013 ja se pohjautuu kansainvälisen autoliiton FIA:n Action for Road Safety -kampanjaan. Ohjelma edistää liikenneturvallisuutta mm. pitämällä maksuttomia koulutuksia suomalaisissa oppilaitoksissa.

Palkinto myönnettiin AKK:n Turvassa tiellä -ohjelmalle esimerkillisestä liikenneturvallisuustyöstä. AKK:n ohella palkittiin ohjelman koulutustoimintaan vahvasti osallistuva Suomen Autokoululiitto.

Palkinnon vastaanottivat AKK:n projektipäällikkö Sanna Heinonen ja Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi. Palkinnon puolestaan jakoivat toimitusjohtaja Ulla Niku-Koskinen Liikennevakuutuskeskuksesta sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Jalonen.

- Iso kiitos tästä palkinnosta kuuluu ammattitaitoisille kouluttajille. Nuorten kanssa koulutuksen pitää olla vastuullista ja mielenkiintoisella tavalla esiin tuotua. Hyvin tehty laadukas materiaali on mielenkiintoista ja auttaa liikenneturvallisuusviestin viennissä, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Eri lajien huippu-urheilijat ovat vuosien saatossa olleet merkittäviä keulakuvia liikenneturvallisuuden edistämisessä. Turvassa Tiellä -ohjelman kasvoja ovat esimerkiksi F1-kuljettaja Valtteri Bottas, MM-rallikuljettaja Esapekka Lappi, ampumahiihdon kuusinkertainen MM-kisamitalisti ja kolminkertainen maailmancup-voittaja Kaisa Mäkäräinen sekä Vuoden Urheilija 2016 ja viisinkertainen paralympiavoittaja, pyörätuolikelaaja Leo-Pekka Tähti.

Turvassa Tiellä -ohjelma toimintaperiaate on vaikuttaa liikenteeseen kohdistuviin asenteisiin keskustelun ja konkreettisen tekemisen kautta. Kuluvaan vuoteen mennessä ohjelmalla on ollut yli 120 kouluttajaa ja se on tavoittanut yli 100 koulua sekä yli 6000 yläkoulussa tai toisella asteella opiskelevaa opiskelijaa. Lisäksi ohjelman tapahtumissa on ollut yli 130 000 ihmistä.

Valtakunnallisen tieliikenneturvallisuusohjelman kumppaneina toimivat tällä hetkellä Suomen Autokoululiiton lisäksi muun muassa poliisi.

- Jatkossa haluamme olla entistäkin isommin mukana liikenneturvallisuustyössä sekä viedä tätä tärkeää sanomaa yhä useammalle nuorelle. Olemme valtavan iloisia, että meillä on upeita yhteistyökumppaneita, jotka mahdollistavat ohjelman valtakunnallisen toteutuksen ja mukaan tietysti mahtuu edelleen, innostaa projektipäällikkö Sanna Heinonen AKK:sta.

AKK:n Turvassa Tiellä -ohjelma vie kouluttajiensa avulla liikennekasvatusta Suomen yläkouluihin ja 2. asteen oppilaitoksiin, ja on samalla osa maailmanlaajuista FIA Action for Road Safety -aloitetta. Ohjelman kummeihin kuuluvat useat suomalaiset urheilutähdet kuten Valtteri Bottas, Mika Häkkinen, Leo-Pekka Tähti, Kaisa Mäkäräinen, Mikael Forssell, Miro Heiskanen, Matti Suur-Hamari, Marcus Grönholm, Toomas Heikkinen ja Esapekka Lappi. Turvassa Tiellä tuo vuosittain liikenneturvallisuutta esille myös useissa autourheiluun ja yhteiskunnalliseen toimintaan liittyvissä tapahtumissa. Liikenneturvallisuusohjelman yhteistyökumppaneita ovat Suomen Autokoululiitto, Suomen Poliisi, Nokian Renkaat, Neste, Lasol, Mercedes-Benz Finland, SGN (Allright.eu), NEP Finland, Suomen Moottoriliitto ja Moottoripaja-hanke.


Suomalaiselle autourheilulle vuosisadan tunnustus – mukaan Olympiakomitean tukijärjestelmään

Suomalainen autourheilu ja -urheilijat pääsevät ensimmäistä kertaa historiassa Suomen Olympiakomitean tukijärjestelmän piiriin. Yhteistyö aloitetaan tehostamistuella valmennuksen resurssien lisäämiseksi.

Autourheilu on suomalaisille tärkeää ja sen kansainvälinen menestys poikkeuksellista. Laji on kuitenkin ollut huippu-urheilujärjestelmän ulkopuolella, mutta nyt AKK-Motorsport ry ja Suomen Olympiakomitea ovat saavuttaneet merkittävän virstanpylvään, kun laji on otettu mukaan OK:n tukijärjestelmään. Tähän mennessä suomalaisen autourheilun menestystarinaa on rakennettu pääasiassa urheilijoiden ja liiton omin voimin, vaikka liitto on toki saanut Opetus- ja kulttuuriministeriöltä jonkin verran yleisavustusta.

- Nyt autourheilu on aidosti osa suomalaista huppu-urheilukokonaisuutta myös virallisesti. Toki taloudellinen ja valmennuksellinen apu on ensiarvoista, mutta symbolisesti tukipäätökset ovat lajille erittäin tärkeä tunnustus. Sitä se on myös kansainvälisesti ja vahvistaa suomalaisen autourheilun menestystä osaltaan myös vastaisuudessa. Tukipäätökset vahvistavat myös luomaamme Flying Finn -kokonaisuutta, jolla urheilullisesti ja taloudellisesti pyritään varmistamaan menestyksen jatkuvuus, kiittelee AKK-Motorsport ry:n puheenjohtaja Juhani Pakari.

Yhteistyön alku nähdään historiallisena myös Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikössä.

- Olen ensinnäkin iloinen siitä, että AKK-Motorsport ry:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio lähestyi meitä. Hän esitti pyynnön, että voisimmeko puhua autourheilusta, kun puhumme suomalaisesta urheilusta maailmalla. Eihän suomalaisesta urheilusta puhuessa voi autourheilua millään tavalla sivuuttaa. Paitsi, että yhteistyön alku on historiallinen Suomen mittakaavassa, se on sitä myös maailman mittakaavassa. Suomessa tämä mahdollistuu Huippu-urheiluyksikön kautta, kertoi Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki.

Lehtimäen näkemys yhteistyöstä on nimenomaan molempia hyödyttävä.

- Autourheilijoiden urheilijapolussa on alusta saakka nähtävillä ammattilaisuus ja ammattilaisuuteen tähtääminen. Se on varmasti asia, josta voimme Huippu-urheiluyksikössä saada oppia muihin lajeihin. Lisäksi tapahtumien järjestäminen ja viestintä ovat asioita, joissa autourheilu ja AKK-Motorsport pystyvät antamaan oppia.

Yhteistyö aloitetaan tehostamistuella valmennuksen resurssien lisäämiseksi

Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön tavoite on kehittää huippu-urheilun osaamista, arvostusta, yhteistyötä ja menestystä yhteistyössä urheilijoiden, joukkueiden ja lajien kanssa. Toiminnan keskiössä on urheilija. Autourheilun osalta yhteistyö tullaan aloittamaan tehostamistuella. Tehostamistuen tarkoituksena on valmennuksen resurssien lisääminen. AKK-Motorsport ry:n valmennuspäällikkö Tuomo Nikkola tervehtii yhteistyön alkua ilolla.

- Onhan tämä kertakaikkisen hieno asia, kun teemme historiaa. Ensimmäistä kertaa autourheilu ja -urheilijat pääsevät osaksi Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön tukijärjestelmää. Olemme näin ollen virallisesti osa huippu-urheiluperhettä. Tehostamistuen avulla saamme valmentajillemme lisää työpäiviä, jotka mahdollistavat urheilijan ja valmentajan välisten läsnä olevien valmennuskertojen lisäämisen, Nikkola toteaa ylpeänä.

Olympiakomitean myöntämä tehostamistuki kohdentuu erityisesti lajiliiton huippuvalmennusohjelma AKK Driver Academyn nuorten A-maajoukkueeseen. Tähän autourheilun huippuvaiheenohjelmaan kuuluu viisi autourheilijaa, joista tulee samalla historian ensimmäiset Olympiakomitean tukiurheilijat autourheilun osalta.

Nämä autourheilijat ovat:
Alatalo William
Puhakka Juuso
Tonteri Paavo
Trogen Sami-Matti
Valtanen Juho